Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Paddington

Trådstartare
Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några fantasilioner gick något snett och det enda som de fick med sig var en påse med sviskon och Joakim von Ankas turkrona!!

Björnligan försvann snabbt som ögat iväg till sitt hemliga gömställe och lämnade bara efter sig spåren av en tom monter, och några mosade sviskon…. Väl hemma i gömstället sätter 176-167:an genast igång att skövla påsen med sviskon samtidigt som övriga i Björnligan börjar fundera på hur de ska kunna kräva lösenpengar för turkronan från Joakim.

När Joakim själv väl hämtat sig från chocken kallar han genast in förstärkning med Uppfinnar-Jocke i spetsen för att försöka återerövra sin älskade turkrona. samtidig på Vesuvius bergssida har Magica de Hex börjat smida planer och även om hon är på samma sida som Björnligan funderar hon på hur hon ska överlista Björnligan att överlämna turkronan till henne….

Roller:

Joakim von Anka är världens rikaste och antagligen snålaste anka och har därför resurser utöver det vanliga. Vid lika antal röster väger hans ord tyngst. Kan stoppa en lynch under leken och en gång avlägga en extra röst (Borgmästare)

Kalle von Anka - Joakims brorson, har ett hemskt temperament och är även ganska så otursförföljd, men han är väldigt snabb på att snappa upp personers karaktär (om han gillar dem eller inte) och det kan ju vara bra i jakten på turkronan (Kalle är siare)

Farmor Anka - Farmor är en godhjärtad, energisk dam som driver en bondgård utanför Ankeborg tillsammans med den lata drängen Mårten Gås. Farmor vill alla allt väl och håller sina beskyddande armar omkring alla i Ankeborg, t o m Björnbusarna tar hon ibland under sitt beskydd.. (Ängel)

Mårten Gås är mycket lat och han hjälper sällan Farmor Anka med uppgifterna på gården. Istället njuter han av de bakverk som Farmor gör och brukar ofta äta en hel tårta eller två. Aptiten lär han ha ärvt av sin far, Gabriel Gås, som enligt uppgift föråt sig till döds. Om Björnligan får tag på Mårten Gås så orkar de inte ge sig ut ur lyan och ställa till ofog under kommande natt.. (Bagare)

Alexander Lukas är världens tursammaste anka, tack vare detta så lyckas han alltid undkommal både Björnligans attacker och övrigas lyncher utan att så mycket som en fjäder hamnar fel på hans guldlockiga huvud. Dock är Alexander djupt allergisk mot foffbomber och skulle han träffas av en sådan så försvinner hans tur under en vecka (så lång tid tar det för honom att återhämta sig) och han blir lovligt byte för alla. Det enda som egentligen kan orsaka Alexander stor skada är Björnligans dynamit…..

Uppfinnar-Jocke – som det geni han är så har han uppfunnit den makalösa manicken efter den andra, men bäst av alla är nog ändå hans tänkarmössa som han använder när hans huvud är tomt på idéer. Varje natt sätter Jocke på sig tänkarmössan och tack vare den kan han snappa upp vad som hänt under natten (spion)

Madam Mim är en något tankspridd men egentligen ingen elak häxa. Ibland pratar hon med vanliga människor och hjälper dem gärna om de får problem. Dock kan det gå på tok. När hon fick höra om stölden av Turkronan bestämde hon sig genast för att hjälpa till på sitt sätt och förhäxar därför varje natt en deltagare. Den förhäxade deltagarens röst kommer inte att räknas följande dag. Den förhäxade deltagaren vet dock inte om detta!

Det finns ju även andra innevånare i Ankeborg så som Knatte, Fnatte, Tjatte och övriga Gröngölingar – dock hjälper de bara till på sitt sätt i letandet efter turkronan och har inga andra förmågor förutom de talanger de erövrat i samband med sina gröngölingsmärken såsom mod, stolthet, klipskhet mm.

Onda

Magica de Hex – kokar ihop den ena djävulsbrygden efter den andra och har ett horn i sidan till Uppfinnar-Jocke som hon tycker har varit i vägen lite för mycket. Magica har nyligen kommit på hur man stjäl från övriga innevånare i Ankeborg, utan att lämna ett spår efter sig. Dock bemästrar hon inte denna nya förmåga helt och fullt ännu utan tre gånger lyckas stölderna och om offret har någon specialförmåga övergår den följande natt på Magica ( tex om hon stjäl från Uppfinnar-Jocke så får hon spioninformationen den natten). Magica kan bara stjäla från en spelare en gång och valet måste skickas till LL innan Dag-DL och får tas i bruk under kommande natt-DL

Magica allra vanligaste vapen är foffbomberna, små påsar som när de kastas exploderar med ett ljudligt "foff" varvid offren tillfälligt paralyseras. Magica kan välja att avstå från att tjuva en natt och använda en foffbomb istället (samma DL-tid). Oavsett vem som träffas blir denne av med sina förmågor/förmåner för nästkommande dygn, MEN om hon träffar Alexander Lukas försvinner hans tur för en vecka (resten av leken) och han blir bara en vanlig anka….

Björnligan – man vet aldrig riktigt antalet medlemmar i Björnligan, det vanligaste antalet är tre men man har även sett upp till så många som 13 olika medlemmar i ligan. Förutom att Björnligan får fritt prata med varandra så lyckas de även snappa upp en rad av spioninformationen varje natt. Vid ett inbrott i ett gammalt övergivet militärförråd i närheten av Gåseborg kom de över lite urgammal dynamit som de nu bråkar om hur de ska använda. När det gäller gammal dynamit så vet ju alla att man kanske inte får det förväntade resultatet…

Om Björnligan bestämmer sig för att använda dynamit mot Alexander Lukas så finns det inget återvändo och tärningen är kastad… eftersom en tärning har 6 sidor så det finns 6 möjliga utfall där skalan går från att dynamiten bara säger *poff* till att Ankeborg och alla dess innevånare går upp i rök….

Deltagare:
CaisaLundblad
Dramatik
Habina
Monstermom
Mumorsan
Hedinn
Myrten
Matmissbrukaren
cirkus
bumpo
LindgrenV
Karamelldrottningen
AskoII

Första DL - Imorgon Onsdag DagDL kl 21.00, natt-DL torsdag morgon 07.30
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Rollerna är på G :)

Och jag kan lika gärna redan nu be alla tömma sina PM-korgar ;)
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Jag "lånar" LindgrenVs briljanta idé :D för att dra igång leken så innan första DL vill jag att ni besvarar den obligatoriska frågan:

Varför vill just du hitta Joakims turkrona och vad tror du händer om Björnligan använder sin gamla dynamit?
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

och innan ni börjar fundera: Jag hade rollerna klara redan igår kväll när ni började diskutera dem i anmälningstråden :D :p
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Jag har också hittat leken.
Jättekul tema (igen!)

Väntar med spänning på min roll!
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Varför vill just du hitta Joakims turkrona och vad tror du händer om Björnligan använder sin gamla dynamit?

Om björnligan använder sin dynamit tror jag det blir kaos i leken för en stund :D
Jag vill hitta turkronan för jag vill så klart gå segrande ur det här.
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Är det barnsligt att jag fnissar av förtjusning när jag läser roll listan? :o:D
Och är det verkligen så klokt att ge björnligan gammal dynamit som kan spränga oss alla i luften..? :cautious:

Som synes så har jag hittat hit men har en föreläsning om tjugo minuter så jag svarar på den obligatoriska frågan senare! :)
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Det är lika bra att var först på denna puck (vis från förra leken).

Turkronan behövs för att få den totala turen(guld och rikedomar), alla kan inte vara som tur-ankan och då är det viktigt att få lägga vantarna på tur-kronan. Jag tror inte att Björnligans dynamit kommer att förinta hela Ankeborg, den kommer att ploffa i ett obevakat ögonblick och istället för att göra stor skada så kommer Björnligan i sotet och askan upptäcka att turkronan är förvunnen och att någon annan har fått all tur i världen. Det är inte Magica som lyckats heller. Turkronan har som en magnet dragits till sin rättmätiga ägare.
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Jag "lånar" LindgrenVs briljanta idé :D för att dra igång leken så innan första DL vill jag att ni besvarar den obligatoriska frågan:

Varför vill just du hitta Joakims turkrona och vad tror du händer om Björnligan använder sin gamla dynamit?

Jag vill hitta turkronan för att jag vill bli rik! :D Det vore ju ganska trevligt, även om jag inte skulle bli lika snål som von Anka så jag skulle antagligen vara bättre än han själv på den positionen. ;) Om Björnligan använder sin gamla dynamit tror jag att Bolivar apporterar dynamiten, antingen tillbaka till Björnligan själva eller till någon annan och den som står för nära när den sprängs blir tillfälligt döv och får därmed problem att använda sina specialförmågor kommande natt.
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Varför vill just du hitta Joakims turkrona och vad tror du händer om Björnligan använder sin gamla dynamit?

Jag vill hitta turkronan för att visa att jag är duktig, alldeles på egen hand. :) Om Björnligan använder dynamiten är jag rädd att några ankor stryker med, men jag hoppas att dynamiten är så gammal att den bara säger poff.
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Jag har hittat hit. Sjukt kul tema.

Jag "lånar" LindgrenVs briljanta idé :D för att dra igång leken så innan första DL vill jag att ni besvarar den obligatoriska frågan:

Varför vill just du hitta Joakims turkrona och vad tror du händer om Björnligan använder sin gamla dynamit?


Vad gäller vem som hittar turkronan så tror jag att den hamnar hos den person som behöver den mest. Jag tror att turkronan är så pass magisk att den instinktivt vem som behöver den. :sneaky:

Dynamiten som björnligan har hittat tycker jag verkar lite otäck. :nailbiting: Jag hoppas att det är blindgångare som de har hittat som inte gör någon skada alls. Men jag tror snarare att den kommer att ställa till ett stort kaos i Ankeborg, ett kaos som märks hela vägen till Gåseborg. Kanske är det så att den snurrar runt allas roller så inget längre är det samma i Ankeborg. Helt plötsligt kan ingen längre vara säker på något de tidigare visste, eller trodde sig veta. Allt är kastat över ända. Men jag tror inte att det ödelägger hela Ankeborg.
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Info från LL

Eftersom jag fått lite frågor så kommer här lite förtydliganden som ni alla har nytta av:

Magica och Björnligan känner till varandra men de vet inte vilken/vilka de andra är. Dvs det kan hända att Magica tjuvar från Björnligan precis på samma sätt som hände i Myrtens lek.

Dynamiten ÄR opålitlig - Björnligan PMar mig vem de vill använda dynamit mot och jag kommer att kasta tärning för att få fram vad det ska bli för resultat. Det kan vara allt från en blindgångare som säger "poff", eller att personen som träffas dör (med el utan bombaren) till att hela Ankeborg ödeläggs och alla andra möjliga (och omöjliga) utfall däremellan...:nailbiting:
(och om ni funderar på vad övriga alternativ kan vara - jag har två tärningar....:p)
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Magica och Björnligan känner till varandra men de vet inte vilken/vilka de andra är. Dvs det kan hända att Magica tjuvar från Björnligan precis på samma sätt som hände i Myrtens lek.

Då känner de väl inte till varandra? Skrev du fel eller är jag korkad? :p
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Woho! Ny lek, nytt tema! Skoj! :D

Jag vill hitta turkronan så jag får tokmycket tur och blir tokrik, framgångsrik och lycklig! (För det måste väl en turkrona kunna åstadkomma, right? ;) )
Använder björnligan dynamiten blir det nog kaos, om något av de 6 utfallen innebär att de bara spränger sig själv i bitar tror jag på den! :D

För övrigt fick jag oväntat besök ikväll, men imorgon kommer jag kunna vara på g som vanligt. :)
 
Sv: Kallebalik i Ankeborg *Ulvlek*

Då känner de väl inte till varandra? Skrev du fel eller är jag korkad? :p

Ja :p
Jo Magica vet att det finns en Björnliga och Björnligan vet att Magica existerar - däremot har de ingen aning om vem/vilka den andra är (de känner inte till varandras identiteter...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
14 281
Senast: LenaH
·
  • Låst
Tjatter I en fönsterglugg på Åsgränd sitter en liten, ensam figur och spanar ut över omgivningen. Takpannorna vibrerar i hettan och takrännorna...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
18 467
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp