Kallförvarning

literealistisk

Trådstartare
Hej! Har begränsat med förvaring i vår sadelkammare (där det finns avfuktare) så funderar på hur jag bäst ska förvara mina saker i kallförrådet. Vilket bör jag prioritera att ha i sadelkammaren (sadel och träns är givet) och hur bör man bäst förvara det andra? Påsar, lådor, ge upp och inse att det kanske möglar? Det jag har är främst täcken, shabrak och grimmor
 
Så länge sakerna är 100% torra så hade jag haft täcken i slutna lådor i kallförråd utan problem, samma med vanliga grimmor i tyg. :)
 
Vi har också kallförvaring till mkt grejer, jag är mest orolig för mössen.. Brukar se till att sker är helt torra innan de läggs undan. Har plastbackar och sådana däckpåsar från ikea till förvaring.
 
Jag har en liten uppvärmd sadelkammare. Där har jag allt läder, ridtillbehör, och vätskor (manspray, lädersmörj, etc).

Jag torkar absolut inte täcken i den sadelkammaren, det skulle bli vansinnigt äckligt (stinkiga varmblöta täcken, blää, och det sätter sig i lädret) och för fuktigt för lädret.

Täcken får torka i skötselstallet (ej uppvärmt, väl ventilerat) eller utomhus. När de är helt torra får de komma in i kallförrådet, som inte blir superkallt pga värmeläckage från sadelkammaren (som är ett minirum på 1,5*1,5m inuti kallförrådet). I kallförrådet har jag foder, täcken, grimmor, ridkläder, ryktlådor och diverse pryttlar. Det är ett ordentligt byggt rum och jag har inte sett en musbajs eller ett musgnag än.

Det som inte får plats i kallförrådet sätter jag (helt torra såklart) i förvaringsbags med dragkedja uppe på loftet.

Jag har torrbollar i både sadelkammaren och kallförrådet för att hålla fuktnivån nere.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 046
Senast: Petronilla
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 183
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 403
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp