kakelugn eller inte kakelugn?

moiran

Trådstartare
Vårt nyköpta hus har en kakelugn, en fattigmansugn (rörspis), en kökspanna och en gammal kamin, en vedeldad uppvärmningskälla i varje inrett rum (:love:).

Idag var sotaren ute och kontrollerade skorsten och eldstäder eftersom de inte blivit sotade/kontrollerade på si så där ett decennie av någon annan än tidigare husägare. Allt är tiptop så när som på kakelugnen.

För det första hade sotaren själv sönder kronan genom ett synnerligen korkat infall han fick :mad: Han kommer naturligtvis stå för kostnaden att reparera denna, men chansen att man ska få tag i en krona som både passar och inte skiljer sig färgmässigt är ju ganska liten. :cry:

För det andra läcker den lite på sidorna. Skorstenspipan som leder från kakelugnen till stora skorstenen läcker även den lite ur små sprickor som förmodligen går att laga med slamning. Det finns även ett kajbo i den som inte går att få ut med mindre än att man knackar hål på pipan. Hurra.

Frågan är då; Är det värt att jaga en passande krona, sätta om kakelugnen, knacka hål på skorstenspipan, ta ur kajboet, laga pipan igen, slamma den samt ta bort trä som ligger pipan för nära an för att behålla kakelugnen? Till saken hör också att denna skorstenspipa 'förstör' alla enkla och smidiga sätt att inreda övervåningen, så den kommer även kosta oss extra när det kommer till den punkten. Eller ska man följa den enkla ekonomiska vägen och plocka ned och sälja den?

Det är ju så mysigt med en vacker kakelugn - vår är en sådan där enkel, rund, vit från början av 1900-talet. Att ha den kvar bara som prydnad är dock inte vår grej, så ska den vara kvar ska den naturligtvis fungera också. Men hur mycket är den egentligen värd för oss..? Någon som vill bolla tankar lite med mig? :confused:
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Vi vill flytta köket till andra änden av huset och i det rummet står en kakelugn. Köksarkitekten vill ta bort den för att få plats med mer köksinredning. Han tycker det blir för lite annars. Vi har väl i princip sagn nej eftersom det känns som ett helgerån att plocka bort en fungerande kakelugn.

Skriv ner en + och - lista om kakelugnen. Då får du en bättre översikt om varför eller varför inte den ska vara kvar.
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Jag hade mördat för en kakelugn....:p

I bistra ekonomiska tider så är det en riktig höjare att kunna fixa sin uppvärmning utan alltför hög elkostnad. Vilket också höjer värdet på huset vid framtida försäljning.

Tyvärr är alla våra kakelugnar bortplockade, den sista byttes ut mot en öppen spis där vi satt in en kassett
(kan beskådas här http://hvilaro.blogspot.com/2008/03/ppna-spisen.html)

Hade jag haft ett val hade jag dock tagit kakelugnen vilken dag som helst.

Jag har hört att man kan fixa läckor antingen genom att sätta ner en slags "cementstrumpa" och slamma den eller att man för ner ett extra rör inuti pipan.

Jag hade blivit helt vansinnig på sotaren om han slagit sönder kronan. Fråga är om ni inte ska ta någon "second opinion" för om det går att få bort kajboet eller ej. Är han verkligen kunnig nog?
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Kajboet är inte i själva kakelugnen, utan i den ganska långa pipan från kaklisen till skorstenen. Sotaren i fråga är "Skorstensfejarmästare" och högsta hönset i Västergötland när det gäller skorstensfejning, så något ska han väl kunna förutom att ha sönder kakelugnskronor (för ja, jag är ursinnig)... :angel:

Sätter man ner extra rör minskar man väl värmeeffekten i ugnen, eller missförstår jag hur du menar? Cementbruk vill man väl aldrig ha till kakelugnar, ska väl bara vara lerbruk? Däremot har jag hört att man kan försöka foga om den mellan kakelplattorna med krita i och med att det bara är sidorna som läcker och ganska måttligt. Men det är i så fall bara en ganska temporär lösning, fem tio år eller så med lite tur. Ett annat alternativ är ju att vi sätter oss ned och lär oss hur man sätter om en kakelugn och gör det själva. Men det känns inte så lockande just nu eftersom vi har enormt mycket arbete framför oss de närmsta åren helt utan att försöka oss på att sätta om en kakelugn... Frågan är också, om man ska prata ekonomi, hur mycket kakelugnen får kosta för att få igång och i speciallösningar på ovanvåningen om den ska betala sig så som sekundär värmekälla? Hur mycket skulle man kunna uppskatta att en välbehållen och fungerande (så när som på kronan :cry:) kakelugn ökar värdet på ett litet rött hus på landet då? Jag misstänker att det är en rätt marginell skillnad.

Ska jag se det rent funktionellt och ekonomiskt tror jag det enda rätta är att ta ned den och sälja. Men det finns ju andra värden än dem att ta i beakning. Förut var vi båda säkra på att den skulle vara kvar, men nu när det uppdagades så mycket som måste åtgärdas för att dels få den att fungera och dels att få den vacker igen så tappade sambon sugen helt och vill ta ned den. Själv vill jag fortfarande hemskt gärna ha den kvar, men inte som stort åbäkigt prydnadsföremål, och då måste den åtgärdas. Och jag vet inte riktigt om det är värt det. :(
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Jag tror (med betoning på tror) inte att ett extra rör gör så mycket med värmeeffekten. Däremot har du helt rätt i att det inte är cement i strumpan, lera låter mer rimligt!

Även om det är "högsta hönset" ni haft på besök skulle jag rekommendera ett telefonsamtal till en kakelugnsexpert.

Jag förstår inte hur ett kajbo skulle kunna stå emot om man sänker ner ett klot el.dyl.? DÅ ajg tror det största problemet är att få det tätt.
Med tanke på vad "vanliga" kakelugnar går för på blocket har jag svårt att tro att det skulle motivera en nedtagning, uppmärkning etc. istället för att försöka gå den funktionsduglig.

Så mitt råd blir att åtminstone ringa en expert för att få en annan åsikt.

Jag hade antagligen satt mig in i det på ett annat sätt om vi själva haft lyckan att ha en kakelugn men några bekanta har också haft problem med läckor och då var det strumpa eller rör som gällde som åtgärd.
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Personligen skulle jag kunna döda för att få ha en kakelugn :love: så jag hade nog gjort mycket för att få ha den kvar. Dels pga att det är vackert, dels pga värmekälla o dels pga mysfaktor. Det är mycket jobb o kostnad med att ta bort den oxå, och snygga till efteråt, så jag hade helt klart satsat på att ha den kvar.

Dock hade jag ringt runt till andra firmor och frågat om pris på det som behövs göras, och se om det går att fixa lite lättare än föreslagen metod. :)
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Jag har kontakt med en (två) murare som jag har mycket stor respekt för förutom den som sotaren anlitat för att reda upp efter honom. Så jag vet att det finns ful och finlösningar för att få till detta.... :D Som värmekälla behöver jag den egentligen inte eftersom kökspannan helt själv förmodligen skulle klara att värma hela huset om man eldar i den effektivt (enligt sotaren)... Till det har jag alltså en rörspis och en kamin, så vedvärmekällor har jag gott om. :) Men jag vill inte ha den bara som 'prydnad', jag har så svårt att få ro när något inte fungerar (även om jag egentligen inte behöver det). Så antingen ska den igång och fungera eller så ska den bort. Arbetet med att plocka ned, riva murstocken och skorstenspipan samt fixa golvet är betydligt mindre och billigare än arbetet med att få den i fullt bruksskick. Jag kan bara inte riktigt bestämma mig för om det är värt det.

Jag kommer i alla fall avvakta och se hur det går med jakten efter en ny krona och börja arbeta med annat i huset istället. Den får hemskt gärna stå kvar om utseendet går att restaurera tillräckligt bra och vi får ett pris på att fixa till problemen som vi kan tycka det är värt.
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Men finns det nåt mysigare än att slänga in ett par pinnar o ligga o lyssna på spraket? Jo, iofs, en öppen spis eller kamin där man ser elden är ju faktiskt mysigare. Men... kakelugn är nåt extra :love: Men är det för dyrt att laga, så förstår jag ju att man tar väck den. Däremot tycker jag att om ni ska göra det, så prova att annonsera ut den först. Det finns massor med folk som letar efter kakelugnar att restaurera o sätta in i sina hus. Ni kan få rätt många pengar för den i så fall :)
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Tänk på att du högst troligen måste elda lite strategiskt i en kakelugn, det är inte bara att "brassa på" när du har lust. Det brukar krävas att man "eldar upp" ugnen under några dagar, för att sen underhållselda med jämna mellanrum, för att få den värme man är ute efter. Vissa modeller riskerar att spricka eller skada om du eldar för häftigt när ugnen är kall.

Vi har en täljstenskamin som funkar enligt samma princip. Vill man elda ibland finns andra och bättre lösningar. Å andra sidan så osar inte de värme timmar i sträck ...
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Jag skulle rädda ugnen om det gick, det kanske räcker att sätta om halva istället för att sätta om den helt? Tyvärr så faller ju annars värdet väldigt kraftigt om den är skadad, en ugn med spräckta kakel är inte värd mer än en tusenlapp även om den är nerplockad och uppmärkt. Fogarna kan man peta rent och fylla på ny krita om det behövs.
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Risken finns att rörspisen inte går att restaurera:(
Vi hade två och enligt säljaren av vårt hus så var det bara att tända i dem men vi litade inte på det utan provtryckte dem först, vi hade discorök i hela huset:grin:

Vi dividerade också hur vi skulle göra och fick tag på någon som var väldigt duktig på det här med rörspisar (jag minns tyvärr inget namn det är några år sedan) och han sa att är det inte eldat på några år och spisen är äldre än 25 år så är det ingen ide att restaurera.

Min sambo började plocka ner den och jag kan ju säga att han inte behövde använda några verktyg, stenarna var bara att plocka bort när utsidan var borta, stenarna var helt sönderbrända och många föll isär av att man tog i dem. Och vi trodde att vi skulle kunna sälja den i delar:angel:

Vi har kvar en spis som prydnad och satte in en braskamin istället för den som revs, kaminen värmer upp hela huset som är på drygt 160 kvm.
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Rörspisen är provtryckt och i tiptop skick enligt sotaren, så den ska inte vara någon fara att elda i. Kakelugnen räcker förmodligen att krita om fogarna på för att den ska vara tät några år till, men det är ju som bekant mer att göra än att få själva kakelugnen tät innan den går att använda. :( Men det går ju bra att sätta om kakelugnen om jag vill ha den kvar och vill ha den tät resten av mitt liv (förusatt att jag behandlar den väl)...
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Jag skulle rädda ugnen om det gick, det kanske räcker att sätta om halva istället för att sätta om den helt? Tyvärr så faller ju annars värdet väldigt kraftigt om den är skadad, en ugn med spräckta kakel är inte värd mer än en tusenlapp även om den är nerplockad och uppmärkt. Fogarna kan man peta rent och fylla på ny krita om det behövs.

Ja, tyvärr har ju sotaren förstört värdet i kakelugnen. Innan han rev sönder kronan var den helt oskadad och i fint skick. Fortfarande vanlig rund vit, så inte någon väldigt värdefull modell, men nu är den värd ännu mindre. :(
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

:D Ingen fara! En kakelugn är ju i princip en rörspis med kakel på, så det är ju inte helt ovidkommande. Dock hade det ju varit billigare att mura om rörspisen än kakelugnen, och det hade varit mindre skada om sotaren tagit sönder 'kronan' på rörspisen. :(
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Nu vet jag inte riktigt hur bra resultatet blir, men man kan fuska och gjuta i gips den del som gick sönder och måla. Blev det bara smulor av biten eller kunde ni rädda ngt av den? Går det annars att använda ngn av bitarna bredvid som mall om ni vill göra ett försök?
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Hur mycket skulle man kunna uppskatta att en välbehållen och fungerande (så när som på kronan :cry:) kakelugn ökar värdet på ett litet rött hus på landet då? Jag misstänker att det är en rätt marginell skillnad.

Nej skillanden är jättestor.
Att behålla huset ursprungligt kan vara det som ger ett stort värde på ett äldre hus.
Eldstäderna är ner än bara värme i det läget - de är en del av husets själ.
Folk betalar ibland rent ofattbara summor för sådant.
Så om huset var mitt skulle jag inte våga ta ut en tillhörande kakelugn.

(Tråkigt det där med kronan.)
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

jag tycker att ni ska renovera kakelugnen. Just nu får ni ju dessutom dra av halva hantverkskostnaden med ROT-avdraget så det är vettigt att slå till.
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Tyvärr blev det i princip bara småskärvor kvar av kronan. Det finns en kort 'hörnbit' som är hel, men jag vet inte riktigt om det skulle räcka för att göra en gipsavgjutning av. Kan man behandla gips så den blir blank, liknande kakel? Muraren tog med skärvorna för att se om det gick göra något av dem. Har dock inte hört av honom ännu.

Har lyckats jaga ifatt på ett par runda vita kronor, men har varken sett eller mätt på dem än. Håll tummarna att någon av dem kan fås att fungera (önsketänkande - javisst)! Det är ju en 'dekorstrukturerad' kakelrad med ekblad direkt under kronan som helst ska passa med mönstret på kronan också, förutom att mått och färg ska stämma.... :crazy:
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Det gamla köket inklusive gjutjärnsspis och bakugn är redan utrivet av tidigare ägare, liksom en del annat. Så det stora värdet som 'orört' är tyvärr redan borta. Det har dock kvar sin själ, välbehållna skurgolv och gamla planlösning. Frågan är vad en kakelugn gör för skillnad ur ett rent ekonomiskt perspektiv i det här fallet..? Tillräckligt mycket skillnad för att rättfärdiga renoveringskostnader i storleksordning 30-50kkr då vi personligen förmodligen bara kommer nyttja kakelugnens mysfaktor?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp