Kalciumöverskott

Ketrawzc

Trådstartare
Japp, jag håller på o försöker räkna foderstat! Det går sådär.

Har en lite allmän fundering, ska kolla under dagen hur stort problemet egentligen blir i min foderstat..

När man fodrar med lucern så blir kalciumvärdet gärna för högt. Jag läste på SLU's hästsverige att det inte gör något om ca/P kvoten blir för hög, bara P behovet är uppnått. Det här stod i samband just med utfodring av lucern. Men det stog inte varför det inte spelar nån roll.

Så mina funderingar. Är de alltid så? När blir det skadliga mängder kalcium då? När blir kvoten FÖR hög? Borde jag försöka se till så att kvoten blir så jämn som möjligt, försöka lägga till vetekli eller nått annat för att få mer fosfor? Eller spelar det ingen roll? Foderstaten innehåller tillräckligt med P, men kvoten blir lite hög tror jag. Ska kolla närmare idag. Hur som helst så undrar jag generellt över dehär.
Tack. :o
 
Krafft har iallafall ett mineralfoder med extra fosfor - men om det påverkar övriga delar i foderstaten så det ändå inte blir bra kan jag ju inte säga :)
 
Det blev inget problem i slutänden just i min foderstat iallfall. Kunde helt ta bort lucernet och ersätta med havre som ingår i stallhyran.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 590
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 524
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp