Bukefalos 28 år!

Kaktusen vissnar i topparna!

K

Kaktus

Hoppas att det finns någon kaktuskunnig här!

Min fina kaktus har börjat vissna i topparna. :(
Upptäckte det för ganska länge sedan och tänkte inte så mycket på det, men nu har den vissnat på fler ställen.

Annars verkar den må bra :D den växer så det knakar, men det ser ju inte så fint ut.

Någon som vet vad det kan bero på?

Lite bilder:

Bild 1
Bild 2
Och här är hela kaktusen.

Finns lite fler bilder där också.
Kan dessutom passa på att fråga om det är någon som vet vad detta är för sorts kaktus?

/Kaktus :D
 
Sv: Kaktusen vissnar i topparna!

Mina kakusar har börjat se ut så innan jag vattnat ihjäl dom :crazy:
växter och jag är ingen bra kombination...
 
Sv: Kaktusen vissnar i topparna!

När dom fick för mycket vatten alltså?

Alla mina andra blommor bara dog, så då skaffade jag kaktusar, men det verkar inte som att jag ska ha några växter över huvud taget! :crazy::D
 
Sv: Kaktusen vissnar i topparna!

Den står i ett fönster, ganska mycket sol.

Vattnar ungefär varannan vecka kanske, den får torka ut rejält emellan.
 
Sv: Kaktusen vissnar i topparna!

jag tror (kan inte lova..) att det kan bero på för mycket vatten. om du ger den en ordentlig övervintringsperiod, alltså låter den stå hyfsat kallt, så klarar den sig utan vatten i flera månader. eftersom den är succulent lagrar den vatten i hela stammen och är inte gjord för att vattnas särskilt ofta.
 
Sv: Kaktusen vissnar i topparna!

Det där är ingen kaktus faktiskt, sina vassa taggar till trots.
Den brukar kallas för High Chaparal eller Cowboykaktus, men heter i själva verket Trekantseuforbia. Jag tror ditt problem är att det är torrt i luften runt växten. Detta händer lätt om den bor bredvid ett element, o kan avhjälpas med regelbundna duschar med tex sprayflaska, eller att helt enkelt flytta den så den inte står så varmt. Direkt sol kan även det orsaka brännskador som då blir torra fläckar på växten. En sån här ska helst stå i ett ljust rum, men inte i direkt sol.

Du har en långlivad vän, en väns äldsta trekant har hon sedan 1972 :angel: De kan bli braaaa gamla och stora. :D

Här kan du läsa lite om dem:

Trekantseuforbia
Euphorbia trigona


Trekantseuforbia är en mycket tålig växt som sakta men säkert kommer att växa upp till taket - om den får lov. Ska stå på ljus plats i rumstemperatur, men inte i direkt sol. Regelbunden gödning under växtsäsongen. Regelbunden vattning, bör hållas konstant fuktig.

Familj: Euphorbiaceae

Vetenskapligt namn: Euphorbia trigona

Populärnamn: Trekantseuforbia

Vattning: Regelbundet.

Gödning: Med jämna mellanrum.

Placering: Ljust, gärna direkt sol. Rumstemperatur.

Ursprung: Tropiska Sydvästafrika.

Användning: Krukväxt under normala förhållanden.



Ett litet tillägg :D När jag var i Dominikanska Republiken, så hade de den här växten som häckväxt mellan tomterna. Det var redigt tjocka häckar, och de kapade dem en gång om året med motorsåg i lämplig höjd :rofl:
 
Sv: Kaktusen vissnar i topparna!

Tackar :bow:

Växa upp till taket ja, min växte fast i bokhyllan för ett tag sedan och böjde sig i toppen. :D

Då ska jag börja duscha den lite ibland då!

Men, i texten står det på ett ställe att den ska stå i direkt solljus, och på ett annat ställe att den inte ska det?
 
Sv: Kaktusen vissnar i topparna!

Tackar :bow:

Växa upp till taket ja, min växte fast i bokhyllan för ett tag sedan och böjde sig i toppen. :D

Då ska jag börja duscha den lite ibland då!

Men, i texten står det på ett ställe att den ska stå i direkt solljus, och på ett annat ställe att den inte ska det?

Jadu, jag har inte varit med om nån chappis som dött av nåt av alternativen, men min erfarenhet är att de mår bättre av att stå inne i ett rum. Ett hörn mitt emot ett fönster tex, är jättebra. Då blir det ljust o de får sol på sig, men inte direkt vid fönsterrutan där det är som hetast. Det är väl kanske det de syftar på? För precis innanför rutan blir det dynghett, en bit in i rummet får de ljuset men inte hettan.

En chappis kan man få att kroka sig på väldigt roliga sätt :D Det man ska tänka på är om man har djur, för den vita växtsaften är giftig. Gäller även en själv, om man får den på fingrarna osv kan man få utslag, speciellt om man går ut i solen efteråt.
 
Sv: Kaktusen vissnar i topparna!

Okej, då är jag med!

Ska se om jag kan bereda plats åt den inne i rummet, annars får jag väl smörja in den med solskyddsfaktor så att den inte bränner sig. :p
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 595
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 521
Senast: MML
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
446
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp