Kalasdilemma

miumiu

Trådstartare
Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är bjudna och alla känner varandra. Sonen vill gå men har, vad jag uppfattar som, social ångest över att bli "bortbjuden". Det här är alltså en pojke som han leker med i princip varje dag i skolan/på fritids, men även på fritiden. Då i princip alltid hemma hos oss (sonen har varit hos kompisen och lekt en gång).

Nu är han osäker på om han vill gå. Jag har tackat ja, och tänker att i värsta fall får jag väl krascha festen och hänga med på "bus eller godis", eftersom problemet, som jag förstår det ligger i att jag inte kommer vara med på festen. Han har stora problem med att leka borta om jag inte är med i kulisserna sas. Ålder på barnet är 7 bör kanske tilläggas, så han är inte jättestor, men tillräckligt stor för att det ska börja betraktas som något av ett problem av omgivningen. Jag tycker väl inte heller att det är jätteskoj att sitta som ensam vuxen på massa barnkalas heller, men jag "offrar" mig gärna för att sonen inte ska bli ännu mer socialt hämmad och vägra gå på kompisars kalas. För ja, vi landar liksom ofta där. Om det står mellan att hänga med mig eller hänga ensam hos en kompis så väljer han mig.

Har fått råd som typ "Ja men då blir det väl inget kalas för honom då!" Typ som att han skulle "lära sig" att inte vara så krånglig. Risken som jag ser med detta är att han tappar viktiga sociala kontakter, och problemet kommer inte lösa sig av att han isolerar sig med mig. Han går i skolan, på fritids etc och har inga problem att vara utan mig på dessa platser där han känner sig trygg. När jag frågade honom vad detta beror på sa han att det är för att fröknarna är med (han har världens bästa lärare + fritidspedagoger). Men andra barns föräldrar tycker han ofta är läskiga, särskilt om han inte känner dom så väl.

Vet inte vad jag vill med tråden egentligen. Råd? Någon som varit i liknande sits? Hur bemöter man andras åsikter på ett rimligt sätt?
 
Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är bjudna och alla känner varandra. Sonen vill gå men har, vad jag uppfattar som, social ångest över att bli "bortbjuden". Det här är alltså en pojke som han leker med i princip varje dag i skolan/på fritids, men även på fritiden. Då i princip alltid hemma hos oss (sonen har varit hos kompisen och lekt en gång).

Nu är han osäker på om han vill gå. Jag har tackat ja, och tänker att i värsta fall får jag väl krascha festen och hänga med på "bus eller godis", eftersom problemet, som jag förstår det ligger i att jag inte kommer vara med på festen. Han har stora problem med att leka borta om jag inte är med i kulisserna sas. Ålder på barnet är 7 bör kanske tilläggas, så han är inte jättestor, men tillräckligt stor för att det ska börja betraktas som något av ett problem av omgivningen. Jag tycker väl inte heller att det är jätteskoj att sitta som ensam vuxen på massa barnkalas heller, men jag "offrar" mig gärna för att sonen inte ska bli ännu mer socialt hämmad och vägra gå på kompisars kalas. För ja, vi landar liksom ofta där. Om det står mellan att hänga med mig eller hänga ensam hos en kompis så väljer han mig.

Har fått råd som typ "Ja men då blir det väl inget kalas för honom då!" Typ som att han skulle "lära sig" att inte vara så krånglig. Risken som jag ser med detta är att han tappar viktiga sociala kontakter, och problemet kommer inte lösa sig av att han isolerar sig med mig. Han går i skolan, på fritids etc och har inga problem att vara utan mig på dessa platser där han känner sig trygg. När jag frågade honom vad detta beror på sa han att det är för att fröknarna är med (han har världens bästa lärare + fritidspedagoger). Men andra barns föräldrar tycker han ofta är läskiga, särskilt om han inte känner dom så väl.

Vet inte vad jag vill med tråden egentligen. Råd? Någon som varit i liknande sits? Hur bemöter man andras åsikter på ett rimligt sätt?

Finns det en mobiltelefon i familjen som han kan få låna? Det kan ge honom en trygghet att veta att han kan ringa dig när som helst under kvällen utan att be kompisens föräldrar om att få låna telefon. Då har han en direktlänk till dig.
 
Jag var lite som din son när jag var liten, i alla fall vid kalas. Tycker absolut att du ska stanna om din son vill det, du är ju hans trygghet.

Detta är ingenting som sitter kvar hos mig idag, jag kanske inte är extremt extrovert men jag har absolut inga sociala problem så följ med din son på kalaset och bry dig inte om vad andra säger.
 
Att ha med en förälder på 7 årskalas är inget onormalt. I varje klass har det funnits någon eller något barn som har behövt sina föräldrar längre än andra. Meddela bara kalasföräldrar att du kommer stanna, så de får en chans att koka kaffe eller vad de tycker de måste göra när de har vuxna gäster.
 
Tack för era peppande ord och råd här i tråden! En del av problematiken för mig består absolut i att jag känner någon slags social skam över att ha misslyckats som förälder eftersom min son är så "otrygg". Folk säger det inte rätt ut men jag är hyperkänslig för underförstådda meningar och folk är verkligen inte så bra på att maskera sina åsikter som dom tror ibland.

Men jag ska prata med värdföräldrarna. Tror mamman fattat läget lite då hon skulle hämtat vår son för ett par veckor sen men han ville inte följa med dom hem då. Tror absolut att det kan bli bättre om han lär känna hela familjen lite bättre.
 
Tack för era peppande ord och råd här i tråden! En del av problematiken för mig består absolut i att jag känner någon slags social skam över att ha misslyckats som förälder eftersom min son är så "otrygg". Folk säger det inte rätt ut men jag är hyperkänslig för underförstådda meningar och folk är verkligen inte så bra på att maskera sina åsikter som dom tror ibland.

Men jag ska prata med värdföräldrarna. Tror mamman fattat läget lite då hon skulle hämtat vår son för ett par veckor sen men han ville inte följa med dom hem då. Tror absolut att det kan bli bättre om han lär känna hela familjen lite bättre.
Men tycker verkligen andra föräldrar det? Alla föräldrarna här säger ju bara peppande ord och att du såklart ska prioritera att sonen känner sig trygg och kan ha roligt.
 
Men tycker verkligen andra föräldrar det? Alla föräldrarna här säger ju bara peppande ord och att du såklart ska prioritera att sonen känner sig trygg och kan ha roligt.
Oh ja! Har diskuterat problemet med flera andra föräldrar som tycker att "ähh, bara lämna honom", alternativt att han ska få stå sitt kast och missa kalaset för "då kanske han lär sig att inte krångla så"
 
Känns det bra för sonen kan du ju alltid hänga med in en sväng, dricka en kopp kaffe typ, och sedan åka hem? Så att han får bli lite varm i kläderna innan du lämnar.

Men behöver han att du stannar hela så ser jag inga fel i det, det är väl betydligt roligare än att han inte ska våga gå alls!
 
Jag tycker det låter som att du resonerar klokt. Det är sällan en vettig lösning att isolera sig och undvika saker på grund av oro, varken för barn eller vuxna.
Kommer med ett oombett boktips, som kanske kan vara hjälpsamt. "Jag törs inte men gör det ändå" av psykologen Martin Forster tycker jag är toppen för föräldrar. I ditt fall kanske som en liten bekräftelse på att du/ni tänker rätt. Inte nåt att läsa från pärm till pärm utan man kan småläsa lite det som känns relevant.
 
Tack för era peppande ord och råd här i tråden! En del av problematiken för mig består absolut i att jag känner någon slags social skam över att ha misslyckats som förälder eftersom min son är så "otrygg". Folk säger det inte rätt ut men jag är hyperkänslig för underförstådda meningar och folk är verkligen inte så bra på att maskera sina åsikter som dom tror ibland.

Men jag ska prata med värdföräldrarna. Tror mamman fattat läget lite då hon skulle hämtat vår son för ett par veckor sen men han ville inte följa med dom hem då. Tror absolut att det kan bli bättre om han lär känna hela familjen lite bättre.
Jag tror också det blir bättre om ni lär känna familjen mer, så är det i alla fall för mig - jag behöver lite tid för att bli bekväm och är gärna på 'hemmaplan'. I övrigt håller jag med, klart du ska följa med grabben! Finns ingen anledning att göra våra barn otrygga i onödan.
 
tycker också du resonerar klokt, och han är verkligen inte "krånglig", alla barn är olika. Jag hade, som någon föreslog, ringt värdföräldrarna och förklarat läget, sen stannat tills min son kände sig trygg. Kanske är det också nått du kan göra i framtiden om din son vill leka hemma hos det andra barnet, fråga om du får stanna i kulisserna en stund för att din son ska våga vara där och leka?
 
Inget konstigt att vara med tycker jag. Jag eller min man satt med på alla kalas när vår ena dotter var 7 år. Ibland var det flera föräldrar där, ibland bara jag. Jag fikade med föräldrarna och hjälpte till med kalaset 😊 Om något barn frågade varför jag var kvar sa jag bara att min dotter ville det och då frågade de inte mer 👍 När hon var 8 var någon med ett tag och gick när hon sa till och sedan gick det snabbt över till att hon bara ville bli lämnad.

Inte snällt att säga att ditt barn får vara utan kalas.. En 7-åring kan väl få vara med och känna sig trygg i kombination kan jag tycka!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 851
Senast: Mois
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 642
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 480
Senast: YaHilweh
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
14 907
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp