Kärnkraft- Yay eller ney?

Vill du ha kärnkraft i Sverige?

  • Nej, jag vill att det avvecklas.

    Röster: 23 13,7%
  • Ja, men jag vill inte att vi skapar nya eller moderniserar de vi har.

    Röster: 2 1,2%
  • Ja, jag vill utveckla de kärnkraft vi redan har och bygga nya modernare kraftverk.

    Röster: 115 68,5%
  • Ja, jag vill att vi utvecklar de verk vi har men vill inte bygga nya.

    Röster: 28 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    168

SiZo

Trådstartare
Jag funderade lite på hur många som egentligen är emot kärnkraft numera och bestämde mig för att göra en liten undersökning här på buke. Det är lite intressant att se om riksdagen verkligen har folket i ryggen i denna fråga. Även om buke såklart inte kan representera hela befolkningen. Vad tycker du? Och du får gärna motivera dig :)
 
Jag är ju part i målet sas ;) men mer kärnkraft åt folket :D

Vi kan nämligen bryta bränslet här i Sverige och har dessutom en mycket stabil berggrund för slutförvar. Lägg sedan till att jag absolut är för att utveckla befintlig teknologi så det går att driva dem med det som anses vara avfall i nuläget.
 
Absolut ja. Vi har resurser och möjligheter att göra det på ett säkert och miljövänligt sätt, och vi behöver elen. Vi kan omöjligt täcka vårt behov med vind- och vattenkraft (plus att vattenkraft är ett stort problem för djurlivet i vattnet) och det känns lite som ett skämt att vi anser oss vara miljövänliga när vi avvecklar kärnkraften och istället importerar smutsig el från andra länder som drivs av fossila bränslen…
 
Absolut ja. Vi har resurser och möjligheter att göra det på ett säkert och miljövänligt sätt, och vi behöver elen. Vi kan omöjligt täcka vårt behov med vind- och vattenkraft (plus att vattenkraft är ett stort problem för djurlivet i vattnet) och det känns lite som ett skämt att vi anser oss vara miljövänliga när vi avvecklar kärnkraften och istället importerar smutsig el från andra länder som drivs av fossila bränslen…

Det du skriver ovan har jag sagt sedan 2008 när jag började prospektera efter uran. Fyndigheten jag varit med och definierat som fyndighet är på topp 3 av världens ej exploaterade uranfyndigheter (lägg sedan till att den även innehåller betydande mängder vanadin som bla behövs i batterier).

Vi människor kommer aldrig att få till ett nollsummespel med vår tillvaro, speciellt inte med den levandsstandard vi har idag. Men med hjälp av billig kärnkraftsel kan vi ändå minska vårt avtryck. Att bränna fossila bränslen när elen och elnätet fallerar är inte rimligt.
 
Jag funderade lite på hur många som egentligen är emot kärnkraft numera och bestämde mig för att göra en liten undersökning här på buke. Det är lite intressant att se om riksdagen verkligen har folket i ryggen i denna fråga. Även om buke såklart inte kan representera hela befolkningen. Vad tycker du? Och du får gärna motivera dig :)
Jag tycker absolut att vi borde utveckla och utnyttja existerande kärnkraft.
(berggrund vi har mtrl)

Men jag är lite osäker på om det kan vara försent att bygga nya stora kärnkraftverk och om det kan ta för mycket på vår koldioxidbudget för nästa tio år? Vet inte hur mycket det skulle kosta på den budgeten.
 
Jag tycker absolut att vi borde utveckla och utnyttja existerande kärnkraft.
(berggrund vi har mtrl)

Men jag är lite osäker på om det kan vara försent att bygga nya stora kärnkraftverk och om det kan ta för mycket på vår koldioxidbudget för nästa tio år? Vet inte hur mycket det skulle kosta på den budgeten.
Med bygga nytt så tänker jag även att de nerlagda skulle kunna vara med - för det är inte så enkelt att starta upp dem igen som jag har förstått det, men jag är inte kunnig på området. Det skulle sänka avtrycket gissar jag? Men det är en gissning från min sida.
 
Men jag är lite osäker på om det kan vara försent att bygga nya stora kärnkraftverk och om det kan ta för mycket på vår koldioxidbudget för nästa tio år? Vet inte hur mycket det skulle kosta på den budgeten.
Spelar det någon roll? Spräng budgeten bara? Över tid leder det ju garanterat till minskade utsläpp så alternativet att bara köra på känns ju inte som ett rimligt alternativ?
 
Jag är ju part i målet sas ;) men mer kärnkraft åt folket :D

Vi kan nämligen bryta bränslet här i Sverige och har dessutom en mycket stabil berggrund för slutförvar. Lägg sedan till att jag absolut är för att utveckla befintlig teknologi så det går att driva dem med det som anses vara avfall i nuläget.
...Och fungerar tekniken med 4:e generationens reaktorer, så behöver vi inte bryta uran på några hundra år. De drivs med utbränt kärnbränsle från de "traditionella" reaktorerna.

Måtte prototypbygget bli en succé!
 
Spelar det någon roll? Spräng budgeten bara? Över tid leder det ju garanterat till minskade utsläpp så alternativet att bara köra på känns ju inte som ett rimligt alternativ?
Joo men om vi spränger vår koldioxidbudget genom att köra en byggboom av kärnkraftverk och höghastighetståg och annat så blir det mer koldioxid i atmosfären under en tid som vi desperat behöver mindre koldioxid i atmosfären. Dock håller jag med om att lägga det på att renovera kärnkraften verkar bättre använt än att bygga höghastighetståg.

Det finns ju de som säger att vi kan klara oss med sol och vind, jag blir bara tveksam till om det kan fungera lika bra med sol på våra breddgrader som på vissa andra.
 
...Och fungerar tekniken med 4:e generationens reaktorer, så behöver vi inte bryta uran på några hundra år. De drivs med utbränt kärnbränsle från de "traditionella" reaktorerna.

Måtte prototypbygget bli en succé!
Jag vet väldigt lite om 4:e generationens reaktorer, men jag råkade höra att restprodukten gjorde sig alldeles för väl i kärnvapen för att det skulle kännas helt tiptop. Jag hoppas verkligen att jag hörde fel.
 
Jag ser kärnkraft som ett nödvändigt ont som dessutom måste utökas om det är så att vi ska gå ifrån fossila bränslen även om man i dagsläget bara skjuter problemen på framtiden.
Sen är det nog Sverige ett rätt bra ställe att ha kärnkraftverk på om man nu måste ha dem, är mycket mer orolig för olyckor i länder med större sannolikhet för jordbävningar och andra oförutsägbara naturkatastrofer.
 
Joo men om vi spränger vår koldioxidbudget genom att köra en byggboom av kärnkraftverk och höghastighetståg och annat så blir det mer koldioxid i atmosfären under en tid som vi desperat behöver mindre koldioxid i atmosfären. Dock håller jag med om att lägga det på att renovera kärnkraften verkar bättre använt än att bygga höghastighetståg.

Det finns ju de som säger att vi kan klara oss med sol och vind, jag blir bara tveksam till om det kan fungera lika bra med sol på våra breddgrader som på vissa andra.
Räknas utsläppen från elen vi importerar in i vår koldioxidbudget, eller räknas den till landet som producerar elen?
 
Jag har ändrat mig! Från negativ/tveksam till kärnkraft, till positiv till modern kärnkraft.

Första gången jag fick rösta, var vid folkomröstningen om kärnkraft. Oro för hanteringen av det radioaktiva avfallet, gjorde att jag röstade för linje två.

Med allt större insikter i hur bristfälliga de intermittenta kraftkällorna sol och vind är ur ett försörjningsperspektiv, och hur miljöfarlig vindkraften är, kombinerat med en del läsning om "generation 4", modern kärnkraft, så är jag rätt säker på att åtminstone i Sverige är kärnkraft en bra väg att gå.

Den moderna kärnkraften är inte tänkt som megastora byggen, som t.ex. Forsmark, Ringhals och Oskarshamn och det där finska bygget som aldrig tycks bli färdigt, utan det är tänkt att vara mindre kraftverk, som byggs i moduler som kan serietillverkas. Dessutom kan man använda kärnavfallet från dagens kärnkraftverk som bränsle, vilket innebär att vi har ett rejält lager med bränsle.

De kan alltså placeras i relativ närhet till var energin verkligen behövs.

Dessutom så anser jag att de reaktorer vi har i drift, ska vidmakthållas och renoveras, så att de kan köras så länge som är möjligt (och säkert).

Sverige är ju förhållandevis geologiskt stabilt, så här passar kärnkraft. I ett land som Japan, eller för den delen i t.e.x Kalifornien, där det ofta sker jordbävningar, så verkar det lite marigare med kärnkraft.
 
Jag vet väldigt lite om 4:e generationens reaktorer, men jag råkade höra att restprodukten gjorde sig alldeles för väl i kärnvapen för att det skulle kännas helt tiptop. Jag hoppas verkligen att jag hörde fel.
Jag har hört (antagligen P1), eller var det läst?, precis motsatsen.

Det resulterande avfallet är i så liten volym, och så lite radioaktivt, så att det är lätt att lagra, och (relativt) snart har blivit ofarligt för kommande generationer.

Jag ska googla och på så sätt undersöka hur det förhåller sig. Men det tar nog något dygn, har begränsat med tid i em. Kanske någon annan har bättre tid?
 
Räknas utsläppen från elen vi importerar in i vår koldioxidbudget, eller räknas den till landet som producerar elen?
Hur mycket el importerar vi, netto och när?
Varje gång det skrikits om elbrist i landet och jag tittat så har vi haft en netto export.
 
Hur mycket el importerar vi, netto och när?
Varje gång det skrikits om elbrist i landet och jag tittat så har vi haft en netto export.
Vi exporterar antagligen mer fortfarande, men vi producerar inte tillräckligt för att täcka upp behovet vissa mer aktiva timmar, framför allt vintertid då det är kallt och då får vi importera. Och med allt fler elbilar och mer teknik generellt kommer ju knappast behovet minska kommande år heller. ”Allt” ska ställas om till el, men vi saknar resurserna för att täcka upp för den ökade elförbrukningen, vilket kommer resultera i ännu mer importerad el.
 
Vi exporterar antagligen mer fortfarande, men vi producerar inte tillräckligt för att täcka upp behovet vissa mer aktiva timmar, framför allt vintertid då det är kallt och då får vi importera. Och med allt fler elbilar och mer teknik generellt kommer ju knappast behovet minska kommande år heller. ”Allt” ska ställas om till el, men vi saknar resurserna för att täcka upp för den ökade elförbrukningen, vilket kommer resultera i ännu mer importerad el.
Ja batteribilarna kommer verkligen ställa vårt elsystem totalt på ända. Det lär bli "intressant" när de slår igenom ännu mer :nailbiting:
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 145
Senast: Mineur
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 180
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 374
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp