Kärnkraftverk

Ajda

Trådstartare
Efter att ha sett serien Chernobyl känner jag mig otroligt fascinerad över kemi, fysik och hur dessa kärnkraftverk fungerar.

Vilken utbildning krävs för att jobba på ett?
Inte aktuellt i mitt fall ändå visserligen, men jag är ändå nyfiken. Är det kärnfysiker man bör vara?
 
Efter att ha sett serien Chernobyl känner jag mig otroligt fascinerad över kemi, fysik och hur dessa kärnkraftverk fungerar.

Vilken utbildning krävs för att jobba på ett?
Inte aktuellt i mitt fall ändå visserligen, men jag är ändå nyfiken. Är det kärnfysiker man bör vara?

Vattenfall söker ibland en hop av operatörer, de utbildar dem själva men har ju såklart förkunskapskrav. Så mitt tips är att kontakta Vattenfall och kolla upp det direkt med dem :)
 
Vattenfall söker ibland en hop av operatörer, de utbildar dem själva men har ju såklart förkunskapskrav. Så mitt tips är att kontakta Vattenfall och kolla upp det direkt med dem :)

Jag har nyligen utbildat mig till sjuksköterska så det är inte aktuellt med ett nytt karriärabyte.
Jag är mest nyfiken.
 
Oh, finns det en serie om Chernobyl?

Jag såg en lokaltidningsrubrik (låst artikel) om att företaget jag jobbade på innan jag sa upp mig och åkte till Australien, ska börja leverera till dit.
Men som sagt kunde jag inte läsa artikeln.
Vet en annan användare här på buke som jag tror fortf jobbar där, måste nog skicka ett pm och fråga.

Jag jobbade dock inte på site så relevant utbildning kan jag inte svara på även om jag kan gissa ett visst antal utbildningar som nog är bra.
Försöker komma på vilka utbildningar våra tekniker hade som vi skickade jorden runt till olika kärnkraftverk.
Men mycket handlade om vem som hade bäst kunskap om just den produkten som skulle installeras/servas/ge utbildning om till kund. Och det var ju "internutbildning" på vårt företag
 
Jag jobbade på Oskarshamn som Elkraftsingenjör.

Jobbade du som driftoperatör? :) Jag förstod TS som att det var frågan vad de har för utbildning?

Jag misstänker att skiftlagen på driften består av en mix av processoperatörer och driftingenjörer med specialkompetens inom sitt område dvs kärnkraft. Så ser det ut i min bransch på större anläggningar, jag jobbar med kraftvärmeproduktion. Dock så är vi bara operatörer på mindre anläggningar, där jobbar ingenjörer dagtid i regel.
 
Jobbade du som driftoperatör? :) Jag förstod TS som att det var frågan vad de har för utbildning?

Jag misstänker att skiftlagen på driften består av en mix av processoperatörer och driftingenjörer med specialkompetens inom sitt område dvs kärnkraft. Så ser det ut i min bransch på större anläggningar, jag jobbar med kraftvärmeproduktion. Dock så är vi bara operatörer på mindre anläggningar, där jobbar ingenjörer dagtid i regel.
Nej, jag jobbade med att kontrollera alla elkraftsystem och att de var i god kondition. så att allt funkade från den elektriska sida.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har insett att jag kollar rätt mycket på serier i genren "Sjukhusserier", dvs Greys Anatomy, The Good Doctor, New Amsterdam osv...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 116
Senast: Silver Girl
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 483
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag har ett jobb där prio 1 är att svara i telefonen, allt ska släppas när det ringer. Men jag har ju en massa andra administrativa...
2
Svar
20
· Visningar
1 496
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp