Känsliga personuppgifter

+ alla som funderat

Det står uttryckligen på sidan att de listar: "ekonomisk information, förekomster i brottmål, utbildade sjuksköterskor och läkare samt fordonsinnehav, legitimerade lärare och inkomster för grannskapen".

Så nu kan vi sluta spekulera i vilka yrken som de har med ;):D.

Ja, det beror väl på att det är legitimationsyrken? Alltså finns det en databas som man kan begära ut information från.
 
Även jag står som åtalad i brottsmål, det enda jag vet som jag tidigare varit med i Lexbase på är att jag överklagade en fortkörningsbot till tingsrätten... Det var 2012, trodde ju sånt försvann efter fem år.... Vilken idiotisk sida.
 
Jag gillar offentlighetsprincipen. Jag tycker att det är bra att många uppgifter om folk är tillgängliga. Problemet uppstår när man sammanställer information från många olika myndigheter. Nå, om det inte är ett problem så är det i alla fall diskutabelt. Viss information är känslig även isolerad, som om man är dömd för brott t ex. Jag tycker att det är ett jätteproblem när man både sammanställer informationen på det här sättet och gör den så lättillgänglig. Det kan på kort sikt leda till problem för enskilda personer och på lång sikt leda till minskad offentlighet.
Exakt så. Det snuddar vid missbruk av offentlighetsprincipen när företag skor sig på det här viset - och tar betalt för sådant som i de flesta fall är helt gratis.
 
Även jag står som åtalad i brottsmål, det enda jag vet som jag tidigare varit med i Lexbase på är att jag överklagade en fortkörningsbot till tingsrätten... Det var 2012, trodde ju sånt försvann efter fem år.... Vilken idiotisk sida.
Undrar om det är samma sak som för mig då, jag överklagade också mitt indragna körkort?
Men herregud, i mitt fall var det 95 eller 96!
 
Jag hittade en sida, Mrkoll där jag sökte på min gata för att se vilka grannar som bor här. Till min stora förvåning och bestörtning står det tydligt under mitt namn "förekommer i domstolsmål". Man kan beställa domen lätt. Jag känner mig kränkt och lite skamsen. Jag har aldrig begått något brott men varit i tvist om en faktura (lågt belopp) där vi kom överens innan tingsrättsförhandlingen. Dessutom blev jag stämd för vårdnad samt fick en prick hos kronofogden i samband med en jättetuff separation för åtta år sedan.

Skrev ett meddelande till sidan och har läst lite nu, att de har rätt att lämna ut mina uppgifter.

Sökte också på en person som jag vet suttit i fängelse. Personen i fråga har därefter bytt efternamn. Under denna persons namn var det blankt.

Är det bara att tugga i sig att jag har denna stämpel under mitt namn?

Mrkoll ville inte ta bort uppgifterna. Jag har gjort en anmälan till konsumentverket där jag klagat på företaget och att det är lätt att få tag på känsliga uppgifter.

Vad tycker ni andra, är det okej att så lättillgängligt lämna ut känsliga uppgifter?
Sverige är så fel på det här sättet. Jag har hatat enda sen eniro och ratsit osv blev populärt. Blir förbannad bara jag tänker på det. Har integritet , och har flera gånger funderat på att byta namn till anna andersson bara som protest mot detta system.
 
De hade åtminstone inte något telefonnummer till mig :devil:

Fast jag vill också gifta mig med den granne som tjänade 1,5 miljoner förra året :eek::rofl:

Jag har också en granne som drog in en massa stålar, så nyfiken på vem det är 😅
Även en som är jättekriminell men det hade jag på känn redan innan.
Följer man deras instruktioner om vilken lägnehet jag bor hamnar man fel.
Kanske därför det plötsligt stod en tant i min hall som skulle till en av mina grannar 🙄😂
 
Jag vill fortfarande veta hur de värderade min bostad till 4 miljoner. Vill nån ge mig det så kan dom flytta in ikväll. Jag behöver inte ens hämta en min tandborste om det är så....
Min har de inte kunnat värdera för att de inte känner till storleken! :devil:
Rätt åt dem, för den har jag då varit ärlig med i senaste taxeringen.
 
Stod inget om mig el maken som inte redan går att se på eniro och liknande sidor. De hade bara fått med vissa av våra fordon.
Kollade på några folk jag känner till där det borde stå om div dommar el rättsliga inblandningar men det var blankt på dessa. Likaså betalningsanmärkningar.

Sidan verkar inte vara konsekvent.
 
@Liran Fina fru Andersson som bodde ovanpå mig blev just 97. Hade bott i huset i 60 år. När de första tjänsterna som visade gatuvy dök upp upptäckte jag till min förskräckelse att hon var med på bilden av vår adress, hon kom gående ut med rullatorn, lika prydlig som alltid i mockajacka och scarf (bilden var uppenbart tagen om våren).

Jag funderade på om jag skulle visa henne bilden men avstod. Förmodligen visste hon inte ens vad internet var så vägen till en begriplig förklaring kändes väldigt, väldigt lång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp