Kal fläck

B

**BORTTAGEN**

Upptäckte i igår att min hund fått en kal fläck på nosen, precis där den svarta nosen går över i päls. Lite päls är borta, ungefär 1,5x0,5 cm stort område. Ser ut som ett skrubbsår, men min undran är om det kan vara något annat. Skabb, kvalster, svamp? Har ingen erfarenhet av symptomen av sådan, har försökt läsa mig till det, men blir inte riktigt klok på det. Kan förstås också bara vara ett skrubbsår (men kan inte minnas att han gjort sig illa senaste dagarna), eller att hunden kliat sig så på nosen att det blivit iriitirat.

Någon som vet?
 
Kan vara någon form av kvalster eller annat men kan också vara eksem. Tror det kallas fukteksem, det hade min hund och det var en kal fläck helt hårlös som såg läskig ut men det var bara att hålla det rent och smörja in det med en salva så växte det ut hår igen efter ett tag.
Men ring veterinären och fråga, han/hon kanske tycker det är bäst att undersöka det.
 
Tack för svaret. Jag ska se om det blir bättre kommande dagar och se till att det är rent och prova att smörja lite. har även en halvkrage hemma sedan tidigare som ju kan vara lämplig att sätta på så vovven inte är där och kliar sig. Blir det inte bättre om några dagar så ringer jag farbror doktorn.
 
Även ämnesomsättningsrubbningar brukar yttra sig som hårförlust runt nosen.
 
Är hunden pigg, glad och orkar jobba som vanligt så är det troligen något annat. Men finns det tecken på ovan nämda symptom plus kala fläckar runt nos och eventuell annan hårförlust så får man besöka veterinären. Det är behandlingsbart.
 
Det är ingen som helst skillnad i hundens humör, har är lika glad och energisk som vanligt. Verkar heller inte direkt besvärad av den kala fläcken, mer än att han är där och kliar lite vilket har lett till att det kommit lite blod/var. Har nu satt på "tratt" på honom så han inte kommer åt att krafsa. Smorde på lite pnecillinsalva igår kväll som jag hade hemma, brukar ju ha mirakeleffekt sådan salva, men jag hade missbedömt längden på en hunds tunga. han kom gladeligen åt att slicka bort salvan så det blev inte alls bra, bara blött i såren av saliv. Så nu kör jag utan salva men med tratt och ser om det blir någon förbättring under helgen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 035
Hundhälsa Senast igår fick jag "tipset" att jag borde sätta en Haltigrimma på min hund. Jag förklarade att jag ansåg det vara farligt och att jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 190
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 245
Senast: Efwa
·
Hästvård Har letat runt på buke men hittar inget liknande. Upptäckte idag att min häst har en stor (ca 3x12cm) kal fläck under magen, den är...
Svar
9
· Visningar
2 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp