Känsliga personuppgifter

Nja.

Men domar osv är väl allmänna handlingar..

Sedan kan man tycka att det är beklagligt att en sida väljer att sammanställa det och ha en tjänst för att ge den informationen.
Men vad de egentligen gör är väl att slå mynt av redan allmänna handlingar som går att hitta på andra sätt.
Det räcker inte att något är allmän handling, handlingen ska vara offentlig också. Och det innebär att den är tillgänglig hos myndigheter, den som lägger ut handlingen på internet kan inte hävda offentlighetsprincipen.
 
Det räcker inte att något är allmän handling, handlingen ska vara offentlig också. Och det innebär att den är tillgänglig hos myndigheter, den som lägger ut handlingen på internet kan inte hävda offentlighetsprincipen.
Fel ordval då. De flesta domar är väl även offentliga såvitt jag vet?
Mrkoll verkar bara sammanställa info från olika (offentliga antar jag) databaser vad jag kan se..
 
Obehaglig sida!
Det är en sak om den ändå var legit, typ som Ratsit, med samma typ av uppgifter, men det här känns ju lite väl närgånget, och dessutom är skiten nedlusad av fel!
Exempelvis flyttade jag visst in i Kråkslottet samma dag som mina föräldrar (det datum är förövrigt felaktigt också!) - bara det att mamma inte visste om att hon var gravid vid tiden och jag föddes 6 månader senare... :grin:Kråkslottet står som hälften så stort som det egentligen är, och sen saknades ungefär hälften av alla fordon vi äger i fordonslistan (men det kanske bara är bra, iaf ur stöldsynpunkt!). :wtf:
Sen hade de visst letat upp att mamma är leg.ssk också, inte för att det på något sätt är en hemlighet, men mamma aka. "hatar-internet-mer-än-allt-och-vill-inte-förekomma-där" lär ju jubla över det och de facto att någon sökt efter henne 41 (!) gånger :wtf::nailbiting:
 
Tycker du det är okej att sitta och leta efter info om sina grannar på en sådan sida undrar jag då 😉. Vad var det du ville vet som inte hitta.se tex kan leverera?
Varför så snorkig? Jag är nyinflyttad och vi satt och pratade med svärföräldrarna om vilka som bor på vår gata. Då sa min sambo att han hört talas om en sida där man kan se vilka som bor på gatan och vi slog upp den. Jag har inget emot att det står vem som bor var, det är liksom mindre känsliga uppgifter.
 
Pekas ut?
Det är nog väldigt många som är utpekade i så fall. Och väldigt få som bryr sig om vad det står under någons namn där.
Och bryr de sig begär de väl ut domen och sen konstaterar att det inte var nåt att lägga tid på.

Jag skulle aldrig komma på tanken att sitta och rota så om mina grannar. På sin höjd kollar jag om någon fyller år eller "vad det nu var de hette igen"
Men byt perspektiv. Poängen är inte de som ”sitter och rotar om grannar”, utan de som har som affärsidé att sammanställa personuppgifter och publicera på nätet.

KL

Vad i hela friden har jag för nytta av att veta att medelinkomsten i min trappuppgång är 376 000 och att den som tjänar mest har 700 000:confused:
 
Obehaglig sida!
Det är en sak om den ändå var legit, typ som Ratsit, med samma typ av uppgifter, men det här känns ju lite väl närgånget, och dessutom är skiten nedlusad av fel!
Exempelvis flyttade jag visst in i Kråkslottet samma dag som mina föräldrar (det datum är förövrigt felaktigt också!) - bara det att mamma inte visste om att hon var gravid vid tiden och jag föddes 6 månader senare... :grin:Kråkslottet står som hälften så stort som det egentligen är, och sen saknades ungefär hälften av alla fordon vi äger i fordonslistan (men det kanske bara är bra, iaf ur stöldsynpunkt!). :wtf:
Sen hade de visst letat upp att mamma är leg.ssk också, inte för att det på något sätt är en hemlighet, men mamma aka. "hatar-internet-mer-än-allt-och-vill-inte-förekomma-där" lär ju jubla över det och de facto att någon sökt efter henne 41 (!) gånger :wtf::nailbiting:
Angående ytan.
Är du säker på att det som saknas inte är biyta? Vi har ganska mycket biyta pga vårt snedtak. De delar där takhöjden är lägre än en viss höjd blir nämligen biyta och räknas inte.

Men jo sidan verkar hitta en del ouppdaterad data.
 
Angående ytan.
Är du säker på att det som saknas inte är biyta? Vi har ganska mycket biyta pga vårt snedtak. De delar där takhöjden är lägre än en viss höjd blir nämligen biyta och räknas inte.

Men jo sidan verkar hitta en del ouppdaterad data.

Nej, det har jag mycket svårt att se. Frågade pappa om det, han menade att han sett två siffror på biytan (diff. på 2 kvm!), men då pratar vi mellan 1/7 - 1/8 av ytan - "Mr Kontroll" verkar ha rationaliserat bort halva Kråkslottet i biyta - någonting som åtminstone inte min kära far och tillika husets ägare sedan drygt 22 år känner till någonting om... :wtf:
 
Men byt perspektiv. Poängen är inte de som ”sitter och rotar om grannar”, utan de som har som affärsidé att sammanställa personuppgifter och publicera på nätet.

KL

Vad i hela friden har jag för nytta av att veta att medelinkomsten i min trappuppgång är 376 000 och att den som tjänar mest har 700 000:confused:
Jag har länge ställt mig frågan om varför ratsit mfl. verkar så framgångsrika.
Mitt enda svar är att folk är nyfikna.

De som sitter och rotar om sina grannar eller vad de nu må vara är ju tyvärr några av de som skapar en marknad för sådana tjänster.

Och uppenbart så används ju tjänsterna eftersom det kommer fler och fler.
Det handlar väl tyvärr om vad man kn tjäna pengar på.
Ju mer "smaskigt" desto mer pengar?
 
Nej, det har jag mycket svårt att se. Frågade pappa om det, han menade att han sett två siffror på biytan (diff. på 2 kvm!), men då pratar vi mellan 1/7 - 1/8 av ytan - "Mr Kontroll" verkar ha rationaliserat bort halva Kråkslottet i biyta - någonting som åtminstone inte min kära far och tillika husets ägare sedan drygt 22 år känner till någonting om... :wtf:
Hahaha. Bra korrekthet på den sidan mao.
 
Och vem som helst har rätt att begära ut dem

Jag har länge ställt mig frågan om varför ratsit mfl. verkar så framgångsrika.
Mitt enda svar är att folk är nyfikna.

De som sitter och rotar om sina grannar eller vad de nu må vara är ju tyvärr några av de som skapar en marknad för sådana tjänster.

Och uppenbart så används ju tjänsterna eftersom det kommer fler och fler.
Det handlar väl tyvärr om vad man kn tjäna pengar på.
Ju mer "smaskigt" desto mer pengar?
Tack, jag vet att man kan begära ut offentliga handlingar, det är det offentlighetsprincipen går ut på. Men detta handlar ju om företag som sammanställer uppgifter och lägger ut på internet.
 
Tack, jag vet att man kan begära ut offentliga handlingar, det är det offentlighetsprincipen går ut på. Men detta handlar ju om företag som sammanställer uppgifter och lägger ut på internet.
Blev konstigt med citerandet av inlägget, har rättat till nu. Det där skulle inte ens med.
Men eftersom det var det så. Antar att de begär ut dem och vidarebefordrar? Inte förbjudet, men inte trevligt heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp