Nahar

Trådstartare
Då det finns många här med goda kontakter i hundvärlden undrar jag om någon kanske känner någon i Sverige som har Kai Ken? Det är ju en väldigt ovanlig ras men börjar ju få lite uppsving i Europa. Skulle gärna höra mer om rasen och kanske knyta kontakt med ägare.

Observera, inte jag som ska skaffa Kai Ken. Bara förmedla kontakt i sådana fall :)
 
Jag har inga kontakter att förmedla, men jag håller också utkik inför framtiden. :heart Det är rasen jag alltid siktat på, men den har känts rätt omöjlig att få tag på. Kan ju dessutom vara rätt skarp så det kändes lämpligt att börja med shiba. :D Lite japansk urhund-light innan man går på tungviktarna.
 
Jag har inga kontakter att förmedla, men jag håller också utkik inför framtiden. :heart Det är rasen jag alltid siktat på, men den har känts rätt omöjlig att få tag på. Kan ju dessutom vara rätt skarp så det kändes lämpligt att börja med shiba. :D Lite japansk urhund-light innan man går på tungviktarna.
Åh, kul ändå att det finns någon här som ens känner till rasen - var inte med jättestort hopp jag startade tråden om vi säger så. Är en vän till mig som också har haft urhundar som nu är intresserad, men en vill ju gärna träffa några andra hundar än uppfödarens innan beslutet går i lås. Och jag personligen hade inte sagt nej till att följa med på en sådan träff heller, har själv haft urhund och är supernyfiken på Kai Ken även om jag inte själv ska ha hund just nu. Men hundvakt kan en ju hoppas på :angel:
 
Åh, kul ändå att det finns någon här som ens känner till rasen - var inte med jättestort hopp jag startade tråden om vi säger så. Är en vän till mig som också har haft urhundar som nu är intresserad, men en vill ju gärna träffa några andra hundar än uppfödarens innan beslutet går i lås. Och jag personligen hade inte sagt nej till att följa med på en sådan träff heller, har själv haft urhund och är supernyfiken på Kai Ken även om jag inte själv ska ha hund just nu. Men hundvakt kan en ju hoppas på :angel:
Jag har varit insnöad på en egen Kai sedan jag såg Nagareboshi Gin/Silver Fang som barn. :D Att hundtypen sedan visat sig passa mig var ett lyckokast! Men ja, att hitta uppfödare och valp och dessutom träffa andra hundar i Europa är fortfarande en utmaning, särskilt i väst tror jag. Det fanns ett par uppfödare i Finland vet jag, men det är många år sedan jag letade aktivt och de hade bara en eller två hundar. Det finns också en kvinna i Italien som importerat hanhund och tik förra året.
 
Jag har varit insnöad på en egen Kai sedan jag såg Nagareboshi Gin/Silver Fang som barn. :D Att hundtypen sedan visat sig passa mig var ett lyckokast! Men ja, att hitta uppfödare och valp och dessutom träffa andra hundar i Europa är fortfarande en utmaning, särskilt i väst tror jag. Det fanns ett par uppfödare i Finland vet jag, men det är många år sedan jag letade aktivt och de hade bara en eller två hundar. Det finns också en kvinna i Italien som importerat hanhund och tik förra året.
Vad jag hört så finns det nu uppfödare i UK och Nederländerna också (men ingen aning om hur seriösa de är), men tror kompisen varit i kontakt med de i Finland främst, inom norden är ju praktiskt även om han är beredd att resa för rätt hund. Inte hört om de i Italien, kan vara bra att veta. Nästa kull i EU verkar vara planerad till 2022-2023 så...

Har du träffat något kai ken någon gång? Skarpare än shiba förstår jag att de kan vara men om något är det ju mentaliteten som kan vara svår med lite ovanligare urhundsraser i min erfarenhet. "Skarp" blir en ursäkt för lite vad som helst. Har sett avel på hundar som fick vara i bur för att de annars dödade sina egna valpar, men det var "helt normalt" - extremt exempel, men en blir ju lite paranoid:cautious: Så bästa hade ju varit att få träffa hundar från olika linjer och gärna som inte är uppfödarens egna då de kan skönmåla en del.
 
Vi har en facebook-grupp också som heter "Nihon Ken Scandinavia" för de i skandinavien som har eller är intresserade av någon av de raserna :D
 

Bifogade filer

  • Miranda06.jpg
    Miranda06.jpg
    656 KB · Visningar: 446
Kai är väldigt trevliga och lättsamma, perfekt storlek också, runt 50cm i mankhöjd :)
Jag planerar att importera några till från olika kennlar och föda upp själv framöver :D
Jag som skaffade shiba för att de är "nihon ken - light" :D
Det låter fantastiskt! Jag tycker att de verkar otroligt svåra att få tag på, trodde jag skulle bli tvungen att importera från Japan... men då kanske det finns hopp inför nästa valp (som jag hoppas dröjer ganska många år till. :heart ). :)
 
Senast ändrad:
Jag som skaffade shiba för att de är "nihon ken - light" :D
Det låter fantastiskt! Jag tycker att de verkar otroligt svåra att få tag på, trodde jag skulle bli tvungen att importera från Japan... men då kanske det finns hopp inför nästa valp (som jag hoppas dröjer ganska många år till. :heart ). :)
Ja, det finns en kennel i Sverige nu som heter Milstolpens :D
 
Jag tänker också att du kan få vänta med att uppleva eventuell skärpa tills vi pratar två år eller så. :angel: :D Men hoppas du fått en mjuk och fin hund, @Nanashundar!
Nja, inte enligt uppfödaren som har både Akita, Shiba och Shikoku också, andra uppfödare(inklusive han i England) säger också att Kai är den mildaste :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 187
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp