Kakel- och inredningstankar

Modett

Trådstartare
Allt är nästan klart för köp av vårt drömhus, och givetvis har jag redan börjat tänka inredning. Och en hel del sådant tänkande blir det, när vi byter från 68 kvm till 220 :eek:

Köket är fräscht och nyrenoverat så det blir mest lite småfix där. Det jag verkligen vill byta är kaklet ovanför diskbänken. Färgerna i köket går (läs kommer att gå) i en vit-grå-svart färgskala och jag har nu på förmiddagen börjat fundera på att ha rött som accentfärg. Vill gärna se tips på snyggt kakel i dessa toner, kanske mosaik?

Vräk gärna på med helt andra förslag också, jag har inget emot att ändra mig helt :D Vill frossa i fina kök och inspireras.
 
Sv: Kakel- och inredningstankar

Härligt med hus! Grattis!

Lugn ni kommer att fylla huset på ett kick. Förra året flyttade vi från 75kvm till 228 kvm. Alla frågar oss om vi inte ska skaffa barn snart, jag säger att vi inte har plats, alla rum är ockuperade. :D

Angående kakel i köket har jag ett tips på väggplattor, bla IKEA har sådana Fastbo heter dem. Enkla att sätta upp med en list och enkelt att förändra när man vill förnya. Att kakla om är ju inte jättesvårt eller tungt, men det blir en hel del söl ändå.
 
Sv: Kakel- och inredningstankar

Ja vi fyller det säkert snabbare än snabbast, om än jag har de bästa intentionerna att lyssna på min inredningskunniga vän som säger att man "ska ta det lugnt och låta inredningen växa fram". :angel:

Fastbo kan nog vara något! Jag ska ändå åka till IKEA snart :D Perfekt med vändbara, så kan man göra sin egen mosaik. Går det att "dela" på dem? 50x60 cm är ju ganska stort, så risken finns att måtten inte stämmer. Har ni använt dem själva? Bilder..? :D
 
Sv: Kakel- och inredningstankar

Äsch, såg ju själv att det går att dela på dem när jag läste lite noggrannare.
 
Sv: Kakel- och inredningstankar

Ja vi fyller det säkert snabbare än snabbast, om än jag har de bästa intentionerna att lyssna på min inredningskunniga vän som säger att man "ska ta det lugnt och låta inredningen växa fram". :angel:

Fastbo kan nog vara något! Jag ska ändå åka till IKEA snart :D Perfekt med vändbara, så kan man göra sin egen mosaik. Går det att "dela" på dem? 50x60 cm är ju ganska stort, så risken finns att måtten inte stämmer. Har ni använt dem själva? Bilder..? :D

Låta inredningen växa fram, ska man göra det? Vår första vecka i huset var minst sagt hektisk. Vi fick nyckel en fredag, jag åkte dit efter lunch och kastade mig i målarkläderna. På söndag kväll hade vi målat hela entrevåningen. På måndag och tisdag kväll målade jag finmåleri som lister och räcke till trappan. På onsdag åkte jag till Stockholm i tre dagar på kurs. Under de kvällarna lades nytt golv in på halva övervåningen. Fredagkväll kom jag hem och städade. Lördag gick flyttlasset.
Det enda som jag ångrar nu inför vårt kommande ettårsjubileum i huset är att vi inte tog bort några väggstumpar som finns i hallen. Men jag kan leva med dem och hellre det än ett lappat golv. Dock så ser jag jag bara fördel i att vi gjorde det så intensivt när vi flyttade in. Det är nog jobbigt att leva i alla andra renoveringar så att måla och lägga golv innan vi flyttade in var otroligt skönt. Huset var i orginal från början av sjuttiotalet så en make over var behövlig.

Köket däremot planerade jag däremot lite längre och då hade vi bott in oss i ett halvår.


Jag har inte använt Fastbo själv men har tyckt att det verkat vara ett bra alternativ. Det finns även andra tillverkare som gör väggplattor i kakelliknande utförande.
 
Sv: Kakel- och inredningstankar

Ja jag tror ju inte att jag kommer ha tålamod att låta det växa fram någon särskilt lång stund. Fick även råd av besiktningsmannen att bo i huset ett tag först för att "känna in" vad och hur man vill ha det. Men vaddå, det är nästan 4 månader tills vi får flytta in enligt kontraktet (kan bli tidigare om de hittar nytt boende snabbare än så) så jag lär ha hunnit fundera ut preciiiis hur jag vill ha det. Just nu. För sånt ändrar sig ju.

Måla har jag funderat på att göra i gästrum och kontor - vilket i jättehuset är totalt 5 rum.. Hur gjorde du? Och hur blev resultatet?
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 532
Senast: Ullmerkott
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 402
Senast: cherie
·
Hemmet *Jag vet att jag kan ringa hyresvärden och fråga. Men vill ha respons ifrån bästa buke! Det är såhär! Sambon och jag ska flytta till...
2 3
Svar
47
· Visningar
14 217
Senast: MadicDomino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp