Kalkade väggar

S

Spirelli

Någon som har erfarenhet av gammeldags kalkfärg. På Granngården tittade de bara konstigt på mig.
 
Jag har.
Hela mitt stall är vitkalkat.
Man köper släckt teknisk kalk på säck och blandar med vatten. Det står på påsen hur man skall blanda. Men jag minns att det blev litet för tjockt, så det behövdes mera vatten. Soppan skall stå och vila i ett eller två dygn, annars så flagar färgen efter ett tag.
 
Mitt stall är också kalkat. Tycker det funkar bra och så är det billigt! Det är dock dags att måla (kalka om) igen men, det få bli nästa sommar.
 
Nertill skulle jag vilja ha lite mörkare färg. Tips på det också? Hur mycket av den gamla färgen måste bort? Den är väl minst 50 år gammal och flagar en del.
 
Det går att bryta kalkfärg. Hammarkalk tror jag har en del nyanser att välja på.
 
Jag glömde:
Allt som sitter löst på den gamla färgen måste bort.
Fixas lätt med högtryckstvätten och en rotborste.
Diskmedel används med fördel och behöver inte sköljas bort, det sitter bättre av det då ytspänningen minskar.
 
Vi kalkade i min killes lagård/stall, han fick tipset från något håll om att man kunde blanda i tapetklister så skulle det blir lättare att "hantera".
Om det är så eller inte vet jag inte eftersom det är enda gången jag har använt mig utav kalk.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet skurat och nästa vecka är det dags för målning. Blivit tipsad om kalkfärg till väggar och boxar, någon som har erfarenhet av...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: Freazer
·
Hemmet Jag har sett de hittills sända programmen om "Den svenska konsten att döstäda". Jag tycker att de är lite svamliga faktiskt (även om...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: Rie
·
Anläggning Är det någon som vet med vad man målar en tegelvägg i en hästbox? Förr fanns det någon kalk man kunde blanda med vatten och det är det...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp