känslig mot gräs?!?

lovehorses

Trådstartare
Har en arab på 7 år (chokladbrun) som som jag börjar misstänka någon sorts känslighet mot gräs.

Tar från början. Han har varje år under hösten haft ett öga som vätskar/rinner. Har tagit det som att det är vinden och vädret som gör det. Iår fick han det på våren, har haft det nästan hela vintern också, börja mycket tidigt. Han är inte besvärad av det, vad jag kan se och märka.
Den senaste månaden har de gått på gräs ca 4 timmar/dag. Började tidig april så de fanns knappt något att äta och vant in sig nu. Nu är ju gräset superstarkt och gott.

Det jag märkt det sista veckorna är att han kliar mulen något frenetiskt när han stått på gräs. Som igår när jag tog in honom i gången efter han stått på gräs ca 4 timmar. Han blev jättebesvärad av det. Så fort jag släppte lös honom så gick han mot en stolpe och börja klia sig. Det var som att han stoppat mulen i brännässlor, klia något fruktansvärt.
UNder vintern har han gjort detta till och från men då har jag tänkt att det varit en olat av något slag. Men igår blev jag å fundera...

Kan han reagera på någon grässort som gör att det kliar. Det är ju bara ibland vintertid som han klarar sig. Om den grässorten finns i fodret ibland?! Och nu när det är färskt och grönt blir det värre.

Är det någon som varit med om liknande?

Ska prova hålla honom borta från gräs ett tag och se vad som händer.
Tar tacksamt emot erfarenheter kring detta.
 
Har en arab på 7 år (chokladbrun) som som jag börjar misstänka någon sorts känslighet mot gräs.

Tar från början. Han har varje år under hösten haft ett öga som vätskar/rinner. Har tagit det som att det är vinden och vädret som gör det. Iår fick han det på våren, har haft det nästan hela vintern också, börja mycket tidigt. Han är inte besvärad av det, vad jag kan se och märka.
Den senaste månaden har de gått på gräs ca 4 timmar/dag. Började tidig april så de fanns knappt något att äta och vant in sig nu. Nu är ju gräset superstarkt och gott.

Det jag märkt det sista veckorna är att han kliar mulen något frenetiskt när han stått på gräs. Som igår när jag tog in honom i gången efter han stått på gräs ca 4 timmar. Han blev jättebesvärad av det. Så fort jag släppte lös honom så gick han mot en stolpe och börja klia sig. Det var som att han stoppat mulen i brännässlor, klia något fruktansvärt.
UNder vintern har han gjort detta till och från men då har jag tänkt att det varit en olat av något slag. Men igår blev jag å fundera...

Kan han reagera på någon grässort som gör att det kliar. Det är ju bara ibland vintertid som han klarar sig. Om den grässorten finns i fodret ibland?! Och nu när det är färskt och grönt blir det värre.

Är det någon som varit med om liknande?

Ska prova hålla honom borta från gräs ett tag och se vad som händer.
Tar tacksamt emot erfarenheter kring detta.
Har du läst om headshaking på häst?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 557
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 535
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp