Känsligt att byta tränare

Emanon

Trådstartare
I juni 2020 var jag tvungen att byta tränare av logistiska skäl. Vilket jag meddelade min gamla tränare och hen förstod det.
Spola fram till idag, jag har flyttat hästen, och nu finns det inte längre några hinder för mig att träna för den gamla tränaren.
Förutom att jag trivs så mycket bättre med min nya tränare och tänker fortsätta med hen.

Men, igår pratade vi tränare i stallet, och då fick jag höra av en i stallet att min gamla tränare tror att jag ska börja rida för hen igen nu när vi har bytt stall. Hen kommer regelbundet till det nya stallet, så jag kommer förr eller senare stöta på min gamla tränare.

Jag vet inte vad jag ska säga. Visst har jag kanske själv sått ett frö genom att säga att "jag inte han träna för hen just nu, men det betyder ju inte att jag inte kan göra det i framtiden" till hen. Men jag har inte sagt något om att boka in något nu när vi har flyttat...

Vad är det bästa svaret att ge om hen tar upp det med mig? Jag hoppas att det inte händer, men vill förbereda ett svar så att jag inte börjar säga fel saker...
 
Främst så tänker jag att om gamla tränaren är lite proffsig så borde hen inte ta upp det alls. Men om det nu skulle hända så kan du väl bara vara ärlig och säga att du trivs bra med den nya tränaren och därför kommer fortsätta där. Känns inte som att du behöver säga något mer.
Man är ju inte skyldig att alltid rida för samma tränare, även om man någongång hintat om att man kanske kommer tillbaka. Saker händer och man ändrar sig.

Men jag fattar att det känns olustigt. Själv får jag liksom dåligt samvete om jag byter frisör :laugh:
 
Jag tänker som ovanstående, om tränaren är det minsta proffsig borde hen inte ta upp det om ni möts.
Om inte skulle jag säga något som: Vi får se framöver, just nu har jag tänkt fortsätta med den nya tränaren.
 
Man är ju inte bunden till en tränare bara för att man tränat för den innan. Det är så himla många saker som skall stämma med tränare;

De skall prata så att man förstår (inte bara pedagoiskt, men även på ett sätt där jag 'aha'-ar).
De skall ha en syn på hästar och träning som överensstämmer med min egen
Övningarna skall passa hästen
Tid/dag/möjligheter att faktiskt träna
Vilja/tid att lägga upp en långsiktig plan för mig och hästen (ihop med mig)

Sen vill jag gärna ha en inlyssnande och flexibel tränare också. Så om man vill ta ett lugnare pass, eller säger att det här behöver jag träna mer på, eller pga igångsättning får vi köra mest i skritt så löser de det på plats.

Att man då "plötsligt" hittar en tränare som man klickar bättre med än en tidigare är inte konstigt alls. Och jag tycker som ovanstående, antingen säger du rakt ut att du trivs bättre med din nya tränare eller så säger du inget alls.
 
Att byta tränare ser jag inte som något konstigt alls. Jag ser det snarare som konstigt om man aldrig byter tränare. Ett år red jag för 8 olika tränare. Och olika tider i livet så passar olika tränare. Det är ju inget konstigt alls. Förstår den tränaren inte det så ja... Trisst för denne.
 
I juni 2020 var jag tvungen att byta tränare av logistiska skäl. Vilket jag meddelade min gamla tränare och hen förstod det.
Spola fram till idag, jag har flyttat hästen, och nu finns det inte längre några hinder för mig att träna för den gamla tränaren.
Förutom att jag trivs så mycket bättre med min nya tränare och tänker fortsätta med hen.

Men, igår pratade vi tränare i stallet, och då fick jag höra av en i stallet att min gamla tränare tror att jag ska börja rida för hen igen nu när vi har bytt stall. Hen kommer regelbundet till det nya stallet, så jag kommer förr eller senare stöta på min gamla tränare.

Jag vet inte vad jag ska säga. Visst har jag kanske själv sått ett frö genom att säga att "jag inte han träna för hen just nu, men det betyder ju inte att jag inte kan göra det i framtiden" till hen. Men jag har inte sagt något om att boka in något nu när vi har flyttat...

Vad är det bästa svaret att ge om hen tar upp det med mig? Jag hoppas att det inte händer, men vill förbereda ett svar så att jag inte börjar säga fel saker...

Att du är nöjd med tränaren du har nu. Det är det enkla svaret.

Det är inget märkligt att byta tränare, och du behöver inte förklara det, eller oroa dig över vad din gamla tränare känner.
 
Man måste ju inte förklara någonting.

Även om du sagt att 'framöver kanske..' så måste du inte förklara dej eller börja träna igen.

Träffar du på tränaren och den mot förmodan skulle fråga så kan du väl bara säga att du är nöjd som det är just nu. Man behöver varken förklara eller stänga dörren.
 
Keep it simpel, kort trevligt med att ni kanske fortsätter samarbetet framöver. Alla dörrar öppna man vet aldrig med tränare vad som händer i framtiden.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Lutten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
IT & mobiler Inom kort ska jag byta från min iPhone CS till en iPhone 13 och när jag gör det skulle jag vilja få en clean start så att säga, men går...
Svar
1
· Visningar
445
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 042
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp