Kakel eller våtrumsmatta

Shaggy

Trådstartare
Jag ska renovera mitt badrum och funderar nu på vad jag ska ha på väggar och golv. Jag kan se både för- och nackdelar med både kakel och våtrumsmatta och vet inte vad jag ska välja.
Kakel
+ Snyggt
+ Lättare att sälja huset kanske (bor inte i stockholm direkt)
- Skarvarna blir fuktiga och därmed torkar badrummet långsammare
- Tror det är lite dyrare

Våtrummsmatta
+ Inget sugande material
+ Går fortare att få färdigt
- Luktar plast som ny
- Inte lika atraktivt vid försäljning

Det kan finnas fler possitiva/negativa saker med bägge materialen.
Snälla ge mig tips för jag kommer inte närmare ett beslut trots lång tids funderande.
 
Sv: Kakel eller våtrumsmatta

plastmatta
+ lättare rengöra
+ hållbarare om bostaden rör på sig (mindre risk för vattenskador?)

kakel
- blir lätt beläggning, jobbigt att rengöra
- lättare få skador (vattenskador)

Det var vad våtrumssnubbarna sa då vi renoverade badrummet i förra huset.... vi valde våtrumsmatta :) (och vi sålde med vinst efter 8 månader)
 
Sv: Kakel eller våtrumsmatta

Jag tror inte risken är särsklit stor att huset rör sig. Huset är gammalt och det är inga sprickor i tapeterna i hörnen eller liknande.
De övriga synpunkterna är däremot intressanta.
 
Sv: Kakel eller våtrumsmatta

Ska ni lägga klinkers på golven är golvvärme ett måste annars blir golvet kallt att gå på.
 
Sv: Kakel eller våtrumsmatta

Har nyrenoverat badrum, ville ha kakel, men priset och riskerna fick mig att ta våtrumsmatta. Blev massor med tusenlappar billigare.... blev rätt snyggt till slut faktiskt.
 
Sv: Kakel eller våtrumsmatta

Vi valde våtrumsmatta i stället för kakel och klinker bara för att slippa oroas över möggel och annat skit. Och känslan blir varmare en kallt kakel och klinker mot huden.

Vi hade renoverat en hel del och byggt om så vi tog ut en mäklare förra året, för att få huset omvärderat för banken och lånens skull. Mäklaren gav massor med + just för att vi hade valt våtrumsmatta!

Det finns en massa snygga att välja mellan också, så stil får man utan att använda maffigt kakel.
 
Sv: Kakel eller våtrumsmatta

Det verkar vara en överväldigande majoritet för våtrumsmatta. Kan man ha golvvärme under sådan? Jag kommer troligen inte få plats med ett element eftersom rummet är väldigt litet.
 
Sv: Kakel eller våtrumsmatta

Känslan i ett badrum blir ju helt annorlunda med kakel än en våtrumsmatta.
Men det är klart, det kanske finns praktiska fördelar med mattan.
 
Sv: Kakel eller våtrumsmatta

Visst är det så men om det är den enda fördelen med kakel (vilket det mer eller mindre verkar vara) så funderar jag på ifall det är värt det.
 
Sv: Kakel eller våtrumsmatta

Det verkar vara en överväldigande majoritet för våtrumsmatta. Kan man ha golvvärme under sådan? Jag kommer troligen inte få plats med ett element eftersom rummet är väldigt litet.

Jag har golvvärme under min matta som enda värmekälla + en vattenburen handdukstork funkar super....
 
Sv: Kakel eller våtrumsmatta

Jag utgår från att du skall ha golvvärme? Annars är inte klinker på golvet någon hit.

Jag tycker kakel/ klinker är absolut snyggast, ändå valde vi matta när vi gjorde vårt badrum. Det fyller 10 år i höst, och ser väldigt fräscht ut fortfarande - vilket givetvis är glädjande. Vi har golvvärme under.

Vid klinker och kakel: Att tänka på är vad för slags vatten ni har, och risken för avlagringar. Det gör skarvar och plattor ofräscha, vilket kommer att kräva mycket städning.
 
Sv: Kakel eller våtrumsmatta

Jag vill slå ett slag för målade badrum! Golvet kan vara antingen klinkrat eller en snygg golvmatta.

Snyggt, kan varieras och inte "alla andra har det"
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 884
Senast: BernT
·
Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 726
Senast: Daff
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 389
Senast: Calmiche
·
Hemmet Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite...
2
Svar
20
· Visningar
5 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp