Kala fläckar

dahlen98

Trådstartare
Hej! Jo det är såhär att jag för ungefär 2 dagar sedan såg att min ena häst stod & kliade sig på ett träd & när jag tog in honom så hade han kala fläckar på ryggen.. Är det någon som har sett något liknade & vad det kan bero på? Han får mineraler & vitaminer så tror inte det beror på någon brist men vet som sagt inte:cautious:

Tacksam för svar!


E83A492B-A618-4D89-A22D-ECC19440C086.jpeg
 
Precis så såg det ut på min första häst när hon fått ringorm. Pälsätare brukar inte äta sig så långt ner så huden blir helt synlig och sådär lite skorvig.
 
Med tanke på årstiden känns pälsätare (löss) sannolika. Även om lössen inte äter ner all päls, så kliar det och hästen kan skava bort massa päls. Ibland kan man se djuren, de ser ut som små dammkorn som rör sig.

Ringorm kan det förstås också vara, isåfall läker utslagen inifrån och ut. Ringorm smittar både människor och andra djur, så var försiktig!
 
Tycker det ser ut som angrepp av pälsätare. Pälsätare gillar att vistas runt manen.
Pälsätare är små men brukar kunna gå att se om man letar noga.
Om du googlar pälsätare kan du hitta en hel del info och bilder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 056
Senast: Efwa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 101
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp