Bukefalos 28 år!

Kall lunch till bebis

Sandra78

Trådstartare
I takt med att lillan blivit mer och mer sugen på riktig mat har ett problem uppkommit... Mat som inte behöver värmas!
Hennes favoritmat annars är torsk med potatis och morot, eller pasta med skinksås, men det äter hon enbart varmt (kan förstå henne - kall potatis är ju sådär...). Men ibland är man ju iväg på något där det inte finns möjlighet att värma mat.
Det enda jag hittat som hon gillar att äta kallt är en risgröt, som hon helst vill ha blandad med frukt. Skulle dock vilja hitta något matigare, kan man kanske göra något slags sallad med bebisanpassad dressing?
Hon blir strax 8 månader och äter mat med små bitar.
 
Sv: Kall lunch till bebis

Det finns en "flaskvärmare" som går att använda till burkmat också, som inte är beroende av att det finns ström. Den måste dock laddas om genom att kokas mellan varje användning, men det är ändå ett bra alternativ så man slipper vara så låst.
 
Sv: Kall lunch till bebis

Pastasallad som är anpassad efter hennes ålder, kanske med skinka, cocktailtomater, majs eller annat som hon gillar.

Lasagne, pasta med köttfärssås är hyfsat gott även kallt. Nån snäll paj, vanlig ostpaj t ex.

Om jag är helt fel ute beror det på att min minsting är 19 år, så det var ett tag sen jag hade småbarn, men jag tycker ändå det är trevligt att läsa på förälder:) Det blir kanske barnbarn så småningom och då är det ju bra att ha koll;)
 
Sv: Kall lunch till bebis

Äter hon plockmat ?

Då är det smidigt att som Tajger föreslog göra en pastasallad med lagom stora bitar, dressing känns lite överflödigt kan jag tycka.
 
Sv: Kall lunch till bebis

Går det inte att ha med sig en termos och en skål, häll ut vattnet i skålen och låt burken stå där i i en kvart eller nåt?
 
Sv: Kall lunch till bebis

Vi fick tipset av en vän att lära barnet att ibland äta burkarna kalla... köttfärssåsen är inte helt illa kall och pasta o skinka åt han kallt också (äter fortfarande iofs).

Annars kan man äta makaroner o majs o ostkuber och bröd och smörgås och nektarinbitar och hemmagjorda köttbullar och massa andra grejor kallt.

Aldrig lyckats få A att äta salladsblad faktiskt ;) men majs, gurka, tomater osv går ju ned. Dressing tycker jag också verkar överdrivet. Om man måste ha något fuktigt i maten så häller vi på matlagningsyogurth eller gräddfil eller mosad avocado.

Man kan äta mängder av smågrejor separat i bitar/mosat/smulat som tillsammans blir en måltid, man behöver ju inte blanda det till ett grejs som en sallad.

Men när A var 8 månader hade vi också grötpulver med oss (en rad med tre askar där man kan fördela en portion välling per ask) och bad om ljummet vatten (vi var aldrig någonsin någonstans där ljummet vatten inte fanns, om så varit fallet hade vi ägt en termos). Och om det var en middag vi var iväg på fick han småbitar av det som verkade gott på min tallrik utöver gröten. Verkade han hungrigare än bara gröt så hade vi också/har alltid med småburkarna med frukmos. (som vi brukar ge som mellanmål, A får inte efterrätt).
 
Senast ändrad:
Sv: Kall lunch till bebis

Men jag tror inte det är absolut nödvändigt att ett barn måste ha sås till sin mat. A gillar och gillade verkligen när maten inte var helt genomkladdig utan gärna smulig (bulgur gärna hela korn tex). Mina väninnors barn verkar gilla kalla makaroner utan sås väldigt mycket. Risini (små risformade makaroner) är nog mer lagom stora för en åttamånaders.
 
Sv: Kall lunch till bebis

Tack för alla förslag! Tror vi ska prova "sallad" vid nästa tillfälle, kyckling borde hon nog äta kall, lite pasta, avokado, majs och ärtor kanske (ärtor och majs går ju att mosa när de är kokta).
Men då hoppar jag dressing, äter själv inte sånt och har fått mycket kommentarer om hur konstigt det är att äta salladen "torr" så jag tänkte att kanske även bebisar ska ha dressing :D

Tar med mig resten av tipsen till senare tillfällen :)

Burkmat är tyvärr uteslutet för vår fröken, vet inte hur många burkar den stackaren panik-kräkts upp :cry: Så det är bara hemlagat som gäller, där äter hon det mesta med god aptit, tomat är ingen favorit men hon kräks inte av det...
 
Sv: Kall lunch till bebis

Du kan ju laga egen mat och förvara i en barnmatsburk eller liknande, då funkar ju en flaskvärmare som ameo tipsade om! :idea: Själv sparar jag alla glasburkar jag kan hitta i lämplig storlek inför storkok av barnmat :)
 

Liknande trådar

Mat En sak jag saknar i mitt ensamhushåll är någon typ av rejälare/matigare sallad i kanske 2-4 portioner som tål att göras och sedan håller...
2
Svar
31
· Visningar
5 500
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Finns det fler här som har extremt känsliga smaklökar? Jag har ju insett att jag aldrig fått "vuxensmak", jag har inte lärt mig...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 196
Senast: sassiball
·
Kropp & Själ Jag har blivit slak i värmen och orkar inte riktigt laga mat. Aptiten är också lägre än normalt men hungrig är jag så jag måste ju äta...
2
Svar
22
· Visningar
2 072
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Jag måste ändra om min mat. Kopierar från beachtråden jag äter normalt. frukost runt 10 En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med...
2
Svar
22
· Visningar
4 040
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp