Kalk och mineraler för betesmark

Jolijn

Trådstartare
Hej alla! :)

Förhoppningsvis kan du hjälpa mig lite.

Jag undrar var du får dina kalk och mineraler från.

Jag letar efter kalk och mineraler till vårt betesmark.

Använder någon snäckskal kalk här?
Och finns det människor som känner till användning av lava på betesmark?

Vad använder du som markförbättrare?

Tack!
 
Hej alla! :)

Förhoppningsvis kan du hjälpa mig lite.

Jag undrar var du får dina kalk och mineraler från.

Jag letar efter kalk och mineraler till vårt betesmark.

Använder någon snäckskal kalk här?
Och finns det människor som känner till användning av lava på betesmark?

Vad använder du som markförbättrare?

Tack!
Troligen fel forum, men kalk köper man per lastbilslass. Oftast på hösten. Tror du kan få hjälp från närmaste grannbonde om varifrån hen köper.
Övriga mineraler används normalt inte.
 
Troligen fel forum, men kalk köper man per lastbilslass. Oftast på hösten. Tror du kan få hjälp från närmaste grannbonde om varifrån hen köper.
Övriga mineraler används normalt inte.

Tack för ditt svar!
Jag kan knappast hitta något om det på Internet. Men fråga en grannbonde är ett bra tips.
Så i Sverige används egentligen bara kalk och gödsel för mark?
 
Tack för ditt svar!
Jag kan knappast hitta något om det på Internet. Men fråga en grannbonde är ett bra tips.
Så i Sverige används egentligen bara kalk och gödsel för mark?
Japp.

Din grannbonde kan troligen också svara på vilken sorts mark det är och vad du behöver göra med den. Mineraler finns oftast gott om i marken. Beror också på vad som odlats där tidigare.

För att odla mark behövs kunskap och om du inte kan själv är det vettigt att söka råd. Testa att kontakta Hushållningssällskapet

https://hushallningssallskapet.se/tjanster/vaxtodling/
 
Tack för ditt svar!
Jag kan knappast hitta något om det på Internet. Men fråga en grannbonde är ett bra tips.
Så i Sverige används egentligen bara kalk och gödsel för mark?
Betesmark gödslas inte. Det är bara djurens spillning som blir gödsel plus kvävenedfallet. Det ger den flora som är speciell för naturbetesmarker.
Är det åkermark / vall som betas är det naturgödsel eller NPK beroende på vad du har tillgång till, vad marken behöver, om den ska plöjas , vad som är sått osv.
 
Betesmark gödslas inte. Det är bara djurens spillning som blir gödsel plus kvävenedfallet. Det ger den flora som är speciell för naturbetesmarker.
Är det åkermark / vall som betas är det naturgödsel eller NPK beroende på vad du har tillgång till, vad marken behöver, om den ska plöjas , vad som är sått osv.
Ja och nej. Beror på hur man definierar betesmark i dagligt tal.

Jag hade fyra skiften. Ett odlade vi spannmål på och de övriga tre slogs till vallfoder och återväxten betades. Spannmålsåkern såddes i för att bli vall året efter.
Växlade så att spannmålsåkern bytte plats varje år. Eftersom åkrarna plöjdes vart fjärde år så blev eventuellt parasittryck mindre.

Mark som endast används till bete gödslas om det är magrare marker, eller man vill ha snabbare tillväxt.
Betesmark som inte gödslas alls kräver större areal för att inte betas alltför hårt.

(och ja, jag vet att du är expert :) )
 
Ja och nej. Beror på hur man definierar betesmark i dagligt tal.

Jag hade fyra skiften. Ett odlade vi spannmål på och de övriga tre slogs till vallfoder och återväxten betades. Spannmålsåkern såddes i för att bli vall året efter.
Växlade så att spannmålsåkern bytte plats varje år. Eftersom åkrarna plöjdes vart fjärde år så blev eventuellt parasittryck mindre.

Mark som endast används till bete gödslas om det är magrare marker, eller man vill ha snabbare tillväxt.
Betesmark som inte gödslas alls kräver större areal för att inte betas alltför hårt.
Nope, betesmark får inte gödslas. Är det mark som betas men som gödslas är det bete på vall.
 
Nope, betesmark får inte gödslas. Är det mark som betas men som gödslas är det bete på vall.
Ja. Formell terminologi. Om man söker stöd för marken gäller det att ha tungan rätt i mun och kalla saker vid de formella namnen.

Men i dagligt tal så är det man har djur på bete på, en betesmark. :)
Jag hade mina på bete. Som gödslades. Även den stora vall som jag sedemera arrenderade från grannen och som endast betades.
 
Ja. Formell terminologi. Om man söker stöd för marken gäller det att ha tungan rätt i mun och kalla saker vid de formella namnen.

Men i dagligt tal så är det man har djur på bete på, en betesmark. :)
Jag hade mina på bete. Som gödslades. Även den stora vall som jag sedemera arrenderade från grannen och som endast betades.
Ja, och det är rätt bra att hålla isär begreppen :) Och därför jag tog upp skillnaden i mitt första inlägg.
Ingen av oss vet vad TS har för mark.
 
Kalk har jag köpt genom granngården, vet att dom även hade magnesium för marken förut men nu mer vet jag inte då det var en del år sedan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
319
Fritid Jag ska leta efter ett hotell en vecka och har alltid använt booking.com utan några problem, men den senaste tiden har klagomålen...
Svar
10
· Visningar
668
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel
Radannons Hej! Jag är en tjej som fyller 16 år i Maj. Jag letar efter något ställe där jag kan jobba lite extra på helger och lov. Främst i...
Svar
0
· Visningar
400
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp