Känsliga personuppgifter

Jag har aldrig hört talas om sidan tidigare men nu kollade jag mig själv och hittade åtminstone två felaktigheter. Dels har jag engagemang i en förening, dels har jag blivit stämd och varit aktuell i tvistemål. (Sidan sa alltså att jag inte var aktuell på de punkterna.)
Det kan ju vara så att du blivit gallrad (alltså det har gått så lång tid att du helt enkelt inte har
Sitter arbetsgivare verkligen och googlar på MrKoll eller kommer det upp?
Googlar jag mitt namn kommer inte MrKoll upp men å andra sidan har jag inget på mig men det kanske inte spelar någon roll?
klart man gör. Jag har drivit eget företag själv och det finns inget bättre sätt att ta reda på mer om en person man ska anställa än att svepa över nätet. Facebook, linkedIn, twitter you name it. Folk är fortfarande ganska omedvetna om privata inställningar o annat på sociala medier. Det är extremt enkelt att få reda mer om folk än vad de tror. Men det beror ju på vilken arbetsgivare man pratar om. McDonalds kanske inte gör det. Men de flesta gör det. Speciellt om man ska ha högre positioner. Mitt tips är att synas så lite som möjligt.
 
Jag tycker det är vidrigt. Vad hette sidan som kom för kanske tio år sedan där man kunde se domar?
Jag hade en granne som jag tyckte så fruktansvärt synd om. Personen började prata med mig och nästan be om ursäkt och förklara sig pga att hen fanns med där.
Tycker så synd om de som blir uthängda där- tänk vad det kan leda till för skvaller och konsekvenser.
Det är för jävligt. Finns en anledning till att domar inte förs i ett allmänt register. Det är offentliga handlingar visst, men vill du veta om någon är dömd så måste man vända sig till domstolarna en o en för att få den. Uppgifterna finns bara på den aktuella domstolen så att säga. Så jag fattar inte riktigt hur de kan fått ut den här infon om alla. Dessutom så preciseras det exakt var man bor i en lägenhet, hur många av grannarna som är dömda (WTF LIKSOM) osv. Helt sjukt
 
Nja, säg att jag skulle hyra ut min lägenhet eller skaffa inneboende eller barnvakt. Jag hade inte funderat två gånger utan valt bort en dömd person. Tyvärr.
Jepp, folk är så naiva. Självklart är en dömd person med en gång inte lika intressant längre i olika situationer. Fråga er själva om ni skulle vara lika sugna på att anställa någon ni fick reda på är dömd...
 
Jepp, folk är så naiva. Självklart är en dömd person med en gång inte lika intressant längre i olika situationer. Fråga er själva om ni skulle vara lika sugna på att anställa någon ni fick reda på är dömd...

Fast det beror ju på vad hen är dömd för. Jag är dömd för 2 fortkörningar (dock bara en enda dom/åtal för de tog båda på samma eftersom de skedde tätt intill varann) och jag har haft noll problem av det. Fått de jobb (bra jobb) jag sökt osv utan problem. Och en nyproducerad lgh i förstahand. De flesta bryr sig liksom inte.
 
Det kan ju vara så att du blivit gallrad (alltså det har gått så lång tid att du helt enkelt inte har

klart man gör. Jag har drivit eget företag själv och det finns inget bättre sätt att ta reda på mer om en person man ska anställa än att svepa över nätet. Facebook, linkedIn, twitter you name it. Folk är fortfarande ganska omedvetna om privata inställningar o annat på sociala medier. Det är extremt enkelt att få reda mer om folk än vad de tror. Men det beror ju på vilken arbetsgivare man pratar om. McDonalds kanske inte gör det. Men de flesta gör det. Speciellt om man ska ha högre positioner. Mitt tips är att synas så lite som möjligt.
Vad nyfiken jag blir på vad en som jobbar med rekrytering skulle tycka om min FB. Finns bilder från en fest för över 10 år sedan och sedan minde än 10 bilder på djur och med i några köp och sälj grupper och några hund, bi och hästsidor.
Insta, 99% bilder på djur, växer och natur typ.

Måste vara en tråkig typ enligt FB och insta 🤣
 
Vad nyfiken jag blir på vad en som jobbar med rekrytering skulle tycka om min FB. Finns bilder från en fest för över 10 år sedan och sedan minde än 10 bilder på djur och med i några köp och sälj grupper och några hund, bi och hästsidor.
Insta, 99% bilder på djur, växer och natur typ.

Måste vara en tråkig typ enligt FB och insta 🤣
Oh herreje ja, min insta är solnedgångar, katter och backhoppningsbilder. Mer spännande än så är inte jag där i alla fall ;)
 
Fast det beror ju på vad hen är dömd för. Jag är dömd för 2 fortkörningar (dock bara en enda dom/åtal för de tog båda på samma eftersom de skedde tätt intill varann) och jag har haft noll problem av det. Fått de jobb (bra jobb) jag sökt osv utan problem. Och en nyproducerad lgh i förstahand. De flesta bryr sig liksom inte.

Det innebär nog vilken typ av jobb man söker. Jag har sökt en del säkerhetsklassade tjänster där det dessutom efterfrågas hög integritet. Så där riskerar man nog att ryka som kandidat rakt av både av tidigare domar eller öppna ostädade sociala media konton. Men det är ju som tur är inte de vanligaste tjänsterna kanske.
 
Det innebär nog vilken typ av jobb man söker. Jag har sökt en del säkerhetsklassade tjänster där det dessutom efterfrågas hög integritet. Så där riskerar man nog att ryka som kandidat rakt av både av tidigare domar eller öppna ostädade sociala media konton. Men det är ju som tur är inte de vanligaste tjänsterna kanske.
Ja Facebook är ju inte ovanligt att de går igenom när det rör sig om säk-klassade tjänster både hög och låg säkerhetsklass. Säkerligen i många andra fall när det rör sig om jobb där det krävs lite ordning och reda, engagemang osv med. Jag menar, hur många gånger har man inte sett på någons FB hur de smutskastar arbetsgivaren samtidigt som de är öppna med vem de jobbar för? Helt öppet dessutom. Vem vill anställa en sån?
 
Det kan ju vara så att du blivit gallrad (alltså det har gått så lång tid att du helt enkelt inte har

klart man gör. Jag har drivit eget företag själv och det finns inget bättre sätt att ta reda på mer om en person man ska anställa än att svepa över nätet. Facebook, linkedIn, twitter you name it. Folk är fortfarande ganska omedvetna om privata inställningar o annat på sociala medier. Det är extremt enkelt att få reda mer om folk än vad de tror. Men det beror ju på vilken arbetsgivare man pratar om. McDonalds kanske inte gör det. Men de flesta gör det. Speciellt om man ska ha högre positioner. Mitt tips är att synas så lite som möjligt.

Om du ska anställa någon och du hittar att hen har en dom av samma kaliber som du har, sorterar du bort den kandidaten eller ser du det som att brottet är sonat och den är på samma ruta som alla andra?
 
Det innebär nog vilken typ av jobb man söker. Jag har sökt en del säkerhetsklassade tjänster där det dessutom efterfrågas hög integritet. Så där riskerar man nog att ryka som kandidat rakt av både av tidigare domar eller öppna ostädade sociala media konton. Men det är ju som tur är inte de vanligaste tjänsterna kanske.
Jag har jobbat i fm (ej civilanställd) utan problem. Dvs säk-klassat. Har någon nån gång frågat har jag berättat sen har vi garvat åt hur fånigt det är att man lägger så mkt skattepengar på fortkörning. Det är enda. Har för övrigt vänner som jobbar i fm och som poliser och flera av de har lite.. tveksamma Instagram-konton med mer eller mindre nakna bilder, bilder som strider mot reglemente etc och det får heller aldrig några konsekvenser, trots att man ska ha ’’hög integritet’’ egentligen.
 
Jag har jobbat i fm (ej civilanställd) utan problem. Dvs säk-klassat. Har någon nån gång frågat har jag berättat sen har vi garvat åt hur fånigt det är att man lägger så mkt skattepengar på fortkörning. Det är enda. Har för övrigt vänner som jobbar i fm och som poliser och flera av de har lite.. tveksamma Instagram-konton med mer eller mindre nakna bilder, bilder som strider mot reglemente etc och det får heller aldrig några konsekvenser, trots att man ska ha ’’hög integritet’’ egentligen.

Jag tror som sagt att det hänger lite på jobb och arbetsgivare! Det finns säkert de som inte bryr sig, och jag vet helt säkert att det finns de som gör det också :)
 
Jag har jobbat i fm (ej civilanställd) utan problem. Dvs säk-klassat. Har någon nån gång frågat har jag berättat sen har vi garvat åt hur fånigt det är att man lägger så mkt skattepengar på fortkörning. Det är enda. Har för övrigt vänner som jobbar i fm och som poliser och flera av de har lite.. tveksamma Instagram-konton med mer eller mindre nakna bilder, bilder som strider mot reglemente etc och det får heller aldrig några konsekvenser, trots att man ska ha ’’hög integritet’’ egentligen.
Fortkörning är ju ingen jättebig deal egentligen. Hade det rört sig om bedrägeri, misshandel etc och dessutom hyfsat färska domar vet jag att man i många fall faller bort. Är det äldre sådana är det större möjlighet att få ta anställning på vissa av de säk-klassade tjänsterna.
 
Det kan ju vara så att du blivit gallrad (alltså det har gått så lång tid att du helt enkelt inte har

Tvistemålet vann laga kraft för mindre än ett år sen så åtminstone i det fallet kan det inte handla om gallring. Föreningen är jag fortfarande aktiv i så inte heller det handlar om annat än att sidan inte är fullkomlig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp