lady_vip

Trådstartare
Mitt monster har precis satt i sig en halv paket kakao, vad tror ni, behöver jag koppla in vet.?

Var nere och manglade lite lakan och när jag kom upp hade min mycket företagsamma (5-åriga) jycke öppnat skafferiet och plockat fram kakaon och kalasat på det...
Känner mig inte superorolig, hon har käkat värre saker (typ rakblad och större mängde giftiga prylar) men kakao är ju ganska koncentrerat...
 
Sv: Kakao?

Hade min hund käkat ren kakao hade jag definitivt ringt en vet och åtminstone hört efter, choklad i stor mängd är ju giftigt och kakao är ju som du säger väldigt koncentrerad.
 
Sv: Kakao?

Jajamen upp med luren fort som attan och ring veterinär för det kan allt brinna i knutarna! Ren kakao är livsfarligt!
 
Sv: Kakao?

Hur länge sedan var det nu sen hon satte i sig kakaon? Kanske skulle det vara en idé att försöka få henne att kräkas?
 
Sv: Kakao?

Det var väl en halvtimme sen nu.

Fick tag på min vet och eftersom hon är så stor och mängden förhållandevis liten trodde han inte att det var ngn fara, men jag skulle ge henne en stor mängd mat och fett. Det skulle balansera kakaon, så det kan ju vara ett tips för andra i framtiden.

Så just nu käkar hon och är skitglad:D
 
Sv: Kakao?

hur stor är hon då? jag har hört om hundar som dött efter att äta mjölkchoklad från soffbordet. kakao är ju väldigt starkt.
 
Sv: Kakao?

Det var ett litet paket alltså? Förstår att hon är glad :D. Det var min valp med när jag lät henne äta senap efter att hon käkat i sig indiska örtcigaretter med tveksamt innehåll... två kräkningar, en illfart till veterinären, 40 min väntetid, en halv minut inne hos veterinären och 700 kr senare kunde det konstateras att hon mådde prima. :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kakao?

Det måste vara en jävla massa mjölkchoklad i så fall, eftersom det inte innehåller mycket kakao?
 
Sv: Kakao?

Hon väger 35 kg och fick i sig ungefär 100 gram kan jag tänka mig. Men hon har käkat mörk choklad (upp till 200 gram) innan och inte blivit dålig, vet inte om det kan skilja från hund till hund..?

Dock sa jag till veterinären att hon hade fått i sig hela paketet (man ska alltid överdriva lite;)), men han blev inte orolig ändå.
 
Sv: Kakao?

Jaså minsann... Upptaget hos den enda vetten som öht har telefonen på nu.
Nu såg jag att du fått tag på vet sen men förstår inte hur du kan ta det så lungt? :mad: Jag skulle ringt akuten!!

Det måste vara en jävla massa mjölkchoklad i så fall, eftersom det inte innehåller mycket kakao?
Fast det finns ju ett par hundar som dött av att äta aladdinaskar och sånt, det är ju mjölkchoklad..


Choklad kan vara livsfarligt även i liten mängd, jag skulle utan tvekan åkt in med min hund. En kompis hund dog av sånt.
 
Sv: Kakao?

Det var ett litet paket alltså? Förstår att hon är glad :D. Det var min valp med när jag lät henne äta senap efter att hon käkat i sig indiska örtcigaretter med tveksamt innehåll... två kräkningar, en illfart till veterinären, 40 min väntetid, en halv minut inne hos veterinären och 700 kr senare kunde det konstateras att hon mådde prima. :cool:

Jag har blivit mindre och mindre hysterisk med denna hunden eftersom hon äter ALLT och kan öppna överallt, annars hade jag nog suttit hos veterinären var och varannan vecka.
Tror hon var 12 veckor när hon satte i sig en dubbel sats chokladbollar, och sen har det liksom fortsatt...
 
Sv: Kakao?

Nu såg jag att du fått tag på vet sen men förstår inte hur du kan ta det så lungt? :mad: Jag skulle ringt akuten!
Choklad kan vara livsfarligt även i liten mängd, jag skulle utan tvekan åkt in med min hund. En kompis hund dog av sånt.

Vilken akut..? Den vetten jag ringde är en av de mest kompetenta inom 10 mils radie, så jag litar på honom.

Självklart håller jag hunden under uppsikt, men jag kan ju inte göra så mycket mer än vad veterinären har rått mig till. Och hunden är inte allmänpåverkad och verkar väldigt pigg.
 
Sv: Kakao?

Ja, alltså jag vet att det är giftigt, det var inte på nåt sätt menat att vara drygt mot dig.
 
Sv: Kakao?

Hon väger 35 kg och fick i sig ungefär 100 gram kan jag tänka mig. Men hon har käkat mörk choklad (upp till 200 gram) innan och inte blivit dålig, vet inte om det kan skilja från hund till hund..?

Dock sa jag till veterinären att hon hade fått i sig hela paketet (man ska alltid överdriva lite;)), men han blev inte orolig ändå.

Ren kakao innehåller 25 mg rent teobromin per g. Hunden har därför fått i sig ungefär 2500 mg teobromin.

Giftig dos för en hund på 35 kg är 700 mg (20 mg/kg kroppsvikt). Dödlig dos för samma vikt på hund är 3159-8750 mg (90-250 mg/kg).

Jag skulle definitivt åka in eftersom hunden med råge har fått i sig en giftig dos. Konstigt(!) att inte veterinären reagerade när du sa att hunden hade fått i sig ett helt paket om 200 g eftersom det gott och väl ligger inom intervallet för en dödlig dos.
 
Sv: Kakao?

Man kan även ringa till giftcentralen och be dom kolla om mängden choklad hunden fått i sig räknas som farlig dos i förhållande till hundens storlek. Det gjorde vi när min gamla sheltie hade ätit några rutor mörk choklad under en helg, och fick svaret att 'det inte borde vara dödlig dos' :crazy: Det var en rolig helg...

Nu har du ju fått tag i veterinär och allt verkar lugnt, tänkte mest nämna det som ett tips till en annan gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Kakao?

Nu såg jag att du fått tag på vet sen men förstår inte hur du kan ta det så lungt? :mad: Jag skulle ringt akuten!!


Fast det finns ju ett par hundar som dött av att äta aladdinaskar och sånt, det är ju mjölkchoklad..


Choklad kan vara livsfarligt även i liten mängd, jag skulle utan tvekan åkt in med min hund. En kompis hund dog av sånt.

Aladdinaskar innehåller till större del mörk choklad, inte mjölkchoklad, med diverse nötter, alkoholer osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp