Kalasångest

miumiu

Trådstartare
Som högkänslig introvert står jag nu inför årets värsta helg då sonen ska ha kalas för alla sina vänner, dvs ca 15 ungar i tioårsåldern. Tiden är knapp denna veckan också av lite olika anledningar så tänker att allt som behöver handlas införskaffas på fredag (dagen innan kalaset). Sonens pappa skulle börja bunkra upp med papptallrikar och muggar och sånt idag. Då vi är trångbodda med en folkskygg katt så kommer kalaset behöva ske utomhus på vår innergård vilket förutsätter iaf okej väder, och just nu ser prognosen lite osäker ut. Men det är ju inget jag kan påverka så tänker över huvud taget inte stressa över just den biten.

Kalaset är tänkt att pågå i ca 2h på förmiddagen och jag tänker att det är bra att försöka ha så mycket som möjligt färdigt kvällen innan. Sonen ska få göra en playlist med musik han gillar, jag ska sätta upp lappar på gården så att grannarna vet att det kan vara lite stoj och stim på gården en stund osv (det borde vara lugnt, ofta folk som har tillställningar på gården). Den aktivitet som har efterfrågats av sonen är leken "Catch the flag" som verkar invecklad och komplicerad när jag försökt läsa mig till reglerna. Blev inte klokare när sonen försökte förklara 😅 🙈

Han vill köra denna lek en bit bort vid skolan. Det är ca 15 minuter promenad dit. Funderar på att försöka köra någon slags skattjakt bort till skolan, men det kanske är overkill? Någon som har några bra idéer kring upplägg på en sådan i så fall? Är som sagt usel på sånt här 😂 Har lejat ut alla kalas hittills till lekland och professionella arrangörer tidigare men nu ville han bjuda så jäkla många och jag tänkte i min enfald att detta skulle kunna gå att genomföra lite anspråkslöst avslappnat. Men sonen är allting annat än anspråkslös och avslappnad 😜

Sonens pappa ska iaf fixa med framdukning av tårta och sånt medan vi är borta och kör lekar är det tänkt. Är en rimlig tidsplanering att vi har 30 min promenad/skattjakt och 30 min aktiv lek? Eller kommer det att bli stressigt? Kom igen nu rutinerade kalasföräldrar, är jag helt ute och cyklar här? Och så typ 60 min att käka, lyssna på musik, öppna paket?

Någon som har förslag på bättre upplägg, eller bara allmänt kan stilla min ångest?

Min erfarenhet med barnkalas är att man inte behöver styra upp det så mycket. Barnen brukar vara bra på att leka själva och tiden går fort (för dem, jag lider också som du haha).

Musik låter bra, och om sonen vill köra flaggleken kan han säkert hålla i det själv eftersom han vet hur det funkar. Personligen tycker jag det känns overkill med skattjakt dit, de kommer att ha kul ändå, och stoja och stimma bort den promenaden :)

Jag råder dig att inte ta på dig för mycket, det hinns sällan med. Bara försök ha överblick över kaoset och låt dem hållas :D

Min erfarenhet är att inte planera in för mkt tid till ätande. När vi haft kalas har de inte riktigt haft ro att fika/äta utan det har avklarats fort och så vill de leka igen.

I övrigt instämmer jag i @Krystalline s inlägg. De brukar vara duktiga på att leka på egen hand så det är bara att andas och släppa kaoset fritt :D

Instämmer i att ni nog klarar er utan skattjakten.
Vi (min man alltså :angel: ) anordnar godisjakt två gånger per år för grannskapets barn och det är alltid lite bök att få alla att gå ut och leta samtidigt i hyfsat samlad trupp 😅

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: Bullen22
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
17 321
O
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 192
Senast: Meibla
·
Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion... 2
Svar
39
· Visningar
3 941
Senast: Sunshine
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Cushings syndrom hund
  • Uppdateringstråd 31

Katt, Andra Djur