Kaffe/tekopp för darrhänta

Rie

Trådstartare
Svärmor 85 år har lite skakiga händer ibland.
Hur mycket det har blivit blev jag varse idag när vi var på ett café. Hon hällde upp kaffet och skulle bära iväg det när händerna började skaka så att det spillde ut en hel del på bänken.
Jag torkade upp med servetter. När hon sedan bar koppen till bordet så darrade det och när hon sedan ställde ner så spilldes det en del på bordet också.
Så jag funderar, finns det någon snygg kopp/mugg (?) man kan stänga och dricka ur, typ värmemuggar, fast mindre och kanske med ett öra?
Som är hyfsat lik en kaffekopp?
Gissar att det finns lite motstånd mot att börja använda muggar med pip så en värmemuggsliknande kopp kanske är en mellanväg.

Någon som kanske redan har hittat en bra sådan - utan att för den skulle vara skat/darrhänt?
 
Min mamma hade Parkinson och blev mer och mer darrhänt allt eftersom hon blev äldre och sjukare.

I början fungerade det bra med koppar som inte var alltför vingliga, alltså sådana där koppen har en bred bas, som exempelvis Rörstrands Sierra. Sen fick man förstås bara fylla koppen halvfull, då skvimpade det inte ut.

På slutet använde hon sugrör, även till kaffe.
 
PSX_20220604_185236.jpg


Kanske lite inspiration?
 
Jag tillhör dom som ff dricker kaffe ur kopp och inte balja :D
Kollade mina nu, det går i drygt 2 dl
Jag tillhör också sorten som dricker kaffe ur kopp (med fat) och bara därför var jag tvungen att kolla hur mycket mina kaffekoppar rymmer. 1,5 dl om jag fyller den upp till kanten, ganska så precis 1 dl om jag fyller koppen så mycket som jag brukar.
 
Svärmor 85 år har lite skakiga händer ibland.
Hur mycket det har blivit blev jag varse idag när vi var på ett café. Hon hällde upp kaffet och skulle bära iväg det när händerna började skaka så att det spillde ut en hel del på bänken.
Jag torkade upp med servetter. När hon sedan bar koppen till bordet så darrade det och när hon sedan ställde ner så spilldes det en del på bordet också.
Så jag funderar, finns det någon snygg kopp/mugg (?) man kan stänga och dricka ur, typ värmemuggar, fast mindre och kanske med ett öra?
Som är hyfsat lik en kaffekopp?
Gissar att det finns lite motstånd mot att börja använda muggar med pip så en värmemuggsliknande kopp kanske är en mellanväg.

Någon som kanske redan har hittat en bra sådan - utan att för den skulle vara skat/darrhänt?
Denna
https://www.ahlens.se/Inredning/kok...MIuYiFuYyq-AIVZQzmCh1iSg9OEAQYAiABEgJpgvD_BwE

Finns på ICA maxi för typ 99 tror jag.

Bära i hela handen och drickhål och det är nedsjunket så spiller inte lätt. Får inte dra åt locket för hårt bara, då svårt att skruva upp. Men om man bara använder hemma så borde det inte vara något problem (jag har aldrig haft problem när jag skruvat åt locket själv, men om någon galning drar åt det allt vad hen har så är det knivigare).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp