Bukefalos 28 år!

kall om tassarna ?

mandaaa_

Trådstartare
jag vet inte alls om det kan vara att hon blir kall om tassarna men idag märkte jag för första gången att hon ibland hoppade på 3 ben några steg eller stog på tre ben under promenaden.

Jag fick klämma, böja, bända utan reaktion och trampdynorna var hela dock torra.
Kan det vara så att det bara blev kallt om tassarna eftersom att hon aldrig gjort såhär förut, och eftersom att det inte varit såhär kallt förut ?

Man ser ju en del småhundar hoppa runt på 3 ben ibland ute, och det var så hon gjorde, eller att dom "tjolahoppsar" med bakbenen..så hon gick ju inte runt och haltade.
 
Sv: kall om tassarna ?

ja, din hund blir kall om tassarna, hunden håller upp benet från den minusgradiga marken för att värma benet.. ta av dig vanten och sätt ner handen på marken en stund själv får du se :idea:
 
Sv: kall om tassarna ?

Våran grabb gjorde också så idag, när han ex stod och nosade på något och då stod still.
Då lyfte han benen om vartannat.
Var visserligen -17,5 imorse, så jag förstår honom.
Tidigare, när det varit -15 och uppåt har jag inte gjort såhär.
Utan det blev nu när det kröp under -17 grader.
 
Senast ändrad:
Sv: kall om tassarna ?

nu kanske jag uppfattar dig fel men jag är inte så dum att jag inte förstår att det är kallt i backen just nu.
men hon har inte reagerat på detta förut och eftersom trampdynorna var torra tänkte jag om det kunde ha något med det att göra ..
 
Sv: kall om tassarna ?

så du tror inte att det kan vara något med att hon har torra trampdynor ?
för det var mest vänster bak, och hon borde väl frysa lika mkt på alla fyra..
 
Sv: kall om tassarna ?

Eller så är det så att hunden har känningar av patella upphakningar och nu när det är kallt så känner den verkligen av dem? Annars kanske det inte är så farligt.
 
Sv: kall om tassarna ?

:eek: ingen aning ?
jag vet inte riktigt vad det är ens, har bara hört talas om det inom hästeriet men inte mer än så.

vad får de för symptom ?
 
Sv: kall om tassarna ?

:eek:
hualigen, det där måste jag kolla upp !
tack för länk och info
 
Sv: kall om tassarna ?

oj, ja de lät kanske fel, menade inte att få dig att verka dum.. :)

men just nu verkar det vara en redig köldknäpp, både underlag, minusgrader, moln och vind gör ju sitt till hur kallt det känns.. här var det igår 9-10 minusgrader, barmark, utan moln och med vind. riktigt apkallt var det.. men idag var det 12-13 minusgrader, snö på marken, moln och bara lite vind, kändes mycket varmare än igår..

om hunden inte värmer ett ben i taget när ni kommer in utan är problemfri då så bör det vara kylan..
 
Sv: kall om tassarna ?

Både Lille Fjant och Tasse har gjort så när det varit kallt. Upp med ett ben och hoppa runt. Ser lite lustigt ut.
 
Sv: kall om tassarna ?

Prova att smörja tassarna med vattenfri salva precis innan ni går ut. Vanligt Vaselin är alldeles utmärkt. Det är inte enbart snön som kyler. Om man går där det är saltat så kyler det ännu mer. Så fenomenet att de går på 3 ben eller haltar kommer ofta efter det att man har gått över saltad väg. Om man har en ras med mycket päls så bör man klippa bort pälsen emellan trampdynorna, så slipper man förhoppningsvis de värsta snöklumparna. Om de ändå får kramp så brukar det bli bäst om man håller om tassen lite med handen.

Visst hundar kan hoppa över steg när de har patellafel också, men då gör de det alltid. Inte enbart när det är snö och/eller kallt.
 
Sv: kall om tassarna ?

Visst hundar kan hoppa över steg när de har patellafel också, men då gör de det alltid. Inte enbart när det är snö och/eller kallt.
Det beror ju på vilken grad felet är. Ifall det är extra kallt kan det kännas lite mer, ungefär som reumatism känns värre när det är kallt ute.
 
Sv: kall om tassarna ?

Man kontrollerar patella på en del dvärghundsraser, bland annat dvärgpinscher. Det är oftast dvärghundar som drabbas av patellaluxation. Men det kan säkert hända att även större raser som t ex amstaff kan drabbas. Och det är lätt kollat. De flesta veterinärer kan kontrollera det genom att göra olika rörelser med bakbenen. Om det är luxation känns knäet ostadigt på olika sätt, beroende på typ av fel.
 
Sv: kall om tassarna ?

ja då missuppfattade jag dig helt :o

nej inomhus är hon helt som vanligt och det var enbart igår när det var äckligt kallt.
idag på morgonen såg jag ingenting.

dpmatte
jag köpte en salva, minns en namnet nu, men det var en fetare salva som han även sa var skyddande mot saltet.
men denna köpte jag innan snön mest för att hon hade så himla torra trampdynor.
Kan den hjälpa kanske ?
Fast borde det inte bli lite skridskobana ute då ?
 
Sv: kall om tassarna ?

Man kontrollerar patella på en del dvärghundsraser, bland annat dvärgpinscher. Det är oftast dvärghundar som drabbas av patellaluxation. Men det kan säkert hända att även större raser som t ex amstaff kan drabbas. Och det är lätt kollat. De flesta veterinärer kan kontrollera det genom att göra olika rörelser med bakbenen. Om det är luxation känns knäet ostadigt på olika sätt, beroende på typ av fel.
Var det inlägget verkligen riktat till mig?? :crazy:
 
Sv: kall om tassarna ?

Mina rottisar hoppar på tre ben lite då och då nu när det blivit riktigt kallt ute. Jag brukar putsa bort snön från tassen och värma den lite i mina vantar om de ser riktigt olyckliga ut. Inget de verkar lide av.
 
Sv: kall om tassarna ?

på tal om snö o haltande, har ni snö kanske du ska kolla så det inte satt sig isbildningar mellan "tårna" min har aldrig haft besvär med kyla innan men fick det nu för två dagar sen..
 
Sv: kall om tassarna ?

du har rätt det är inte bara småhundar som hoppar runt på 3 ben då dom fryser. min dam (schäferblandning) har också gjort det då det varit riktigt kallt.
 
Sv: kall om tassarna ?

H*n kanske får kramp?
Min tjej krampar ibland om de blir för kallt. Då brukar ja försöka hålla igång henne så hon inte står still o sen inte gå så länge ute :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 899
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: Takire
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 910
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp