Kalkväggar

karamelldrottningen

Trådstartare
Osäker på om det ska postas här eller under allmänt men eftersom det är ett utrymme i stallet så chansar på att det blev rätt forum.
Det är ett utrymme som ligger ute fast under tak och det är kalkfärg delvis på väggarna (och rödfärg resten). Men det vita ser väldigt slitet ut.
Jag har aldrig målat med kalkfärg förut och vet inte vad jag ska söka efter. Hur gör man?
Jag har sökt på kalkfärg men de var rätt dyra. Har för mig att kalk skulle vara relativt billigt?
Vad för märken?
 
Osäker på om det ska postas här eller under allmänt men eftersom det är ett utrymme i stallet så chansar på att det blev rätt forum.
Det är ett utrymme som ligger ute fast under tak och det är kalkfärg delvis på väggarna (och rödfärg resten). Men det vita ser väldigt slitet ut.
Jag har aldrig målat med kalkfärg förut och vet inte vad jag ska söka efter. Hur gör man?
Jag har sökt på kalkfärg men de var rätt dyra. Har för mig att kalk skulle vara relativt billigt?
Vad för märken?
Vill du komma billigt undan är det Finjas släckta pulverkalk du skall köpa.

https://www.hornbach.se/shop/Murkalk-FINJA-slackt-E-10kg/6046304/artikel-detaljer.html

10 kg pulverkalk motsvara ungefär 20 kg i spann, det är samma kalk bara det att den i spann redan är blandad med vatten. Sen tillverkar Målarkalk även kalkfärger som är mera special, med hydrauliska egenskaper eller mera täckande genom tillsats av finmald dolomit men dessa är det ingen anledning för dig att använda. Det finns en bättre kvalitet kalk för målning, våtsläckt kalk, så kallad kulekalk, men det är också överkurs för dig.

Så köp en säck pulverkalk, häll den i en 40 L tunna och rör om, helst med en blandare på långsamtgående borrmarskin så att blandningen blir jämn och fin. Låt blandning vila någon dag innan du späder den så att den går att måla med. Nyckelordet här är tunn kalkblandning, mer som vatten än färg, inte måla i direkt sol eller när det är för varmt och torrt så att den torkar för fort och gärna förvattna väggen. Men återigen, nyckelordet är tunn färg, nästan som vatten skall den vara. För tunn gör inget förutom att man kan behöva kalka i flera omgångar, men är den för tjock kommer den att flagna. Sen beror det också på underlaget, med icke-sugande underlag målar man med lite tjockare blandning.

Kalkfärg kritar en del, vill man minska det kan man när kalken karbonatiserat måla en om
gång med sk kalkvatten, men normalt hoppar man över det.

Går väldigt fort om du gör rätt, det är mer som att tvätta väggen med en stor borste än att måla och mycket roligare.
 
Senast ändrad:
Vill du komma billigt undan är det Finjas släckta pulverkalk du skall köpa.

https://www.hornbach.se/shop/Murkalk-FINJA-slackt-E-10kg/6046304/artikel-detaljer.html

10 kg pulverkalk motsvara ungefär 20 kg i spann, det är samma kalk bara det att den i spann redan är blandad med vatten. Sen tillverkar Målarkalk även kalkfärger som är mera special, med hydrauliska egenskaper eller mera täckande genom tillsats av finmald dolomit men dessa är det ingen anledning för dig att använda. Det finns en bättre kvalitet kalk för målning, våtsläckt kalk, så kallad kulekalk, men det är också överkurs för dig.

Så köp en säck pulverkalk, häll den i en 40 L tunna och rör om, helst med en blandare på långsamtgående borrmarskin så att blandningen blir jämn och fin. Låt blandning vila någon dag innan du späder den så att den går att måla med. Nyckelordet här är tunn kalkblandning, mer som vatten än färg, inte måla i direkt sol eller när det är för varmt och torrt så att den torkar för fort och gärna förvattna väggen. Men återigen, nyckelordet är tunn färg, nästan som vatten skall den vara. För tunn gör inget förutom att man kan behöva kalka i flera omgångar, men är den för tjock kommer den att flagna. Sen beror det också på underlaget, med icke-sugande underlag målar man med lite tjockare blandning.

Kalkfärg kritar en del, vill man minska det kan man när kalken karbonatiserat måla en om
gång med sk kalkvatten, men normalt hoppar man över det.

Går väldigt fort om du gör rätt, det är mer som att tvätta väggen med en stor borste än att måla och mycket roligare.
Undrar om det här är lite samma?
https://www.bauhaus.se/kalkbruk-fin-cs-i#go-to-description

Blir denna vit sen?

Edit: men den du länkade till kanske är bättre 🤔
 
Undrar om det här är lite samma?
https://www.bauhaus.se/kalkbruk-fin-cs-i#go-to-description

Blir denna vit sen?

Edit: men den du länkade till kanske är bättre 🤔
Nej, det är kalk blandad med sand (ballast) för att mura och putsa med. Kalkbruk = kalk + sand/grus. Det du skall ha är enbart bindemedlet, kalken. Det finns andra som säljer ren kalk men Finja är det fabrikat jag har erfarenhet av och kan rekommendera. Målarkalk AB är nog den bästa tillverkaren att ha att göra med, men jag använder ganska stor mängd och de ligger lite högre i pris och riktar sig mer till dem som vill köpa färdiga kalkbruk och färger.
 
Nej, det är kalk blandad med sand (ballast) för att mura och putsa med. Kalkbruk = kalk + sand/grus. Det du skall ha är enbart bindemedlet, kalken. Det finns andra som säljer ren kalk men Finja är det fabrikat jag har erfarenhet av och kan rekommendera. Målarkalk AB är nog den bästa tillverkaren att ha att göra med, men jag använder ganska stor mängd och de ligger lite högre i pris och riktar sig mer till dem som vill köpa färdiga kalkbruk och färger.
Då köper jag den tack 🙏:)!
 
Jag skrev att kalka är mer som att tvätta väggen än att måla och det är en ganska bra liknelse faktiskt. Att kalka är inte alls samma som när man målar med t.ex. linoljefärg för då stryker man ut färgen, med kalkborste mera tvättar man med flödigt med kalkvatten.

Det man inte vill är kalkfärgen runnit på väggen, som den kan göra när färgen är tunn för det ser väldigt fult ut när det torkat. Så efter man har målat en bit går man tillbaka och om man ser att det runnit någonstans tar man bara ett par tag med borsten utan färg och jämnar till innan det hunnit torka helt. Tar inte många sekunder och är mycket bättre än att göra färgen tjockare.
 
Sen beroende på var kalken kommer ifrån har den olika nyanser av vit, riktigt vit är Gotlandskalken liksom den danska, kalken från Öland är mera naturvit, svagt beige. Annars kommer den mesta av kalken från Tyskland som också har en ren vit kalk.
 
Jag tror jag fick släckt kalk. Frätskador och akuten.
Absolut skall man vara försiktig, särskilt med att få det i ögonen. Kaustiksoda och bränd osläckt kalk kräver dock ännu mer, finns det risk för stänk måste även all hud skyddas för annars fräts huden upp, en del murare har inte ens handskar när de murar och putsar med kalkbruk.
 
Senast ändrad:
Med släckt kalk, när jag målar och murar, brukar jag smörja in huden med en fet kräm eller olja som skydd mot stänk. Och jag använder handskar och skyddsglasögon.
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
666
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 658
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp