Känslig mage

Lingon

Trådstartare
Jag har de senaste 10-15 åren haft problem med magen. Dyspepsiliknande, gasig mage osv. Först förstod jag inte vad som triggade det. Jag provade laktosfritt ett tag men eftersom jag aldrig reagerade på glass så la jag ner det. Sen kom jag på att vitlök triggar det. Desto mer och desto råare ju sämre blir jag. Så nu försöker jag undvika vitlök och lök och mår bättre. Lagar mat med purjolök och salladslök som ska vara snällare. Jag har även blivit riktigt dålig av jordärtskocka så det äter jag inte alls längre.

Men! Där är en konstig sak: Jag reagerar inte på picklad rödlök. Varken sån man får på sushiställen eller hemmagjord. Jag har inte vågat prova rå rödlök eller rödlök tillagad i sås. Men det borde jag kanske göra? Eller kan det vara inläggningen som gör det?

Är det nån har samma problem som jag som vet mer om det och kanske vet något som kan hjälpa? Det jobbigaste är att undvika vitlök för det finns ju vitlök i ALLT! Tyvärr är det det tillsammans med jordärtskocka som jag reagerar mest på. Jag har lyckats lista ut att det kan ha nåt att göra med fibrerna (inulinet) att göra då både vitlök och jordärtskocka innehåller mycket inulin. Jag köpte en müsli för ett tag sen som jag också reagerade på och den innehöll mycket oligofructos (som finns i stor mängd i bl.a. jordärtskocka och lök). Men inulin och oligofructos är väl rätt närbesläktat tror jag.
 
Jag har de senaste 10-15 åren haft problem med magen. Dyspepsiliknande, gasig mage osv. Först förstod jag inte vad som triggade det. Jag provade laktosfritt ett tag men eftersom jag aldrig reagerade på glass så la jag ner det. Sen kom jag på att vitlök triggar det. Desto mer och desto råare ju sämre blir jag. Så nu försöker jag undvika vitlök och lök och mår bättre. Lagar mat med purjolök och salladslök som ska vara snällare. Jag har även blivit riktigt dålig av jordärtskocka så det äter jag inte alls längre.

Men! Där är en konstig sak: Jag reagerar inte på picklad rödlök. Varken sån man får på sushiställen eller hemmagjord. Jag har inte vågat prova rå rödlök eller rödlök tillagad i sås. Men det borde jag kanske göra? Eller kan det vara inläggningen som gör det?

Är det nån har samma problem som jag som vet mer om det och kanske vet något som kan hjälpa? Det jobbigaste är att undvika vitlök för det finns ju vitlök i ALLT! Tyvärr är det det tillsammans med jordärtskocka som jag reagerar mest på. Jag har lyckats lista ut att det kan ha nåt att göra med fibrerna (inulinet) att göra då både vitlök och jordärtskocka innehåller mycket inulin. Jag köpte en müsli för ett tag sen som jag också reagerade på och den innehöll mycket oligofructos (som finns i stor mängd i bl.a. jordärtskocka och lök). Men inulin och oligofructos är väl rätt närbesläktat tror jag.
Låter ju som att du kan ha IBS.
För mig hjälper det att dricka 1-2 teskedar psylliumfröskal/psylliumhusk blandat i ett glas vatten varje dag. Minskar absolut besvären och gaserna, brukar även ta det när jag har ett smärtsamt skov och upplever att det mildrar.
Det som hjälpt bäst är dock låg dos saroten/amitriptylin.
Att äta enligt FODMAP är väl det som hjälper de flesta, men jag orkar inte hålla på med det.
Klarar också av picklad/inlagd/tillagad lök bättre än rå.
 
Låter ju som att du kan ha IBS.
För mig hjälper det att dricka 1-2 teskedar psylliumfröskal/psylliumhusk blandat i ett glas vatten varje dag. Minskar absolut besvären och gaserna, brukar även ta det när jag har ett smärtsamt skov och upplever att det mildrar.
Det som hjälpt bäst är dock låg dos saroten/amitriptylin.
Att äta enligt FODMAP är väl det som hjälper de flesta, men jag orkar inte hålla på med det.
Klarar också av picklad/inlagd/tillagad lök bättre än rå.

Jag har också börjat misstänka det men jag får oftast inte ont i magen. Oftast "bara" illamående och gaser och obehaglig mättnadskänsla. När det blir riktigt illa så antingen typ diarré eller rejält illamående och hård i magen. Skumt. Sämst blir jag av rå vitlök och jordärtskocka.

Intressant att du också klarar picklad lök bättre än rå! Jag reagerar inget alls på picklad rödlök. Jag undrar vad det beror på.
 
Jag har också börjat misstänka det men jag får oftast inte ont i magen. Oftast "bara" illamående och gaser och obehaglig mättnadskänsla. När det blir riktigt illa så antingen typ diarré eller rejält illamående och hård i magen. Skumt. Sämst blir jag av rå vitlök och jordärtskocka.

Intressant att du också klarar picklad lök bättre än rå! Jag reagerar inget alls på picklad rödlök. Jag undrar vad det beror på.
Man måste ju inte ha alla symtom, vissa dagar har jag precis som du. Ibland diarré, ibland förstoppning. Ibland smärta och ibland bara gaser. Ibland halsbränna så att jag måste ta omeprazol några dagar.
Jag är utredd två gånger hos läkare, och har fått diagnosen IBS.
 
IBS.

Jag vet inte hur man testar sig om det ens går. Men jag är säker på att jag har nån mild form av det, ursäkta svengelskan...

Mitt första mål om dagen planerar jag nu mer till 1.5h före jobb för jag vet att magen kommer säga ifrån inom den tiden. Beroende på vad jag äter är det 15 min upp till en timme då jag behöver toa nära.......

Men efter det toabesöket är allt bra. För resten av dagen whatever jag äter... för mig är det enbart det första målet matintag
 
Jag har de senaste 10-15 åren haft problem med magen. Dyspepsiliknande, gasig mage osv. Först förstod jag inte vad som triggade det. Jag provade laktosfritt ett tag men eftersom jag aldrig reagerade på glass så la jag ner det. Sen kom jag på att vitlök triggar det. Desto mer och desto råare ju sämre blir jag. Så nu försöker jag undvika vitlök och lök och mår bättre. Lagar mat med purjolök och salladslök som ska vara snällare. Jag har även blivit riktigt dålig av jordärtskocka så det äter jag inte alls längre.

Men! Där är en konstig sak: Jag reagerar inte på picklad rödlök. Varken sån man får på sushiställen eller hemmagjord. Jag har inte vågat prova rå rödlök eller rödlök tillagad i sås. Men det borde jag kanske göra? Eller kan det vara inläggningen som gör det?

Är det nån har samma problem som jag som vet mer om det och kanske vet något som kan hjälpa? Det jobbigaste är att undvika vitlök för det finns ju vitlök i ALLT! Tyvärr är det det tillsammans med jordärtskocka som jag reagerar mest på. Jag har lyckats lista ut att det kan ha nåt att göra med fibrerna (inulinet) att göra då både vitlök och jordärtskocka innehåller mycket inulin. Jag köpte en müsli för ett tag sen som jag också reagerade på och den innehöll mycket oligofructos (som finns i stor mängd i bl.a. jordärtskocka och lök). Men inulin och oligofructos är väl rätt närbesläktat tror jag.
Jag blir jättekonstig i magen av oligofruktos, upptäckte det när jag köpte kvarg som innehöll det men det tog några gånger innan jag kopplade ihop det med just oligofruktos.
Vitlök äter jag sällan ”medvetet”, förutom vitlöksdressing till sallad. Samma med rödlök, i sallad. Har inte märkt något av de två. Rödlök äter jag gärna rå.

Är picklad rödlök syrad med mjölksyrebakterier? Syrade grönsaker brukar väl vara bra för magen? 🤔

Jag har inte IBS-diagnos men läkaren på vc har nämnt att det låter som IBS.
Jag tar Probi Mage, heter kanske Probi Original numera, och har blivit mycket bättre. (Det är mjölksyrabakterier).
 
Jag blir jättekonstig i magen av oligofruktos, upptäckte det när jag köpte kvarg som innehöll det men det tog några gånger innan jag kopplade ihop det med just oligofruktos.
Vitlök äter jag sällan ”medvetet”, förutom vitlöksdressing till sallad. Samma med rödlök, i sallad. Har inte märkt något av de två. Rödlök äter jag gärna rå.

Är picklad rödlök syrad med mjölksyrebakterier? Syrade grönsaker brukar väl vara bra för magen? 🤔

Jag har inte IBS-diagnos men läkaren på vc har nämnt att det låter som IBS.
Jag tar Probi Mage, heter kanske Probi Original numera, och har blivit mycket bättre. (Det är mjölksyrabakterier).

Nä, picklad rödlök är bara inlagd i en ättikslag.

Jag åt faktiskt Probi Mage innan. Får kanske ta och börja igen!

Det tillsätts ofta oligofructos i produkter som har lite/inget socker så nu undviker jag det. Riktigt socker ska det vara! Då mår jag bra.
 
När man har diffusa eller tydliga problem kopplat till något specifikt livsmedel så är det ju klokt att göra som du gör, reflektera över vad det innehåller som är gemensamt med annat man reagerar på. IBS är en slaskdiagnos som ofta ges när man inte vet exakt vad problemet är, det varierar också väldigt mkt mellan olika personer med IBS vad gäller vad de är känsliga mot. Livsmedel med mkt stärkelse tex potatis är nåt vissa inte alls tål, vissa går bra på vitt mjöl det men inte tål fullkorn osv.

Jag var tvungen att börja se över min kost då jag fick en autoimmun sjukdom. Det ena har gett det andra och jag kom i kontakt med diverse hälsogrupper på bla fb. Läst mkt böcker osv o kost och hälsa, tarmhälsa och livsmedlens effekt i kroppen. Det finns ju olika läror som sagt. Men det jag verkligen tagit till mig är vikten av "ren" mat dvs eliminera onaturliga tillsatser och processade livsmedel. De innehåller alltid saker vi inte är skapta för att ta emot. Vissa klarar det ändå och går genom livet utan att tänka på saken medan andra tvingas reflektera efter att ha fått problem. Generellt kan man säga att halvfabrikat och snabbmatskulturen är förödande för vårt mag- och tarmsystem som fortfarande är kvar på stenåldern.

Att du tål picklad lök är inte konstigt. Den är ju genom ättikan lite "tillagad". Lite som sill. Då jag själv inte tål socker kan jag inte äta vanligt picklat men jag har gjort egna varianter med honung.
Det kan även vara bra att läsa lite om antinutrienter. Det finns i alla växter och är ett skydd mot angrepp av mögelsvampar och mikroorganismer. Dessa är inte sällan bekymmer även för mag- och tarmsystemet. Man kan minska förekomsten av dem genom att behandla tex bönor med blötläggning över natten, innan man byter vatten och kokar dem. Samma med ris, havre och annat. Genom att blötlägga lurar man grödan att det är dags att börja gro, den blir sk aktiverad och lättare för kroppen att ta emot.

Edit: Min erfarenhet är att om man väl börjat få problem med mag- och tarmsystemet så kommer det sällan ensamt och isolerat till att ge symtpom när man äter nåt specifikt tex äpple. Man kanske tror att man är allergisk mot tex äpple och endast det, men det är sällan hela sanningen. Det kanske bara inte är tydligt nog att det är ett mer omfattande bekymmer, ignorerar man det brukar saker och ting utveckla sig tydligare med tiden. För min del har det blivit bättre med saker som allmän trötthet, vätskeansamling i kroppen, utslag och sånt man kanske inte tänker är direkt kopplad till vad man äter. Med det inte sagt att kosten är orsak till precis alla bekymmer, stress är för mig något som är en utlösande faktor men allting hänger ihop. Hela livsstilen påverkar måendet.
 
Senast ändrad:
Jag tål inte heller vitlök - sjukt störigt! Blir inte gasig och får inte ont, men magen rasar totalt. Det är verkligen jobbigt för dels så finns det (precis som du skriver) i ALLT och dels så gillar jag verkligen vitlök. Har dock upptäckt ramslök de senaste åren - jag tål det och det smakar väldigt likt vitlök. Reagerar inte på någon annan lök, men äter mest purjo pga tycker den är godast.

Kronärtskocka har jag ätit en gång - gillade inte det och magen gillade inte det så det kommer jag inte testa igen :p Sen kan magen reagera på rätter med väldigt mycket fett. Tex om man gör en sås med vispgrädde. Matlagningsgrädde går bra.

Har inget tips på lösningar dock, ville bara berätta att du inte är ensam iaf. Jag undviker bara det magen inte tål så långt det går, och så har jag tabletter mot diarré att ta om magen krånglar 🤷‍♀️
 
Jag har de senaste 10-15 åren haft problem med magen. Dyspepsiliknande, gasig mage osv. Först förstod jag inte vad som triggade det. Jag provade laktosfritt ett tag men eftersom jag aldrig reagerade på glass så la jag ner det. Sen kom jag på att vitlök triggar det. Desto mer och desto råare ju sämre blir jag. Så nu försöker jag undvika vitlök och lök och mår bättre. Lagar mat med purjolök och salladslök som ska vara snällare. Jag har även blivit riktigt dålig av jordärtskocka så det äter jag inte alls längre.

Men! Där är en konstig sak: Jag reagerar inte på picklad rödlök. Varken sån man får på sushiställen eller hemmagjord. Jag har inte vågat prova rå rödlök eller rödlök tillagad i sås. Men det borde jag kanske göra? Eller kan det vara inläggningen som gör det?

Är det nån har samma problem som jag som vet mer om det och kanske vet något som kan hjälpa? Det jobbigaste är att undvika vitlök för det finns ju vitlök i ALLT! Tyvärr är det det tillsammans med jordärtskocka som jag reagerar mest på. Jag har lyckats lista ut att det kan ha nåt att göra med fibrerna (inulinet) att göra då både vitlök och jordärtskocka innehåller mycket inulin. Jag köpte en müsli för ett tag sen som jag också reagerade på och den innehöll mycket oligofructos (som finns i stor mängd i bl.a. jordärtskocka och lök). Men inulin och oligofructos är väl rätt närbesläktat tror jag.
Inulin- Jordärtskockor kan ju ge vem som helst ont i magen bara det blir för mycket (man ska till exempel hälla bort kokvattnet). Du kanske bara är lite känsligare för det.

Har du funderat över om det blir någon skillnad på om vitlöken är riven, pressad eller skivad? Det är ju mycket skarpare smak i pressad till exempel. Vi brukar försiktigt skiva den, steka i olja, ännu mer försiktigt, och tex ha till bladspenat och pasta.

Picklad rödlök är ju väldigt mycket mildare än rå, att äta, hela den skarpa biten är borta, så om jag skulle testa rå skulle jag vara väldigt försiktig.

Har du testat silverlök? Den verkar vissa tåla bra även om de inte tål annan lök.

Jag hade en period då jag alltid blev underlig i magen av råa äpplen. Slutade helt med att äta dem trots att jag älskar dem. Sedan provade jag ett par klyftor och ökade långsamt därifrån, har inte problem längre. Tänker att sådant kanske kan komma och gå också? Eller kan vänjas in långsamt?
 
Jag blir jättekonstig i magen av oligofruktos, upptäckte det när jag köpte kvarg som innehöll det men det tog några gånger innan jag kopplade ihop det med just oligofruktos.
Vitlök äter jag sällan ”medvetet”, förutom vitlöksdressing till sallad. Samma med rödlök, i sallad. Har inte märkt något av de två. Rödlök äter jag gärna rå.

Är picklad rödlök syrad med mjölksyrebakterier? Syrade grönsaker brukar väl vara bra för magen? 🤔

Jag har inte IBS-diagnos men läkaren på vc har nämnt att det låter som IBS.
Jag tar Probi Mage, heter kanske Probi Original numera, och har blivit mycket bättre. (Det är mjölksyrabakterier).
Fast det är helt normalt. Det är ett problem tydligen att många tillverkare tillsätter lite oligofruktos för att spä ut eller höja fiberhalt, så äter man från flera källor och får för mycket. Nära ingen verkar tåla det.

https://www.svd.se/magen-i-uppror-av-tillsatta-fibrer
 
Inulin- Jordärtskockor kan ju ge vem som helst ont i magen bara det blir för mycket (man ska till exempel hälla bort kokvattnet). Du kanske bara är lite känsligare för det.

Har du funderat över om det blir någon skillnad på om vitlöken är riven, pressad eller skivad? Det är ju mycket skarpare smak i pressad till exempel. Vi brukar försiktigt skiva den, steka i olja, ännu mer försiktigt, och tex ha till bladspenat och pasta.

Picklad rödlök är ju väldigt mycket mildare än rå, att äta, hela den skarpa biten är borta, så om jag skulle testa rå skulle jag vara väldigt försiktig.

Har du testat silverlök? Den verkar vissa tåla bra även om de inte tål annan lök.

Jag hade en period då jag alltid blev underlig i magen av råa äpplen. Slutade helt med att äta dem trots att jag älskar dem. Sedan provade jag ett par klyftor och ökade långsamt därifrån, har inte problem längre. Tänker att sådant kanske kan komma och gå också? Eller kan vänjas in långsamt?

När jag gjort risotto har jag tidigare haft i skivad vitlök och då försökt undvika att äta skivorna men nån har säkert slunkit ner. Jag har ju inte dissekerat maten. Och då har jag mått bra. Men nu undviker jag vitlök så långt det går. Vissa produkter innehåller vitlökspulver (t.ex. chips) och då kan jag äta utan att må dåligt. Men jag tror att det går att fuska lite ibland om jag sköter mig för det mesta.

Silverlök har jag inte testat. Vi brukar ha purjolök i mat istället för gul lök. Den gröna biten främst.
 
Fast det är helt normalt. Det är ett problem tydligen att många tillverkare tillsätter lite oligofruktos för att spä ut eller höja fiberhalt, så äter man från flera källor och får för mycket. Nära ingen verkar tåla det.

https://www.svd.se/magen-i-uppror-av-tillsatta-fibrer

Jag har läst det också. Varför fortsätter de tillsätta det om så många inte mår bra av det? Jättekonstigt! Gör de bara produkterna för folk med plåtmagar? Nä, jag är skeptisk mot produkter där det står mindre socker, utan tillsatt socker osv. Oftast innehåller de antingen oligofructos eller sötningsmedel. Hellre vanligt socker för min del. Det mår jag iaf inte dåligt av.
 
När jag gjort risotto har jag tidigare haft i skivad vitlök och då försökt undvika att äta skivorna men nån har säkert slunkit ner. Jag har ju inte dissekerat maten. Och då har jag mått bra. Men nu undviker jag vitlök så långt det går. Vissa produkter innehåller vitlökspulver (t.ex. chips) och då kan jag äta utan att må dåligt. Men jag tror att det går att fuska lite ibland om jag sköter mig för det mesta.

Silverlök har jag inte testat. Vi brukar ha purjolök i mat istället för gul lök. Den gröna biten främst.
Det var någon som skrev att man kunde steka vitlöken i olja och ta bort all vitlöken innan man använde oljan. Men vet inte om det fungerar. Om den inte tillför tillräckligt så är det väl knappast värt det kanske.
 
Jag har läst det också. Varför fortsätter de tillsätta det om så många inte mår bra av det? Jättekonstigt! Gör de bara produkterna för folk med plåtmagar? Nä, jag är skeptisk mot produkter där det står mindre socker, utan tillsatt socker osv. Oftast innehåller de antingen oligofructos eller sötningsmedel. Hellre vanligt socker för min del. Det mår jag iaf inte dåligt av.
Nej det är ju konstigt. Som tur är har jag inte stött på fenomenet själv eftersom jag tydligen inte äter produkter som drabbas av det. Orsaken är väl att marknaden önskar produkter med bara lite fett och socker, men med mycket fibrer, som smakar som om de innehåller mycket fett och socker men lite fibrer. Och något måste ju produkten innehålla ändå.

(en gång har jag sett det på ett paket O'boy men slog upp namnet och såg att det kunde ge magknip och jag klarar mig utan barn med magknip, får bara dricka lagom O'boy istället).

Jag dricker läsk sockerfritt, men i övrigt får det bli med riktigt socker eller rätt och slätt tex yoghurt som inte ens ska ha socker i någon form, naturel (med en sked sylt kanske för yngre populationen).
 
Senast ändrad:
Jag har de senaste 10-15 åren haft problem med magen. Dyspepsiliknande, gasig mage osv. Först förstod jag inte vad som triggade det. Jag provade laktosfritt ett tag men eftersom jag aldrig reagerade på glass så la jag ner det. Sen kom jag på att vitlök triggar det. Desto mer och desto råare ju sämre blir jag. Så nu försöker jag undvika vitlök och lök och mår bättre. Lagar mat med purjolök och salladslök som ska vara snällare. Jag har även blivit riktigt dålig av jordärtskocka så det äter jag inte alls längre.

Men! Där är en konstig sak: Jag reagerar inte på picklad rödlök. Varken sån man får på sushiställen eller hemmagjord. Jag har inte vågat prova rå rödlök eller rödlök tillagad i sås. Men det borde jag kanske göra? Eller kan det vara inläggningen som gör det?

Är det nån har samma problem som jag som vet mer om det och kanske vet något som kan hjälpa? Det jobbigaste är att undvika vitlök för det finns ju vitlök i ALLT! Tyvärr är det det tillsammans med jordärtskocka som jag reagerar mest på. Jag har lyckats lista ut att det kan ha nåt att göra med fibrerna (inulinet) att göra då både vitlök och jordärtskocka innehåller mycket inulin. Jag köpte en müsli för ett tag sen som jag också reagerade på och den innehöll mycket oligofructos (som finns i stor mängd i bl.a. jordärtskocka och lök). Men inulin och oligofructos är väl rätt närbesläktat tror jag.

*Räcker upp handen*

Känner igen mig, jag använder rödlök och purjolök mer och mer i matlagningen. Vitlökspulver och lökpulver funkar för mig och det används i många av mina crock potrecept, men inte färsk i för stor mängd.

Kålrätter som kålpudding och kåldolmar går fetbort... Jag älskar vitkål och blomkål både kokt och att knapra rå direkt från kylskåpet, men det gör inte min mage...

Bara som lite jämförelse och vad som funkar/inte funkar här.

När jag är i "dåligt skov", då finns inga planer att vara mer än 2.5 meter från toa... Peppar peppar, just nu mår magen toppen!

"Onödigt vetande"

För akutbehandlinge, finns alltid Dimor Comp, eller liknande hemma

Under skovtiderna använder jag ProIBS, för att försöka återställa magen. Jag har provat det mesta och ProIBS är det som fungear bäst.

Jag blev en gång i tiden i slutet av 1980-talet diagnosticerad med tarmfickor/orolig mage... och det är väl det som fortfarande poppar upp, under stressfyllda perioder oavsett om det är arbetsrelaterad stress, eller bara allmän psykisk stress...

Jag hoppas att du hittar något som fungerar för att lindra dina symptom. :heart
 
Senast ändrad:
*Räcker upp handen*

Känner igen mig, jag använder rödlök och purjolök mer och mer i matlagningen. Vitlökspulver och lökpulver funkar för mig och det används i många av mina crok potrecept, men inte färsk i för stor mängd.

Kålrätter som kålpudding och kåldolmar går fetbort... Jag älskar blomkål både kokt och att knapra rå direkt från kylskåpet, men det gör inte min mage...

Bara som lite jämförelse och vad som funkar/inte funkar här.

När jag är i "dåligt skov", då finns inga planer att vara mer än 2.5 meter från toa... Peppar peppar, just nu mår magen toppen!

"Onödigt vetande"

För akutbehandlinge, finns alltid Dimor Comp, eller liknande hemma

Under skovtiderna använder jag ProIBS, för att försöka återställa magen. Jag har provat det mesta och ProIBS är det som fungear bäst.

Jag blev en gång i tiden i slutet av 1980-talet diagnosticerad med tarmfickor/orolig mage... och det är väl det som fortfarande poppar upp, under stressfyllda perioder oavsett om det är arbetsrelaterad stress, eller bara allmän psykisk stress...

Jag hoppas att du hittar något som fungerar för att lindra dina symptom. :heart

Min man fixade blomkålsris till middagen en dag istället för ris. Det funkade inte. Det var ingen stor reaktion men tillräckligt för att jag ska undvika det i fortsättningen.

Det är lustigt. Det som funkar bäst för mig är det som folk de senaste åren varit "rädda" för: socker istället för sockersubstitut och kolhydrater till varje måltid t.ex. vitt bröd, vit pasta osv.

Jag får kanske ta och prova rödlök i annan form än picklad och se om det funkar!
 
Min man fixade blomkålsris till middagen en dag istället för ris. Det funkade inte. Det var ingen stor reaktion men tillräckligt för att jag ska undvika det i fortsättningen.

Det är lustigt. Det som funkar bäst för mig är det som folk de senaste åren varit "rädda" för: socker istället för sockersubstitut och kolhydrater till varje måltid t.ex. vitt bröd, vit pasta osv.

Jag får kanske ta och prova rödlök i annan form än picklad och se om det funkar!
Jo när jag hade lite knasig mage, faktiskt fungerar den hyggligt nu, så konstaterade jag att vitt bröd och socker fungerade utmärkt, men att tillsatta fibrer och sådant inte alls gjorde det.

Fibrer skulle tex vara bra mot hård mage, men extra fiberrikt bröd gjorde saken bara sämre.

Däremot hade jag inga problem med kokta grönsaker och sådant och hade aldrig problem med tillagade äpplen, sådant var bara bra.

Men då har jag inte provat något ovant som blomkålsris utan håller mig urtrist till det som för mig är helt normal mat utan större ändringar. Dvs om jag inte vill ha mycket ris så tar jag ju mer grönsaker istället för blomkålsris. Vill jag ha mycket bönor så tar jag ju bönor i pastasåsen och mindre pasta, istället för bönpasta. Vill jag ha lite socker så äter jag någonting som inte är sött.
 
Prova skiva den tunt och lägg den i iskallt vatten (gärna med is i) en timme innan. Då blir den mildare. Kanske funkar det för dig då...

Tack för tipset!

Egentligen är mitt problem mer relaterat till när jag inte äter hemma. Det är ju vitlök och lök i nästan allt känns det som!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 158
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Har väl främst senaste året känt att jag märkt av min mage mer än jag gjort förut. Blev sen jag började studera på högskolan. Äter...
2
Svar
32
· Visningar
3 711
Senast: What
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp