Känslig och snabb ridtravare

liwhoj

Trådstartare
Hej!
Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon knappt varit aktiverad alls på flera månader utan hade mestadels stått. Då hon är en pigg och energisk dam trots sin höga ålder är det förståeligt att hon har mycket överskottsenergi, men jag behöver lite råd om hur jag bäst ska hantera det. Nu har jag ridit henne i ungefär två månader ett par gånger i veckan och går även på längre promenader med henne i samband med ridningen eller som alternativ.

Hon är otroligt känslig för alla sorts hjälper. Jag rider henne inte alls med skänklar eftersom det helt enkelt inte behövs. Det räcker med att jag smackar en gång med tungan för att hon ska flyga fram. Snuddar min fot vid henne så går det ännu snabbare. Vi har spenderat dessa två månader skrittandes för att hon ska få komma igång i ett lagomt tempo och det har inte varit några problem. Nu till våren och sommaren hade jag dock tänkt att komma igång lite mer i trav, men det har gått lite sådär hittills 😅 Jag smackar och hon hoppar genast fram i trav men det blir då också bocksprång och hon har även dragit iväg så att jag behövt använda one-rein-stop då det inte gick att få henne att sakta ner på något annat sätt. För mig blir det otroligt svårt att hålla balansen då hon verkligen hoppar till när hon kommer fram i trav vilket gör att jag initialt tappar lite balans och sedan när hon drar iväg så jäkla snabbt (och bockar) har jag svårt att hitta den igen samtidigt som jag ska styra henne och försöka sakta ner traven. På marken kommunicerar vi bra och hon är väldigt ”med mig” när vi promenerar, men uppe på ryggen är hon otroligt känslig. Självklart vill jag absolut inte pressa henne eller egentligen lära henne något nytt med tanke på hennes ålder, men jag tror det skulle vara roligt för henne att kunna trava och sträcka lite på benen utan att jag ramlar av då hon älskar att springa.

Har någon några erfarenheter från liknande situationer? Kanske några bra övningar för både mig och henne? Alla tips och råd uppskattas!
 
Ja. Har själv en väldigt känslig tjej (kallblodstravare).

Hur länge sedan var det hon slutade på travet? Tävlade hon alls? Många travare är mkt känsliga och stressade individer och det tar väldigt lång tid att få de att coola ner sig, om det ens någonsin går. De är ju avlade för att springa och kan ha minst lika mkt krut i sig 20+ som när de var unga. Enligt min erfarenhet är att kallblodstravarna, speciellt stona, är snäppet värre än vbl.

Bra att du börjat lugnt! Vissa som har ridtravare spenderar ett år eller så bara på att skritta. Oftast gäller det dock hästar direkt från banan. Prova att longera eller tömköra henne från marken och öva övergångar skritt /trav. Travbommar är också bra för de bromsar upp farten och hästen får se upp vart den sätter hovarna.

Vad säger ägaren om hästen förresten? Att hästen bockar iväg sådär kan ju ha att göra med obehag /smärta. Passar sadeln?
 
Ja. Har själv en väldigt känslig tjej (kallblodstravare).

Hur länge sedan var det hon slutade på travet? Tävlade hon alls? Många travare är mkt känsliga och stressade individer och det tar väldigt lång tid att få de att coola ner sig, om det ens någonsin går. De är ju avlade för att springa och kan ha minst lika mkt krut i sig 20+ som när de var unga. Enligt min erfarenhet är att kallblodstravarna, speciellt stona, är snäppet värre än vbl.

Bra att du börjat lugnt! Vissa som har ridtravare spenderar ett år eller så bara på att skritta. Oftast gäller det dock hästar direkt från banan. Prova att longera eller tömköra henne från marken och öva övergångar skritt /trav. Travbommar är också bra för de bromsar upp farten och hästen får se upp vart den sätter hovarna.

Vad säger ägaren om hästen förresten? Att hästen bockar iväg sådär kan ju ha att göra med obehag /smärta. Passar sadeln?
Hon tävlade på travet när hon var ung, men detta var för mer än 20 år sedan. Sadeln passar helt perfekt men jag har börjat fundera lite på om det är något med obehag/smärta då det inte verkar som glädjesprång hon gör, utan mer som protest. Hon uppvisar inget vid visitering dock, men det är kanske värt att ha någon titta på henne ändå. Jag ska definitivt testa med lite travbommar. Har ingen aning om hon har arbetat med bommar förut så det blir ett roligt litet experiment!
 
Travare är jätte roliga att jobba med, men det krävs mycket tid och tålamod. Vilket många inte förstår, jag skulle rekommendera en tränare sen bara skritta tills du har full kontroll där och hästen kan bära sig i skritt.
Skritta ut mycket, rätt ut i skogen och sen klättra i rimlig mån.
Min är också känslig, både för skänkel och hand och väldigt framåt. Han blir lugnare när han känner mitt stöd både av ben och hand. (Totalt motsatta av man kan tänka sig göra)
:)
Lycka till!
 
Jag håller med om övergångar, och bara rätt korta travbitar. Skritt tills hon känns samlad och lugn, sedan upp i trav bara några steg och tillbaks i skritt igen. Min erfarenhet är att det kan vara bra att göra på kortsida eller tvärs över banan för att lättare få ett naturligt stopp istället för en helt öppen långsida som mera "inbjuder till race".
Min 20+ varmblodstravare är också uttalat känslig och har definitivt gott om krut kvar. Något jag har lärt mig är viktigt och fungerar bra är att variera träningen och ridningen ofta. Bryta av och växla mellan olika övningar, även mellan helt olika typer av övningar, så fort det börjar kännas stressat. Inte nöta samma sak i en halvtimme utan kanske 5-10 minuter beroende på hur det känns.
Rider jag ut så försöker jag ofta bygga in olika moment på vägen s a s, framför allt för att distrahera och få hästen att tänka på annat om det börjar kännas ofokuserat eller stressat. Slalom mellan träd, ryggningar mm.
 
Hej!
Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon knappt varit aktiverad alls på flera månader utan hade mestadels stått. Då hon är en pigg och energisk dam trots sin höga ålder är det förståeligt att hon har mycket överskottsenergi, men jag behöver lite råd om hur jag bäst ska hantera det. Nu har jag ridit henne i ungefär två månader ett par gånger i veckan och går även på längre promenader med henne i samband med ridningen eller som alternativ.

Hon är otroligt känslig för alla sorts hjälper. Jag rider henne inte alls med skänklar eftersom det helt enkelt inte behövs. Det räcker med att jag smackar en gång med tungan för att hon ska flyga fram. Snuddar min fot vid henne så går det ännu snabbare. Vi har spenderat dessa två månader skrittandes för att hon ska få komma igång i ett lagomt tempo och det har inte varit några problem. Nu till våren och sommaren hade jag dock tänkt att komma igång lite mer i trav, men det har gått lite sådär hittills 😅 Jag smackar och hon hoppar genast fram i trav men det blir då också bocksprång och hon har även dragit iväg så att jag behövt använda one-rein-stop då det inte gick att få henne att sakta ner på något annat sätt. För mig blir det otroligt svårt att hålla balansen då hon verkligen hoppar till när hon kommer fram i trav vilket gör att jag initialt tappar lite balans och sedan när hon drar iväg så jäkla snabbt (och bockar) har jag svårt att hitta den igen samtidigt som jag ska styra henne och försöka sakta ner traven. På marken kommunicerar vi bra och hon är väldigt ”med mig” när vi promenerar, men uppe på ryggen är hon otroligt känslig. Självklart vill jag absolut inte pressa henne eller egentligen lära henne något nytt med tanke på hennes ålder, men jag tror det skulle vara roligt för henne att kunna trava och sträcka lite på benen utan att jag ramlar av då hon älskar att springa.

Har någon några erfarenheter från liknande situationer? Kanske några bra övningar för både mig och henne? Alla tips och råd uppskattas!

kanske korkad fundering, men måste du verkligen smacka, då?
Kan du inte använda sitsen som signal för övergång? (jag smackar inte och driver inte med skänklarna för att få mina hästar att göra övergång från skritt till trav; jag "öppnar bäckenet" lite och det ska räcka men om jag inte får reaktion så förstärker jag med skänkel eller ljud)
 
kanske korkad fundering, men måste du verkligen smacka, då?
Kan du inte använda sitsen som signal för övergång? (jag smackar inte och driver inte med skänklarna för att få mina hästar att göra övergång från skritt till trav; jag "öppnar bäckenet" lite och det ska räcka men om jag inte får reaktion så förstärker jag med skänkel eller ljud)
Jag har prövat detta flera gånger och hon snabbar upp skritten men kommer inte fram i trav. Ska dock testas igen!
 
Förstår hon skänkeln?

Kan du få henne att flytta sig för skänkeln om du ber henne om det? Det kan vara en grej att vänja sig vid foten så att hon blir mer balanserad när du ska starta igång och det inte blir så explosionsartat. Jag har väldigt känsliga/reaktionsnabba hästar men det är ytterst sällan jag behöver ta till smackning för att komma framåt.

Lycka till!
 
Förstår hon skänkeln?

Kan du få henne att flytta sig för skänkeln om du ber henne om det? Det kan vara en grej att vänja sig vid foten så att hon blir mer balanserad när du ska starta igång och det inte blir så explosionsartat. Jag har väldigt känsliga/reaktionsnabba hästar men det är ytterst sällan jag behöver ta till smackning för att komma framåt.

Lycka till!
Problemet är lite det att hon flyger fram när jag rör henne med skänkeln oavsett om det är för att få henne att öka eller för att få henne att flytta sig efter den. Därför rider jag mest med annat kroppsspråk just nu. Det är dock klokt att jag vänjer henne mer med min fot och mer kontakt med benen, men lite lättare sagt än gjort då även de minsta rörelser sätter fart på henne. Blir väl bara att öva, öva, öva! 😊
 
Problemet är lite det att hon flyger fram när jag rör henne med skänkeln oavsett om det är för att få henne att öka eller för att få henne att flytta sig efter den. Därför rider jag mest med annat kroppsspråk just nu. Det är dock klokt att jag vänjer henne mer med min fot och mer kontakt med benen, men lite lättare sagt än gjort då även de minsta rörelser sätter fart på henne. Blir väl bara att öva, öva, öva! 😊
Du behöver nog träna hästen på att acceptera skänkel då.
 
Är hästen ens inriden funderar jag på det verkar inte som att den riktigt förstår signalerna. Jag skulle nog backa bandet och börja med skolande. Gärna med hjälp av någon från marken.
Inriden är hon, men inte utbildad. Eftersom hon inte reds på så länge innan jag kom in i bilden är hon ju lite ovan, men hon förstår allt det grundläggande och tycker det är kul. Har inga problem med halt, skritt, att styra henne, olika spår etc. Hon förstår kroppsspråk väl för det mesta. Det är just de framåtdrivande signalerna som är hennes problem.
 
@liwhoj Jag tänker att hästen som du säger är gammal och inte ridits mycket och heller inte gjort något alls i många år. För henne är det nog både förvirrande och svårt och stressande att förstå nu vad som menas med skänkel och att ridas osv. Jag tycker det låter som en jättesnäll bussig häst som ändå försöker :heart Var rädd om det och ta det lugnt med henne :heart

Övergångstipset tycker jag personligen inte är någon jättehit på en häst som inte förstår hjälperna och är stressad och spänd. Jag hade velat skola den i skritt uppsuttet lugnt och sansat - gärna i skog och mark och på längre tygel om hon är van och snäll att ridas ut. Det blir mycket naturligare för hästen att lära sig förstå hjälperna där.

När det funkar bättre med grunden i skritt hade jag låtit den trava längre sträckor i så lugnt ostört tempo det går. Inte hållt på med massor med övergångar.
 
Inriden är hon, men inte utbildad. Eftersom hon inte reds på så länge innan jag kom in i bilden är hon ju lite ovan, men hon förstår allt det grundläggande och tycker det är kul. Har inga problem med halt, skritt, att styra henne, olika spår etc. Hon förstår kroppsspråk väl för det mesta. Det är just de framåtdrivande signalerna som är hennes problem.


Håller med @mackan om att ta det lite lugnt med inverkan.

Men hon måste acceptera att känna skänkeln. Låt den ligga emot hela tiden. Mjukt, inte tryckande.

Generellt är övergångar och inverkan ett sätt att öka energin. Bra på hästar som är flegmatiska, (eller olydiga). En stressad/osäker häst behöver få tid att processa. Så skritta ett tag till. Ridtur = lugn, nästan lite tristess. Inte fullt ös eller kravfullt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp