Känsliga personuppgifter

Nä, är du inte skriven i Sverige så syns du inte i sådana här system eftersom du inte finns med i folkbokföringen.

Fast folkbokförd är jag ju. Folkbokfört som utvandrad... men hur som helst, det förklar ju inte att min bror inte finns med. Eller min mamma... eller så är det jag som skriver in på fel sätt
 
En bekant är frikänd efter en ganska allvarlig anklagelse. Men att hen blev frikänd syns inte på Mrkoll. Hen är tämligen förtvivlad över sidan och är rädd att inte kunna byta jobb, inte kunna dejta osv.
 
Det där med att ange antalet betalningsanmärkningar var riktigt snuskigt, vad har jag för glädje av att veta att någon i området har 47 stycken? Om hen nu har det, informationen på sidan verkar minst sagt opålitlig vilket var anledningen till att jag kände att jag var tvungen att kolla upp mig själv. Fanns dock lyckligtvis inga större konstigheter och inte mer fakta än vad som finns på andra sidor.

Vad jag ogillar med den här typen av sajter är att de mest bara leder till skvaller och spekulationer. Man kan se att grannar är dömda men för att få veta för vad(eller ens om det stämmer!) måste man betala och det är garanterat många som nöjer sig med att gissa.
I ett läge där man i stället vill kolla upp om en specifik person har begått brott eller har betalningsanmärkningar räcker det med att man har personnumret. Numer kan man använda det för att söka efter domar och målnummer på tingsrätternas hemsidor. För att få reda på betalningsanmärkningar och liknande kan man ringa Kronofogden.
Någon av min systers grannar i villaområdet har 12 betalningsanmärkningar. Känns fint att ha fått veta, jag har alltid undrat!

Däremot ska jag fråga min svåger nästa gång varför han är ett år äldre (enligt min systers sida) än jag alltid trott. Har känt honom sedan jag var 8.
 
Kollade runt lite mer.
Undrar vem det är som tjänade över miljonen förra året:angel:, har misstanke om några men inte säker.
Är tydligen granne med alla på vägen, vägen är 2 km lång med avstickare.
 
@Liran Fina fru Andersson som bodde ovanpå mig blev just 97. Hade bott i huset i 60 år. När de första tjänsterna som visade gatuvy dök upp upptäckte jag till min förskräckelse att hon var med på bilden av vår adress, hon kom gående ut med rullatorn, lika prydlig som alltid i mockajacka och scarf (bilden var uppenbart tagen om våren).

Jag funderade på om jag skulle visa henne bilden men avstod. Förmodligen visste hon inte ens vad internet var så vägen till en begriplig förklaring kändes väldigt, väldigt lång.
Det där har jag också varit med om, på Hitta var jag med på bild när man sökte på mig.
 
Hur? Har bott på landet i mer än tio år, och trodde jag visste vilka grannar jag har, och deras ungefärliga ålder. Men 97-åringen har gått under min radar hela tiden.
Svarar mig själv: Någon av 60+arna till grannar kan ju vara god man eller förvaltare åt en gammal förälder, som alltså också blir skriven på en grann-adress till mig. Antagligen är det så.
 
Däremot ska jag fråga min svåger nästa gång varför han är ett år äldre (enligt min systers sida) än jag alltid trott. Har känt honom sedan jag var 8.

Enligt min egen sida har jag rätt ålder. Går jag däremot in på min mans sida står det att hans fru(jag) är ett år äldre. Jag fyller visserligen år snart men betyder detta att jag redan fyllt år i hans värld? Han har minsann inte firat mig! Ska jag dumpa?
 
En bekant är frikänd efter en ganska allvarlig anklagelse. Men att hen blev frikänd syns inte på Mrkoll. Hen är tämligen förtvivlad över sidan och är rädd att inte kunna byta jobb, inte kunna dejta osv.
Så känns det för mig också. Jag har blankt belastningsregister (har lämnat in pga socialt arbete) men känns ändå väldigt olustigt!
 
Någon har tydligen varit inne och sökt på mig.

Tycker hela sidan är obehaglig speciellt eftersom personnummer lämnas ut.

Kanske därifrån jag fick en jäkla massa fakturor från företag där mitt personnummer stod med som referns på köp. Jag hade inte beställt något och fick krångla med företagen rejält.

Hela sidan är obehaglig.
 
Någon har tydligen varit inne och sökt på mig.

Tycker hela sidan är obehaglig speciellt eftersom personnummer lämnas ut.

Kanske därifrån jag fick en jäkla massa fakturor från företag där mitt personnummer stod med som referns på köp. Jag hade inte beställt något och fick krångla med företagen rejält.

Hela sidan är obehaglig.

Jag tror att just de uppgifterna är de mest tveksamma - att de samlar och sammanställer information på egen hand om personer utan deras samtycke och publicerar tillsammans med andra offentliga uppgifter.

@mandalaki ; bara för att man har utgivningsbevis kan man väl inte få skapa vilka databaser man vill och sälja information ur kopplade till personer utan godkännande?
 
Jag tror att just de uppgifterna är de mest tveksamma - att de samlar och sammanställer information på egen hand om personer utan deras samtycke och publicerar tillsammans med andra offentliga uppgifter.

@mandalaki ; bara för att man har utgivningsbevis kan man väl inte få skapa vilka databaser man vill och sälja information ur kopplade till personer utan godkännande?
Du får kolla, jag vet inte!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp