Buck

Trådstartare
Bara för att drömma lite ^_^, har alltid velat ha en lugn och trygg liten Kör häst att skoggsmulla lite med och ev träna dressyr med :).

Drömmen vore att ha en större kopia av min gamla korsnings ponny :p. Men det är nog svårt att få.

Pappa hade ardenner då han var liten och tycker att jag kan skaffa en sån istället för det knäppa halvblodet jag har nu :P. Men tänker att det blir lagom roligt att hitta utrustning till en sån :crazy:.
En viktbärande ponny/liten storhäst hade varit trevligt det med, men vill ha minst 150 cm i mkh för att inte känna mig på tok för stor (van vid halvblod på 170cm i mkh, ca 170 lång och väger upp mot 80kg)
Vad finns det för kallblod som inte är breda som ett picknickbord och som kan ha ha enklare för dressyrform?

Såg en unghäst, ardenner/ tinker korsning på hästnet som var väldigt lik min gamle korsnings ponny i utseendet (lika rangliga och lurviga :p) vilket såklart gjorde att jag ville ta hem den direkt :p. Men en till häst är inte aktuellt så länge foder hästen lever och mår bra, (24 år med melanom) vill bara drömma lite :).
 
Irish Draught kanske? Vet inte om de officiellt räknas som kall- eller varmblod, men är grova och utan att vara breda som dubbelsängar. Ofta 155-170 cm vad jag hört. Är ju dock ofta mer terräng/hoppinriktade...

Visserligen inte helt opartiskt kanske, men lettiskt halvblod tycker jag nog stämmer in väldigt bra på dina önskemål. Har själv haft föremånen att rida några i mina dagar :love: De heter ju förvisso "halvblod" men är mer som lätta kallblod. Mankhöjd 160-180 cm oftast. De jag har ridit har haft helt okej, typ 6-7 mässiga steg, men så otroligt mjuka. Som att sväva runt på små fluffiga moln! :love: Går fram som traktorer i skogen. Mina tonårs favorithäst (och soulmate) var just lettiskt halvblod. Hon var sådär mysigt mjuk, kunde hitta stigar i skogen som inga andra hästar hittade (:grin:) och ställde verkligen upp till 500% för sin ryttare i alla lägen.
 
Rätt individ bland Nordsvensk Brukshäst ger en trevlig, trygg, lagom bred och hög häst med mycket man och svans.

De flesta behöver XW sadlar som passar kort rygg, och det finns ett flertal "standardsadlar" som brukar passa.
Att NSV Brukshäst är lämpliga körhästar, råder inget tvivel om.

Man ska komma ihåg att NSV Brukshäst är inte sävliga dönickar, utan lugna men oftast med go och lite lagom tryck i. Det är kallblod som visserligen inte hetsar upp sig i onödan, men som gillar att jobba och gärna ger det lilla extra när det behövs.

Som exempel: de struntar i ljud, prassel, älgar eller fladder, men drar gärna på om de får chansen. Det är liksom ett kallblod med "nerv".

Fundera på att satsa på att hitta en individ från en svensk, utrotningshotad häst, istället för en importerad ras där härstamning oftast inte är känd mer än något led bakåt.

NSV har körprov på premieringarna, och stamtavlorna är kända, vilket gör det möjligt att se på härstamning, vad en ung häst kan tänkas få för egenskaper.
 
Ja, jag säger fjordhäst jag... Allround och köper du en lite grövre så är de rejält viktbärande. Jag vägde tex 100 kg när jag red in mitt sto. ;)

Dock skall du inte stirra dig blind på att de är minst 150 cm, fjordhästar är MYCKET häst, min maxade c-ponny kändes som en stor häst när man red (sedan satt man av och blev chockad över hur snabbt marken kom...), så står det tex 145 cm i annonsen kan det definitivt vara värt att åka och provrida.

Skulle du ha vägarna förbi här får du gärna prova mina, stoet är lite nättare och valacken lite grövre, men bägge är medelstora D-ponnyer. :)
 
Gillar du korsningar så har jag ett förslag, kanske svårt att hitta en exakt likadan men nog var han en drömmhäst för mig allt!

10372504_10152416266138094_8394133217604821374_n.jpg

Han var den perfekta kombinationen mellan Irish cob och Fjording. På bilden 3,5år.
En vacker brunblackskäck med lagom mycket hovskägg ;)

Världens enklaste att rida in, lugn och stabil men ändå arbetsvillig/god framåtbjudning.
Höll hullet rätt så bra, men blev fet på fritillgång. Han var 147 som 2,5åring men var 153cm hög när jag sålde honom som 4åring och har säkert växt mer. Stark och sväljer längd bra(jag är 170 på bilden)

Skulle säkerligen gå att köra in utan problem då inget direkt bekom honom. Gick in i transport blint och litade extremt mycket på mig. Spelade ingen roll om vi lastade när det var kolsvart ute eller så, grymt okomplicerad i alla fall. Härligaste hästen jag haft turen att äga!
 
Jag har ett halvblod men kommer troligtvis att sälja då han är lite för ung och känslig för mig att rida, jag är helt enkelt inte tillräckligt duktig för att kunna rida honom på rätt sätt. Har alltid gillat kallblod och t.ex. en fjording tror jag skulle passa mig bra. De jag har ridit och hållit på med har jag tyckt väldigt bra om :)
 
En viktbärande ponny/liten storhäst hade varit trevligt det med, men vill ha minst 150 cm i mkh för att inte känna mig på tok för stor (van vid halvblod på 170cm i mkh, ca 170 lång och väger upp mot 80kg)
Vad finns det för kallblod som inte är breda som ett picknickbord och som kan ha ha enklare för dressyrform?

.

Provrid lite kallblod så kommer du snart att märka att de tar mycket mer ryttare än vad man tror, både på längd och bredd. ;) Jag är i din storlek, och rider lätt tinker/irish cob i d-ponnystorlek utan att varken se eller känna mig stor.
 
Har iofs bara ridit en bruks norsvensk, men det var en i modell förvuxen shettis. Dvs små ben som pinnade på som bara den, breeeed rygg och kort kort hals. Inte riktigt det jag är bekväm med..

Hade velat ha lugnet hos ett kallblod men med lite mer gångarter än en bruks häst brukar ha.
Har inga ambitioner av att tävla eller hoppa högt, men tycker om att rida jakter, träna terräng och dressyr. Så ngt nättare är nog bäst.

Mitt halvblod köpte jag då hoppning och tävlandet var det roligaste jag visste :). Men nu har jag blivit lite banhoppnings rädd och otroligt feg för att rida ut med henne. Så vill ha ngt som inte hoppar till för minsta lilla sten ;).
 
Provrid lite kallblod så kommer du snart att märka att de tar mycket mer ryttare än vad man tror, både på längd och bredd. ;) Jag är i din storlek, och rider lätt tinker/irish cob i d-ponnystorlek utan att varken se eller känna mig stor.
Tinker vore roligt att ha ^_^, har lite förkärlek till skäckar :p, men de brukar kosta lite mer än vad jag har tänkt och har för mig att de brukar vara runt 140 i mkh.
 
Tinker vore roligt att ha ^_^, har lite förkärlek till skäckar :p, men de brukar kosta lite mer än vad jag har tänkt och har för mig att de brukar vara runt 140 i mkh.

De kommer i alla storlekar, men vanligast är nog d-ponny - 1.50, ungefär. Du får hålla ögonen öppna, även där kan man säkert fynda emellan varven. ;)
 
Har iofs bara ridit en bruks norsvensk, men det var en i modell förvuxen shettis. Dvs små ben som pinnade på som bara den, breeeed rygg och kort kort hals. Inte riktigt det jag är bekväm med..

Hade velat ha lugnet hos ett kallblod men med lite mer gångarter än en bruks häst brukar ha.
Har inga ambitioner av att tävla eller hoppa högt, men tycker om att rida jakter, träna terräng och dressyr. Så ngt nättare är nog bäst.

Mitt halvblod köpte jag då hoppning och tävlandet var det roligaste jag visste :). Men nu har jag blivit lite banhoppnings rädd och otroligt feg för att rida ut med henne. Så vill ha ngt som inte hoppar till för minsta lilla sten ;).
Skulle du träffa min 7-åringa NSV Brukshäst, så skulle du se en helt annan typ av häst än en "förvuxen shettis".

En smidig, lättriden häst (153 cm mankhöjd), av en något "lättare" modell, som gärna skuttar över mindre hinder i skogen, och som, om hon hade en matte som var mer intresserad, skulle vara lämplig att rida/träna lättare klasser i dressyr.
Gångarterna är det inget fel på, även om galopp inte poängsätts på NSV premieringarna. Hon har en mjuk och trevlig galopp.
Eftersom hon har bra resultat från premieringen, så är det en häst som är harmoniskt byggd också.

Vad är det för exempel på dåliga gångarter du tänker på? För i så fall så finns det antagligen inga kallblod alls som duger.
 
Skulle du träffa min 7-åringa NSV Brukshäst, så skulle du se en helt annan typ av häst än en "förvuxen shettis".

En smidig, lättriden häst (153 cm mankhöjd), av en något "lättare" modell, som gärna skuttar över mindre hinder i skogen, och som, om hon hade en matte som var mer intresserad, skulle vara lämplig att rida/träna lättare klasser i dressyr.
Gångarterna är det inget fel på, även om galopp inte poängsätts på NSV premieringarna. Hon har en mjuk och trevlig galopp.
Eftersom hon har bra resultat från premieringen, så är det en häst som är harmoniskt byggd också.

Vad är det för exempel på dåliga gångarter du tänker på? För i så fall så finns det antagligen inga kallblod alls som duger.
Kan hända att det brukar vara bättre gångarter än den nsv jag red hade. Men jag har liksom bara ridit halvblod och fullblod tidigare.. och det är det jag har att jämföra med.

Har bara ridit en nsv bruks, en haflinger och ett gäng shettisar, dvs ingen större erfarenhet av kallblod.
 
Provrid lite kallblod så kommer du snart att märka att de tar mycket mer ryttare än vad man tror, både på längd och bredd. ;) Jag är i din storlek, och rider lätt tinker/irish cob i d-ponnystorlek utan att varken se eller känna mig stor.
Jag är 168 cm och min häst är strax över 150, jag når inte ens ner under magen när jag sträcker på mig barbacka. :rofl:

Så längden är nog inget att oroa sig över, de flesta kallblod slukar längd och inte brukar de kännas särskilt korta eller små heller. :) (min häst är bara 1/4 fjording så kallblod är han väl knappast, men du förstår vad jag menar @Buck )

Jag tycker fjordingar är roliga eftersom de är lite speciella. Tinkrar är dock fina att titta på (lite markbunden trav för min smak dock), welsh cob också. NSV har jag bara erfarenhet av 2-3 individer och jag tycker de är stooora :nailbiting: (en kraftig en på 160 verkar bra mycket större än ett halvblod på 170-175) Kallblodstravare tycker jag är de perfekta kallbloden eftersom de är lite sportigare. :D (dock har de jag träffat haft mycket motor och stort behov av motion, dock väldigt lugna och trevliga i sinnet/vid hantering)

Haflingrar har jag också kärat ner mig i fler än en gång när jag ridit såna. Men jag har svårt att se de som kallblod av någon anledning, kanske för att de flesta håller ponnymått och vissa kan vara riktigt sportiga?
 
Jag är 168 cm och min häst är strax över 150, jag når inte ens ner under magen när jag sträcker på mig barbacka. :rofl:

Så längden är nog inget att oroa sig över, de flesta kallblod slukar längd och inte brukar de kännas särskilt korta eller små heller. :) (min häst är bara 1/4 fjording så kallblod är han väl knappast, men du förstår vad jag menar @Buck )

Jag tycker fjordingar är roliga eftersom de är lite speciella. Tinkrar är dock fina att titta på (lite markbunden trav för min smak dock), welsh cob också. NSV har jag bara erfarenhet av 2-3 individer och jag tycker de är stooora :nailbiting: (en kraftig en på 160 verkar bra mycket större än ett halvblod på 170-175) Kallblodstravare tycker jag är de perfekta kallbloden eftersom de är lite sportigare. :D (dock har de jag träffat haft mycket motor och stort behov av motion, dock väldigt lugna och trevliga i sinnet/vid hantering)

Haflingrar har jag också kärat ner mig i fler än en gång när jag ridit såna. Men jag har svårt att se de som kallblod av någon anledning, kanske för att de flesta håller ponnymått och vissa kan vara riktigt sportiga?

Den minsta häst jag ridit som vuxen var ett fjordsto på 139 i mankhöjd, hon kändes alldeles lagom för mig som ändå är 170 lång :) red en new forest i våras som var 142 i mankhöjd, hon kändes liten istället.. Men min kompis kallblodstravare (ca 145) kändes också alldeles lagom :)
 
Bara för att drömma lite ^_^, har alltid velat ha en lugn och trygg liten Kör häst att skoggsmulla lite med och ev träna dressyr med :).

Drömmen vore att ha en större kopia av min gamla korsnings ponny :p. Men det är nog svårt att få.

Pappa hade ardenner då han var liten och tycker att jag kan skaffa en sån istället för det knäppa halvblodet jag har nu :P. Men tänker att det blir lagom roligt att hitta utrustning till en sån :crazy:.
En viktbärande ponny/liten storhäst hade varit trevligt det med, men vill ha minst 150 cm i mkh för att inte känna mig på tok för stor (van vid halvblod på 170cm i mkh, ca 170 lång och väger upp mot 80kg)
Vad finns det för kallblod som inte är breda som ett picknickbord och som kan ha ha enklare för dressyrform?

Såg en unghäst, ardenner/ tinker korsning på hästnet som var väldigt lik min gamle korsnings ponny i utseendet (lika rangliga och lurviga :p) vilket såklart gjorde att jag ville ta hem den direkt :p. Men en till häst är inte aktuellt så länge foder hästen lever och mår bra, (24 år med melanom) vill bara drömma lite :).

Kallblodstravare. Men man får välja en som inte blivit för het av travet.
Mycket prisvärda hästar som är avlade för hållbarhet.

Och ja, jag skryter, men min kbl-travare gick som åttaårig debut i MSV C dressry (knappt godkänt; 59.8%), och LA:4 dressyr på 61,4% samt western på B-nivå med ett par vinster (mest tur, men står sig bra på C-nivå).
Därefter har vi "bara" tränat eftersom jag inte är nöjd utan vill ha bättre förberedelser innan jag tävlar honom igen. I år blir han 11 år.
 
Nordsvensk brukshäst? Jag köpte min för att rida dressyr på och han är väldigt lätt, pigg, känslig och stark - alltså inte stark för ryttaren utan det finns en grundstyrka i hästen som man liksom inte behöver jobba fram.

Finns olika grova nsv, många är runt 155-160 cm. Det finns både pigga och tittiga och lugna, trygga individer. Inte jättedyra heller.

Enligt min erfarenhet har kallblodstravarna inte lika stabil grund och är oftast inte lika rörliga och har inte samma förutsättningar för ridning. Det är ganska stor skillnad på nsv och kbl-travare tycker jag. Men båda har sina fördelar och charm helt klart. Jag tycker om båda och det finns ju såklart individer av alla slag inom alla raser. Brukshästar har en inre stillhet, inte bara just nsv:en. Dom utnyttjar sin stl och tyngd både när dom pratar och jobbar på ett sätt som jag ser på sällan sett hos andra hästar. Antingen gillar man det eller så gör man det inte.
 
våra nsv drar som vidast wintecs vita järn i sadlar. Har inte direkt haft problem att hitta sadlar åt dem.

Ja, mitt halvblod rör sig mkt bättre än dem dressyrmässigt trots hoppstam osv, men alla våra nsv har helt ok hobbygångarter, inget avvikande eller konstigt, ens "dåligt". Finns många konstiga korsningsponnyer och -hästar folk försöker göra allroundhästar av som rör sig betydligt sämre. Sen absolut, de har exteriören emot sig vad gäller hoppning, men rätt individer går antagligen att tävla lite lågt för att det är kul.

Det finns många linjer som ger lite grövre hästar, vissa föredrar sådant. våra är ganska lätta i kroppen upplever jag. Sen har många människor ovanan att hålla sina nsv tjocka och då förstår jag om de känns tråkiga och är skitsvåra att hitta sadlar till, men det gäller ju de flesta hästraser...
 
Hur breda dom är är nog väldigt individuellt. Jag har en korsning nordsvensk bruks och varmblods travare hon är ca 135 grader om ryggen.. Ett riktigt köksbord. Jag får ofta sendrag när jag sätter mig på henne för att hon är så in i vassen bred.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 649
Utrustning Jag är helt okunnig om bomlösa. Men nu funderar jag på om man kanske inte skulle ta och skaffa en sån till min gamle ponny. Hästen är...
Svar
3
· Visningar
972
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Är osäker på om den här tråden ska ligga här eller under Gnägg, moderator är välkommen att flytta den. För två veckor sedan åkte min...
2
Svar
33
· Visningar
3 171
Senast: karini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp