Känsliga personuppgifter

Inga smaskiga uppgifter om mig. Sökte lite random på vänner och bekanta och de var lika tråkiga som mig. Några banditer jag känner still sökte jag på också, men det står ju bara att de har varit med i civilmål, eller brottsmål, inga detaljer om en inte slantar upp. En skitsida för övrigt, tycker inte att det här är något att uppröras över. Den placerar mig i fel lägenhet/fel våningsplan, en väns sambo är visst sambo med en granne i porten bredvid, och vännen själv har en tjugotvåårig son som bor hemma som "bestämde sig för att flytta in hos Annika för sex år sedan". Den anger inga specifika inkomster, bara ett snitt hos grannarna. Nä, detta var för tråkigt!

Lever med åsikten att såna här saker är bra att det finns tillgängligt, skulle gärna se att exempelvis dömda pedofiler får leva med öppna register på domar, kvinnomisshandlare, djurplågare, rattfyllon etc etc. Häng ut dom. När jag tänker efter, så anser jag nog att alla brottsdömda ska få leva med offentliga uppgifter. Men i synnerhet vissa som jag nämnde som jag tycker kan få blinkande röda lampor i både panna och register och sajter som denna.
 
Jag bor ensam i mitt annorlunda boende, det gör vid närmare koll även min sambo. Ingen av oss har något fordon vilket inte heller stämmer. Det som stämmer är att jag är lärare men precis som nån ovan skrev är antalet ämnen jag har legitimation i väldigt mycket större än i verkligheten. Man får ju hoppas att de är så dåliga att ingen litar ett dugg på vad som står där och att de självdör.
 
Måste bli väldigt enkelt för de som lever på stölder. De behöver bara kolla adressen och sedan får de veta att det står en värdefull motorcykel eller finns stöldbegärliga hundar på just den adressen. Sedan är det bara att passa på medan boende är på jobbet eller är borta på semester (skvallerbyttan facebook). Häromkring har vi i perioder haft jätteproblem med stölder. Så det känns inte bra med en sida som avslöjar det som finns i ens ägo. Jag upptäckte flera sådana här sidor för ett halvår sedan och blev ganska orolig.
 
Mr Koll verkar ha ovanligt dålig koll måste jag säga. Han påstår att jag bara bott i min lägenhet i 2 veckor innan min sambo flytta in. Jag hade bott här i minst 2 år. Han säger också att jag inte äger någon bil, vilket jag gör och har helt fel om vilken våning vi bor på och vilken lägenhetsdörr som är vår. 😅
 
Jag blev tvungen att kolla mig också, intressant det där med statistik " i området har man betalningsanmärkningar, 6 % av innevånarna." Det låter ju lite illa, tills det står 2 personer har betalningsanmärkningar, en var. 🙄 min man verkar de inte ha koll på alls trots att vi bor i samma hus.
 
Mr Koll hade ingen koll på att det finns två bolag registrerade på min adress eller att det finns en hund och två katter. Det hade Ratsit koll på dock. Till och med rasen hade ratsit koll på. Även mina fordon, vad jag har för mc och skoter. Skrämmande..
 
Sökte på mig själv men jag finns inte med (vilket är korrekt), sökte på min far dock och där var det väl mest information om alla fordon han äger men någon glad kommentar om vilken som har mest "pigga hästkrafter", det verkar dock saknas något fordon :crazy: Då hade han ändå 13 registrerade och mamma tre :crazy: Alla djur har de dock missat.
 
Jag blev tvungen att kolla mig också, intressant det där med statistik " i området har man betalningsanmärkningar, 6 % av innevånarna." Det låter ju lite illa, tills det står 2 personer har betalningsanmärkningar, en var. 🙄 min man verkar de inte ha koll på alls trots att vi bor i samma hus.
Statistik är ju helt värdelöst nonsens så länge man inte får veta "området" som siffrorna gäller för.

För mig så skriker hela sidan bara dålig informationshantering.
Anledningen att de uttryckligen säger att de vänder sig till privatpersoner är för att produkten inte duger i kvalitet för någon som behöver använda den professionellt.
 
Jag har inte tittat på sidan men blir chockad av det ni berättar finns med där. Kan det här vara okej? Jag menar de saker jag måste tänka på i mitt jobb angående GDPR är ju skitsaker jämfört med detta. Nu tror jag iofs att företaget överdriver endel men...
 
Jag hittade en sida, Mrkoll där jag sökte på min gata för att se vilka grannar som bor här. Till min stora förvåning och bestörtning står det tydligt under mitt namn "förekommer i domstolsmål". Man kan beställa domen lätt. Jag känner mig kränkt och lite skamsen. Jag har aldrig begått något brott men varit i tvist om en faktura (lågt belopp) där vi kom överens innan tingsrättsförhandlingen. Dessutom blev jag stämd för vårdnad samt fick en prick hos kronofogden i samband med en jättetuff separation för åtta år sedan.

Skrev ett meddelande till sidan och har läst lite nu, att de har rätt att lämna ut mina uppgifter.

Sökte också på en person som jag vet suttit i fängelse. Personen i fråga har därefter bytt efternamn. Under denna persons namn var det blankt.

Är det bara att tugga i sig att jag har denna stämpel under mitt namn?

Mrkoll ville inte ta bort uppgifterna. Jag har gjort en anmälan till konsumentverket där jag klagat på företaget och att det är lätt att få tag på känsliga uppgifter.

Vad tycker ni andra, är det okej att så lättillgängligt lämna ut känsliga uppgifter?
Jag tycker om offentlighetsprincipen i största allmänhet.
Nu kände jag inte till Mr Koll, den såg ju ut som en bedrövligt dålig sida vid en snabb titt.
Kollade mig själv och tror inte att den funkar så bra, inte många rätt där.

Har dock använt Lexbase och tingsrätter i perioder, i samband med grannsamverkan.
För ett par år sedan blev området enormt utsatt. Ovärderliga saker och saker för mångmiljonbelopp blev förstörda. Droger flödade plötsligt.
Vi samarbetade med myndigheter som vi meddelade avvikelser/speciella händelser till under en period, och plockade ut x antal domar på personer via Lexbase, som hade anknytning till brott. De visade sig vara dömda för allt från pedofili, misshandel, mordbrand, mord, grova narkotikabrott, stölder, rån, kidnappning m.m.
Nu är det lugnt och det var länge sedan vi plockade ut något.
Personerna som stod för de grova brotten har antingen flyttat, eller sitter inne. De verkar inte trivas lika bra i området längre.

I Lexbase tas t.ex. en fortkörning eller en tvist bort efter fem år, brott som har ett straffvärde på mer än två år är kvar i 20 år medan livstidsdomar aldrig försvinner. Förmodar att det är något liknande på Mr Koll?
 
Tydligen är jag inte mer eftersökt än andra med 2 personer har ändå kollat upp mig. Känns ju roligt...
Jag är inte eftersökt alls och jag har inga fordon, tydligen. Mycket intressant. Undrar var de hittat den informationen, kanske borde delge fordonsregistret så jag slipper betala fordonsskatt.
Jag har inte varit i domstol (nej, det vet jag ju)...
 
Fattade först inte varför folk var så jätteupprörda över just den här sidan. Förutom det där med domar så var det ju precis samma sak som hitta.se t.ex. Trodde jag som bor i hus. Alla sökningen gäller mig "och mina 685 grannar".

Sen såg jag hur det såg ut om man bor i lägenhet :eek:
 
Jag funderar lite på topplistan över "mest eftersökta" personer. Antagligen har jag noll koll nu för tiden för jag känner knappt igen hälften av alla de som flera tusen har sökt på?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp