Känslig vid pälsfällning

Loretta713

Trådstartare
Hej! Vi köpte häst i vintras och nu under pålsfällningen har vi märkt att hon blivit väldigt känslig och kittlig i huden. Kan inte borsta henne med hårdare borstar och när jag borstar med mjuka borstar måste jag borsta både långsamt och mjukt, värre dagar kan jag knappt borsta henne alls. Tidigare ägare har alltid klippt henne och därför inte haft detta problemet men vi är lite oroliga med tanke på att hon är så kittlig och lite svår hanterad att det inte ska gå och raka henne. Har ni några tips? Har ni haft liknande problem?
 
Det är väldigt vanligt att de blir känsliga i olika grad vid pälsbyte. Det är bara att acceptera att det är så och försöka ha mjuka borstar som hästen trivs med och inte borsta mer än nödvändigt när hon är som mest känslig.
Vår ponny blir tex väldigt rädd om huvudet vid pälsbyte. Då får vi acceptera det och bara borsta om det är nödvändigt.
Hade ett sto som hatade överlag att bli borstad, så där var det bara att borsta bort det värsta och någon gång i bland borsta henne mer ordentligt.
Hästar är individer och det måste vi människor förhålla oss till.
Det är inte alls säkert att hon reagerar på klippmaskinen, hon har ju tydligen varit klippt tidigare så det borde ju inte vara några större problem då tänker jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: super
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp