Känsliga personuppgifter

Monkie

Trådstartare
Jag hittade en sida, Mrkoll där jag sökte på min gata för att se vilka grannar som bor här. Till min stora förvåning och bestörtning står det tydligt under mitt namn "förekommer i domstolsmål". Man kan beställa domen lätt. Jag känner mig kränkt och lite skamsen. Jag har aldrig begått något brott men varit i tvist om en faktura (lågt belopp) där vi kom överens innan tingsrättsförhandlingen. Dessutom blev jag stämd för vårdnad samt fick en prick hos kronofogden i samband med en jättetuff separation för åtta år sedan.

Skrev ett meddelande till sidan och har läst lite nu, att de har rätt att lämna ut mina uppgifter.

Sökte också på en person som jag vet suttit i fängelse. Personen i fråga har därefter bytt efternamn. Under denna persons namn var det blankt.

Är det bara att tugga i sig att jag har denna stämpel under mitt namn?

Mrkoll ville inte ta bort uppgifterna. Jag har gjort en anmälan till konsumentverket där jag klagat på företaget och att det är lätt att få tag på känsliga uppgifter.

Vad tycker ni andra, är det okej att så lättillgängligt lämna ut känsliga uppgifter?
 
Vilket sammanträffande att du startade den här tråden nu! Jag ramlade nämligen över den här sidan bara för någon timme sedan och blev helt jävla paff och uppgiven över den. Gräslig sida tycker jag! Jag tycker att det är så oerhört olämpligt att de skriver ut vilka som är dömda för något och tycker dessutom att det känns olustigt hur de liksom beskriver typ ens liv: "Här bor niphredil med Hosey. Men de har inte alltid bott tillsammans. Hosey bestämde sig för X år sedan att flytta in hos niphredil, som då bott här i X år". Vad fan är grejen?

Men det största problemet är givetvis domarna. Jag vet att det går att få tag i domar etc bara genom att kontakta tingsrätten men varför ska det vara OK att markera på det här viset vilka som är dömda? Vi har ju inte ett sådant system i Sverige, vi håller ju inte på med offentliga register. Så varför är det här lagligt?
 
Nja.

Men domar osv är väl allmänna handlingar..

Sedan kan man tycka att det är beklagligt att en sida väljer att sammanställa det och ha en tjänst för att ge den informationen.
Men vad de egentligen gör är väl att slå mynt av redan allmänna handlingar som går att hitta på andra sätt.
 
Vilket sammanträffande att du startade den här tråden nu! Jag ramlade nämligen över den här sidan bara för någon timme sedan och blev helt jävla paff och uppgiven över den. Gräslig sida tycker jag! Jag tycker att det är så oerhört olämpligt att de skriver ut vilka som är dömda för något och tycker dessutom att det känns olustigt hur de liksom beskriver typ ens liv: "Här bor niphredil med Hosey. Men de har inte alltid bott tillsammans. Hosey bestämde sig för X år sedan att flytta in hos niphredil, som då bott här i X år". Vad fan är grejen?

Men det största problemet är givetvis domarna. Jag vet att det går att få tag i domar etc bara genom att kontakta tingsrätten men varför ska det vara OK att markera på det här viset vilka som är dömda? Vi har ju inte ett sådant system i Sverige, vi håller ju inte på med offentliga register. Så varför är det här lagligt?
Fattar inte heller hur det kan vara lagligt. Jag jobbar i reception och tar emot sjukanmälningar. Ioch med GDPR får jag inte längre maila min chef namn på en person som är hemma eller orsak, typ VAB. Om regionens mail blir hackad.

Tycker det är jättetrist att samhället pekar ut folk såhär. Jag är en laglydiga tvåbarnsmamma i ett hus som jag köpt med min sambo, jobbar heltid och betalar skatt, kör med bilbälte i angiven hastighet och betalar mina räkningar i tid... Och även om jag var dömd för något vill jag inte pekas ut på det här viset ☹️
 
Nja.

Men domar osv är väl allmänna handlingar..

Sedan kan man tycka att det är beklagligt att en sida väljer att sammanställa det och ha en tjänst för att ge den informationen.
Men vad de egentligen gör är väl att slå mynt av redan allmänna handlingar som går att hitta på andra sätt.
Ja, alltså för mig är i alla det helt uppenbart. Att domar är allmänna handlingar är just specifikt skälet till att de kan dela med sig av informationen på det här viset. Det tror jag de flesta förstår?

Det problematiska är alltså inte att domar är allmänna handlingar utan att en sida väljer att markera såhär vilka som har domar på sig och vilka som inte har det. För vill du kolla upp alla i din trappuppgång för att se om de är dömda för något så är det ett jäkla pyssel. Nu kan du bara gå in på den här sidan, skriva in din adress och voilà så har du en fin liten markering på varje person som har en dom på sig. Det ÄR problematiskt.
 
Jag hittade en sida, Mrkoll där jag sökte på min gata för att se vilka grannar som bor här. Till min stora förvåning och bestörtning står det tydligt under mitt namn "förekommer i domstolsmål". Man kan beställa domen lätt. Jag känner mig kränkt och lite skamsen. Jag har aldrig begått något brott men varit i tvist om en faktura (lågt belopp) där vi kom överens innan tingsrättsförhandlingen. Dessutom blev jag stämd för vårdnad samt fick en prick hos kronofogden i samband med en jättetuff separation för åtta år sedan.

Skrev ett meddelande till sidan och har läst lite nu, att de har rätt att lämna ut mina uppgifter.

Sökte också på en person som jag vet suttit i fängelse. Personen i fråga har därefter bytt efternamn. Under denna persons namn var det blankt.

Är det bara att tugga i sig att jag har denna stämpel under mitt namn?

Mrkoll ville inte ta bort uppgifterna. Jag har gjort en anmälan till konsumentverket där jag klagat på företaget och att det är lätt att få tag på känsliga uppgifter.

Vad tycker ni andra, är det okej att så lättillgängligt lämna ut känsliga uppgifter?
Tycker du det är okej att sitta och leta efter info om sina grannar på en sådan sida undrar jag då 😉. Vad var det du ville vet som inte hitta.se tex kan leverera?
 
Tydligen är jag inte mer eftersökt än andra med 2 personer har ändå kollat upp mig. Känns ju roligt...
 
Tycker du det är okej att sitta och leta efter info om sina grannar på en sådan sida undrar jag då 😉. Vad var det du ville vet som inte hitta.se tex kan leverera?
Men alltså. Jag googlade mig själv och en av de första träffarna var MrKoll. Jag klickade på den för att se vad som finns där som exempelvis inte Hitta har. Hur vet du att TS specifikt ville gå in på MrKoll, det kanske bara var första träffen högst upp? Menar du att sidan blir mindre problematisk för att TS klickade på den? :confused:
 
Fattar inte heller hur det kan vara lagligt. Jag jobbar i reception och tar emot sjukanmälningar. Ioch med GDPR får jag inte längre maila min chef namn på en person som är hemma eller orsak, typ VAB. Om regionens mail blir hackad.

Tycker det är jättetrist att samhället pekar ut folk såhär. Jag är en laglydiga tvåbarnsmamma i ett hus som jag köpt med min sambo, jobbar heltid och betalar skatt, kör med bilbälte i angiven hastighet och betalar mina räkningar i tid... Och även om jag var dömd för något vill jag inte pekas ut på det här viset ☹
Pekas ut?
Det är nog väldigt många som är utpekade i så fall. Och väldigt få som bryr sig om vad det står under någons namn där.
Och bryr de sig begär de väl ut domen och sen konstaterar att det inte var nåt att lägga tid på.

Jag skulle aldrig komma på tanken att sitta och rota så om mina grannar. På sin höjd kollar jag om någon fyller år eller "vad det nu var de hette igen"
 
Bryr mig inte jättemycket, jag är åtalad och det står. För fortkörning x2 (med typ 3km över hastighetsgränsen) så det är ju inget allvarligt tycker jag. Som kuriosa fick jag köra 40 km över hastighetsgränsen för att hinna till domstolen i tid pga olycka på vägen som ledde till stopp. Hade jag inte dykt upp i tid hade jag fått betala vite, lol.
 
Vet någon hur jag kan ta reda på vad det skulle kunna vara?
Självklart ska jag kontakta mrkoll men behöver ju ha på fötterna.

Jag blev av med körkortet för 20 år sen men det är ju inte brottmål!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp