panzy

Trådstartare
vad är det för kalk man ska använda när man ska göra bädd??? vanligt trädgårdskalk?? Kan man strö på mer kalk efterhand, dvs på bädden???
 
Precis detta har jag också funderat på en längre tid.
Kan man kalka efterhand?
Det dammar ju så in i bänken, är inte det dammet farligt att andas in?
Mvh Kerstin :confused:
 
Ska och ska. Det finns inget som säger att man måste använda kalk. Om det är djupströbädd du menar, så har vi använt det i drygt 15 år nu, och aldrig kalkat. Inga problem med lukt etc heller.
Det viktiga är bara att man anlägger bädden på rätt sätt. så den får möjlighet att "brinna".

LIA
 
jo men jag vill kalka och undrar vad det är som man ska använda, finns tydligen en massa olika sorter enligt pappa, så.... och kan man kalka efterhand om det börjar lukta (min funkar inte riktigt som den ska)
 
Jag kalkar med vanlig trädgårdskalk som man köper på lantmännen. Då och då när mitt sto är brunstigt eller de står inne mycket.
Klart att du kan kalka i efterhand. Gör det när du tycker att det luktar så brukar det ordna sig :smirk:
 
Foderkalk har vi.. Strör endast över golvet ej på bädden.
 
Vi använder foderkalk. Lägger ett lager underst, strör inte ovanpå. Jag tycker det funkar bra, och så är ju foderkalk helt ofarligt för hästen att få i sig.
 
Och hur menar du att man lägger den rätt så att den kan brinna ordentligt då? :idea:
 
Tänk dig botten på bädden som en liten gödselstack. Det behövs hästskit och urin blandat med halm (i vårt fall) till c:a 1 dm höjd. Därefter ytterligare ett lager med "ren" halm. När vi mockar ut, låter vi en och annan "bulle" läggas till i botten. Fuktigt material som sparkas upp tas bort. Ny halm läggs på vid behov.
På så sätt hålls bädden fräsch hela vintern.

LIA
 
Ok. Jag tänkte om det var något fiffigt tips jag missat.

Min bädd i lösdriften är 2-3 dm djup och jag har kalk (foderkalk) i botten som jag sedan har halmat över. Jag mockat ut pluttarna ett par gånger i veckan och halmar nytt en gång i veckan med en storbal halm. Innan jag halmar nytt brukar jag strö nytt kalk eller Stalosan över bädden.
När jag just halmat har de ju halm upp till magarna i princip, men det trampas ned snabbt så bädden håller sig på 2-3 dm. Den verkar brinna bra, eftersom det i botten bara är "mull" kvar. Ammoniak luktar det bara om någon frenetiskt varit inne och grävt i bädden, men då får jag ju halma och kalka just där.

Jag tycker det är väldigt lättskött med permanentbädd och det är alltid mjukt och varmt för dem att ligga. Och fräschare lukt än om man river upp och mockar ut all blöt halm varenda dag som vissa gör. :)
 
vi använder trädgårdkalk. vi lägger alltid över med spån när vi har lagt på kalk.
 
Jag lägger på trädgårdskalk innan jag fyller på med ny torv.
Fast jag har inte fått till någon riktig bädd. Men det luktar ingenting i alla fall.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 259
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 050
Senast: SiZo
·
Hemmet Trillade in på en kanal på Youtube, en finsk tjej som städar gratis åt andra som verkligen behöver det. Det braiga är att hon...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 963
Senast: MissFideli
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp