Kallelse till läkare

Då är det nog olika. Jag kan initiera en dialog med befintlig patient i 1177. Det går även välja meddelande som går/ inte går att svara p.

Jag fick det beskrivet av min läkare, just för att de inte kunde mer än svara. Vilket är jättefånigt, det är ju ett effektivt sätt att kommunicera.
 
Ja, det är urfånigt. De kan svara på ett meddelande, men inte initiera en dialog.
Jag kan ha dialog med min läkare på vårdcentralen. Fungerar alldeles utmärkt.
Däremot min läkare i ett annat landsting kan jag inte ens skicka meddelande till, där måste jag ringa och be om telefontid. Så sjukt störigt.
 
Min läkare och jag kämpar med att få 1177 att fungera som kommunikationskanal. Det vore enkelt om läkaren bara kunde skriva meddelande där och jag sedan kunde få en notis om att jag har fått ett besked. Men ännu tillåter systemet inte det. Läkaren måste ringa eller skriva ett fysiskt brev.
Varför inte utnyttja den digitalisering som trots allt finns :banghead:
Jag tror att frågan är ganska komplex. Dels så arbetar regionerna i landet i olika typer av journalsystem, dels så måste digitala försändelser skickas på ett patientsäkert sätt. Digitalisering i all ära men med ett sammelsurium av system som används ute i regioner och kommuner är det ett mastodontjobb att knyta ihop allt på ett säkert sätt och jag är övertygad om att vi ligger främst i framkant av detta i världen trots att vi inte är framme där alla är nöjda och glada än.

Själv är jag lite undrande till varför den statligt ägda 'min myndighetspost' lades ned 2016 och ersattes av privat & investmentägda kivra.
 
Nu blir detta OT men Min myndighetspost finns definitivt kvar. Jag får diverse brev därigenom.
My bad. Appen lades ned 2016, loggade just in och kollade sista meddelandet jag fick där. Man kan bara använda 'min myndighetspost' via webben, om man inte istället väljer att använda kivra.

Men får du myndighetspost på både minmyndighetspost och kivra? 🤔
 
My bad. Appen lades ned 2016, loggade just in och kollade sista meddelandet jag fick där. Man kan bara använda 'min myndighetspost' via webben, om man inte istället väljer att använda kivra.

Men får du myndighetspost på både minmyndighetspost och kivra? 🤔

Ah. Jag visste inte ens att det funnits en app. Har bara minmyndighetspost och klarar mig bra med enbart webbversionen. Får inte några mängder med post därigenom.
 
Jag fick det beskrivet av min läkare, just för att de inte kunde mer än svara. Vilket är jättefånigt, det är ju ett effektivt sätt att kommunicera.
Det är ett effektivt sätt att kommunicera, tyvärr verkar en del sjukvårdpersonal inte vara så kunniga i 1177 och har inte marknadsfört det så väl heller på sin mottagning vilket gör att det inte heller används fullt ut som man skulle kunna. Tex är det ju mottagningarna som själv bestämmer vilka tjänster som patienterna ska kunna använda för att kunna komma i kontakt, tex receptförnyelse, rådgivning eller kontakta mig osv. Jättejobbigt när man inte kan kontakta mottagningen på annat vis än att begära intyg, beställa recept, omboka redan bokad tid eller att man måste ringa.
När man skickar meddelande till varandra via 1177, både patient och sjukvårdspersonal, blir det inte som en slags öppen chatt utan ett ärende som avslutas efter varje meddelande., vilket är det som jag förstår att många sjukvårdspersonal tycker är jobbigt. Därför har vi på mitt jobb en online chatt också, utöver 1177.
 
Jag kan ha dialog med min läkare på vårdcentralen. Fungerar alldeles utmärkt.
Däremot min läkare i ett annat landsting kan jag inte ens skicka meddelande till, där måste jag ringa och be om telefontid. Så sjukt störigt.
Samma problem här. Först passa telefontiderna i den regionen, sedan ringa telefonsvarare som ger mig en tid som en sjuksköterska ringer upp (kan vara samma dag eller dagen efter, vilket har varit vanligast...) och sedan till denne dra frågan, vilket kan handla om ett samtal med läkaren...

1177 är ju nationellt så enklast vore ju att även de som har vård i andra regioner, vilket inte är helt ovanligt i dag, kan kontakta sin mottagning. Men icke...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
588
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
IT & mobiler Har fått ett mail om att facebook mottagit en begäran om att återställa mitt lösenord, och en kod i mailet. Jag har ju som ni kanske kan...
Svar
12
· Visningar
528
Senast: tgd
·
Kropp & Själ Jag står i kö för att chatta med sjukvårdsupplysningen, men frågar så länge. Jag behöver en remiss till öron-, näsa-, halsmottagningen...
Svar
7
· Visningar
436
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp