Bukefalos 28 år!

Kaffe + / -

corzette

Trådstartare
Jag är en tedrickare av STORA mått ... Har dessutom aldrig "lärt mej" dricka kaffe... Och har hört att det är koffein i Te med men jobbar nu på ny plats vilket ger att jag måste upp 04:30 på mornarna, nu är jag en vanemänniska så det är inte omöjligt MEN samtidigt en def kvällsmänniska = svårt att somna i tid på kvällarna = trött på dagen ..
(Jobbar som väktare = jobbar 7 dagar = upp tidigt, ledig 7 dagar = uppe senare än om jag jobbar)

Så frågan ... Om jag nu ska lära mej dricka kaffe finns det några fördelar / nackdelar med det ? Eller är det generellt bara onödigt ;)

Och nej dricker inte RedBull eller annan "piggelin dricka"... jag dricker normalt te eller saft (värsta fall bara rent vatten ;) )
 
Sv: Kaffe + / -

Om man har svårt att somna är det smart att skippa koffeinhaltiga drycker efter eftermiddagsfikat. Sömn är helt klart bättre för orken än koffein.

Själv blir jag tyvärr inte pigg av koffein, bara illamående och lite darrig om jag dricker för mycket kaffe. Och kissnödig, sjukt kissnödig.
 
Sv: Kaffe + / -

Jag hade nog sett över mina sovrutiner istället, eller ja rutiner över lag. Kaffe kommer inte ge dej några fördelar.
Själv dricker jag kaffe främst för att det är gott, och en otroligt social grej på mitt jobb. Är jag trött seg eller måste jobba länge blir koffeinet som redan finns i min vardag knappt märkbart ändå, reagerar inte speciellt mkt på det öht.
 
Sv: Kaffe + / -

Jag känner mig mycket piggare och gladare på förmiddagen om jag dricker en kopp kaffe när jag vaknar. Te funkar inte ens hälften så bra. Kaffe funkar hyfsat mot matkoma också :). Nackdelen är att det inte är så snällt mot magen och så ska man ju låta bli att dricka sent på kvällen om man är lättpåverkad av koffein.
 
Sv: Kaffe + / -

jag fick problem med att hjärtat slog extra slag och slog valdigt snabbt nar jag borjade dricka kaffe. Dvs en kopp pa morgonen rackte for att jag inte skulle kunna somna/blev vackt av att hjärtat slog sa snabbt :crazy:

te ar fortfarande ok :) men jag ar helt klar valdigt lättpåverkad av koffein.

(och jag drack inga sma mangder av te nar jag borjade dricka kaffe heller). Men jag kande mig definitivt inte battre pa morgonen nar jag vaknade! var helt sjukt seg i huvudet innan det forsta koppen kaffe, var valdigt skont nar det slappte nar koffeinet kom ur blodet helt.

Betyder ju inte att samma skulle handa dig :) men jag nojer mig med te och ordentlig somn nu for tiden.
 
Sv: Kaffe + / -

Kaffe är ju motivationen att gå upp ur sängen på morgonen, dessutom är det, iallafall för mig, väldigt psykologiskt också. En kopp kaffe under dagen = en liten paus och en stund för sig själv.
Nackdelen om man dricker mycket och länge är väl att kroppen bygger upp en tolerans mot koffeinet och du måste drick mer och mer för att få den ''uppiggande'' effekten, och för mycket kaffe leder lätt till magkatarr och i värsta fall magsår. Jag började dricka mer och mer kaffe, uteslöt måltider till fördel för kaffekoppen (blev mätt av den och orkade inte äta, och jag tyckte att koffeinet gav mig mer energi än mat) och sedan var magkatarren ett faktum.
Gud, nu låter jag som en kaffeknarkare, men jag satte i mig enorma mängder och det fick såklart konsekvenser.
Nu är gränsen fyra koppar om dagen, och det tyckte läkaren var okej om jag åt mat också.
Så kontentan är att kaffe kan vara effektivt i din situation, men se upp med mängden.
 
Sv: Kaffe + / -

Jag har heller aldrig lärt mig att dricka kaffe. Trots skiftjobb och väldigt växlande arbetstider. Jag blir darrig och dålig i magen även vid väldigt små mängder kaffe så det har inte varit lönt. Jag är extremt morgontrött men det brukar släppa när jag väl kommit igång. Ett glas oboy till frukost har hjälpt mig överleva de där första två timmarna. För mig ger socker ett betydligt trevligare "rus" (i brist på bättre ord) men det är ju ingenting man ska gå och hälla i sig hela dagarna.
 
Sv: Kaffe + / -

Själv blir jag tyvärr inte pigg av koffein, bara illamående och lite darrig om jag dricker för mycket kaffe. Och kissnödig, sjukt kissnödig.

Jag blir lite pigg, men jobbigt pigg ibland:D Alltså mer darrig och hyperaktiv ibland!:D Speciellt om jag inte druckit kaffe på ett tag.
Kissnödigheten är dock det värsta! Men jag håller med angående det som någon annan skrev, att bara grejen! Det är gott, men just att få en liten tid för sig själv liksom!

Grattis på födelsedagen också Corzette!!
 
Sv: Kaffe + / -

Jag är en tedrickare av STORA mått ... Har dessutom aldrig "lärt mej" dricka kaffe... Och har hört att det är koffein i Te med men jobbar nu på ny plats vilket ger att jag måste upp 04:30 på mornarna, nu är jag en vanemänniska så det är inte omöjligt MEN samtidigt en def kvällsmänniska = svårt att somna i tid på kvällarna = trött på dagen ..
(Jobbar som väktare = jobbar 7 dagar = upp tidigt, ledig 7 dagar = uppe senare än om jag jobbar)

Så frågan ... Om jag nu ska lära mej dricka kaffe finns det några fördelar / nackdelar med det ? Eller är det generellt bara onödigt ;)

Och nej dricker inte RedBull eller annan "piggelin dricka"... jag dricker normalt te eller saft (värsta fall bara rent vatten ;) )
Ja, vanligt te innehåller koffein. Om du dricker stora mängder te kan det ju vara så att du får i dig så mycket koffein, att du får svårt att somna på kvällen.

Om du vill kan du naturligtvis prova att dricka kaffe på morgonen, men om du har problem med att somna, om du får i dig för mycket koffein är det kanske ett bättre alternativ att byta ut ditt vanliga te mot rött te (roiboos) under eftermiddagen/kvällen. Detta eftersom rött te inte innehåller koffein. Om du vill sänka ditt intag av koffein, menar jag.
 
Sv: Kaffe + / -

Just det där med att Kaffe är mer mättande är nåt jag märkt nu när jag provar Kaffe, har alltså tjyvstartat med kaffe uppblandat med choklad för att få i mej det.. Te kan ibland bara kännas "blaskigt" ... Jag dricker Te utan socker och just choklad är ju typ enbart socker (och ger mej finnar) så det är egentligen inget alternativ. Så istf att hälla i mej saft tänkte jag då kaffe, dels av lite "pigga" upp runt 11-12 och framåt 17, så jag håller mej vaken hem ;) ... Har inte haft några som helst problem att somna på kvällarna, utan där är det mer VANA att gå å lägga sej 20 istf 21-22 som gäller. MEN sen har jag en alkoholiserad pappa (periodare) som ibland är uppe å springer på fyllan som väcker mej ibland (jag bor under hans lgh) och då hjälper inget mot sömnbristen mer än att försöka få den jäveln att inte ha sprit hemma... Men de är ju som sagt inte jämt det händer heller... Men det gör att jag ibland sover oregelbundet. Och jag mår bäst av att sova (minst) 8 timmar, kan klara mej på ner mot 6 men då kommer ju kaffediskussionen in ;)

Sen tillbaka till mättande... Jag sitter på mitt "feta" arsle hela dagen och då är den mättande biten en KLAR fördel mot Te som inte är lika "mättande". Det är ju inte direkt mkt socker i kaffe heller...

kan tilläggas att magproblem har jag aldrig haft, det säger förvisso inte att jag inte kommer få det men iaf.
 
Sv: Kaffe + / -

Jag har aldrig heller lärt mig dricka kaffe, och har svårt att hålla mig vaken. Jag tar koffeintabletter, hjälper åtminstone lite. Vill inte ta för många heller, för precis som kaffedrickarna här i tråder skriver så kan man bli skakig och svettig av för mycket koffein.
 
Sv: Kaffe + / -

När jag blir paniktrött tar jag koffeintabletter.

Eller ännu hellre en burk monster, det fungerar mycket bättre.

Jag kan bli det vid 06 ungefär när jag börjar 04:30.
 
Sv: Kaffe + / -

Jag drack rätt mycket kaffe när jag jobbade natt en period för att vara mer pigg och alert. På mig kickar minsta lilla kaffedroppe in på nolltid och går rätt upp i skallen - jag kan vara hyperaktiv i timmar på en kopp, blir det för mycket kaffe på en gång finns det risk att polisen plockar in mig för drogtest är jag rädd :D
Är tedrickare i vanliga fall och undviker kaffe så länge jag inte absolut inte kan hålla mig pigg på annat sätt så jaa.. på mig skulle det definitivt fungera om jag skulle upp tidigt på morgonen

Någon som har koll på skillnaden mellan te och kaffe när det gäller koffein förresten? Kan hälla i mig enorma mängder te utan att ens komma i närheten av samma tokrus som jag får av kaffe
 
Sv: Kaffe + / -

Friggs har ett te med koffein (och ett par B12-vitaminer) i ingredienslistan. Grönt te, kommer dock inte ihåg vad det är för smak på teet.
Köpte på en ICA Supermarket åt en jobbarkompis.
 
Sv: Kaffe + / -

Prova med grädde i kaffet :D

=) Räcker nog gott med mjölk ;)

Ähh jag kör på ... Hemma kommer jag inte dricka kaffe, utan mer på jobbet.
Då de ju har en sån där riktigt deluxe kaffemaskin så man kan välja allskönsvarianter ;)

Men jo nog märks det när jag dricker kaffe ... Speciellt när jag reser på mej från stolen ;) Så jag kommer nog fortsätta som jag börjat ;)

Sen får man ju som sagt se hur man reagerar ...

Koffeintabletter köpte jag nån gång... (TROR jag) men de va liksom ingen hit, tror inte jag märkte nånting alls...
 
Sv: Kaffe + / -

Onödigt skulle ju jag som inbiten tedrickare säga då! Jag har mer eller mindre jobbat natt i hela mitt liv, och tro mig - jag har försökt lära mig dricka kaffe i syfte att det skulle vara uppiggande men jag har aldrig kunnat förmå mig att tycka om det där blasket! Kaffe luktar oerhört gott, men smakar inte ens hälften av den fyllighet det luktar. Jag begriper inte hur folk kan knarka kaffe! Jag har provat de flesta kaffevarianter, det jag tycker smakar närmast den ljuvliga doften var någon sort-vad-den-nu-hette- som serveras i tummetottsmå koppar där kaffesumpen rinner på insidan av koppen. (Det är föressten enda gången jag blivit spådd i kaffesump!)

Nej, att piggna till gör man genom att röra på sig, helst ute i friska luften. En snabb språngmarch kan räcka länge, säker längre än vad kaffe gör. :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 373
Relationer Jag hade lagt killar på hyllan efter jag träffade en psykopat/narcissist som jag bröt med i somras. Har jobbat väldigt mycket och grävt...
Svar
12
· Visningar
5 205
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag tänker skriva och berätta här bara för att jag undrar vad som drabbat mig. Troligen ett virus, det är det ju nästan alltid, men...
Svar
7
· Visningar
1 312
Senast: Skjøldur
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 453
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp