Kallhyra! Dyrt ?

Andersson

Trådstartare
Kallhyra?
Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett?

Jag hyr en boxplats och jag tar in hästarna (min egen och en till häst som står här) på kvällen samt har tillsyn av hästarna på dagarna då jag bor vid stallet där jag även hyr min bostad av Stallägaren.
Stallet är inte jätte fräscht eller modernt.
Jag står för elen till hagen hästarna går i då jag valde detta själv. Annars var vi tvungna att koppla på bilbatteri.
Jag står även för påfyllnad av vatten som jag tar ifrån huset jag hyr.
När jag flyttade hit så rustade jag upp hagen då det var dåligt gjort med både stolpar och tråd. Samt röjde upp i hagen från sly och nedfallna träd.
Det ingår ingen service i stallet alls och grovfoder hämtar jag till båda hästarna och den andra hästägaren betalar hälften av grovfodret som jag tar hem.
Vi har endast tillgång till en enda hage trots att det finns fler hagar på gården. Men dom får vi inte använda då stallägaren själv använder dom under sommarhalvåret.
Finns ingen ridbana eller dylikt.
En del ridvägar finns att tillgå.
Jag betalar 1875 kr i månaden. Men anser att detta är dyrt.
Har planer på att flytta min häst till annat stall.
 
Jag bor på en gård o har el o allt inkluderat plus ridbana för 1250 i månaden för stallplatsen. Det där ÄR dyrt! Förutsatt att inte hö eller så är inkluderat. Sydöstra kanten av sverige.
 
Jag tycker också att det är dyrt m.t.p. hur mycket du betalar utöver det (el/vatten, stolpar till hagarna, strö, hö osv) och hur lite (ingen) service som ingår. Undantag finns såklart om stallet t.ex. har ett helt fantastiskt läge eller liknande. Då kan ju priserna vara höga utan att nåt är konstigt. T.ex. precis intill en fantastisk anläggning som man lätt kan få tillgång till.
 
Jag tycker också det är dyrt med tanke på hur mycket annat du måste betala och göra. Jag betalade 1100/månad 2010-2013 för boxplats, hö, utsläpp på vardagarna (alla tog in sina egna hästar och helgerna var rullande schema), och då fanns det också två ridbanor vid stallet. Strö kunde man köpa till extra av stallägaren om man ville det.

Sista vändan jag hade häst installad (2014-2017) betalade jag 900 i kallhyra. Då ingick ingenting, utan man fick köpa allt själv. Passen sköttes kollektivt. Här där jag bor ligger kallhyran i ett bra stall med ridhus och möjlighet till ganska mycket service runt 1500, givetvis blir det dyrare om du köper till grejer där, men 1500 tycker jag är helt okej med tanke på att det då går att köpa ridhuskort och sådär. Men jag hade aldrig betalat så mycket som du gör för något där du "får" så lite tillbaka.
 
Hur ligger hyran för huset?
Kan en del av hage/stallhyra kompenseras av låg hyra för huset?

Annars låter det i högsta laget om du fått bygga upp staket själv. Betalar den andra hästens ägare dig för arbetet, eller betalar de också till stallägaren?
 
Hur ligger hyran för huset?
Kan en del av hage/stallhyra kompenseras av låg hyra för huset?

Annars låter det i högsta laget om du fått bygga upp staket själv. Betalar den andra hästens ägare dig för arbetet, eller betalar de också till stallägaren?

Hyra för huset är kallhyra 10.000:- plus alla avgifter för fiberavgift, sopor, slam, sotning, ved, etc.
Bara för hyra och hushållsel i februari betalade jag 18.000:-
Stallet ligger 7 km utanför en liten by. Mellersta Sverige. Finns inget speciellt i närheten som gör detta stall speciellt.
Allt foder fixar jag själv till min häst och spån.
Den andra hästens ägare står för halva kostnaden av grovfodret som jag hämtar hem.
H*n står för att hämta sitt egna spån och kraftfoder.
Jag sköter även städningen av stallet.
Jag bor ju även på gården, stallägaren bor på en annan ort. Så h*n vill gärna att jag håller koll på övriga stallbyggnader och dennes ägor.
Jag känner väl att eftersom jag hyr huset på gården så kunde man önskat en lägre kostnad för boxen.
 
Betalar den andra hästägaren dig för de tjänster du utför? För som jag förstår det sköter du mer än hälften av jobbet.
Nej det gör h*n inte. Det enda som den hjälper till med, är att ta ut hästarna på morgonen och mocka sin box. Ibland har jag även fått mocka den andra boxen då det inte blivit gjort i god tid innan hästarna ska in.
Det är även jag som har skottat och sandat hela vintern utanför stallet och fram till hagen som ligger en bit bort.
Det blir ju ett större ansvar för mig, då jag även får ha koll på den andra hästens välmående. Då den hästen har täcke så har jag fått se över om det varit en regnig dag om täcket är dyngsura och behövt bytas.
 
Nej det gör h*n inte. Det enda som den hjälper till med, är att ta ut hästarna på morgonen och mocka sin box. Ibland har jag även fått mocka den andra boxen då det inte blivit gjort i god tid innan hästarna ska in.
Det är även jag som har skottat och sandat hela vintern utanför stallet och fram till hagen som ligger en bit bort.
Det blir ju ett större ansvar för mig, då jag även får ha koll på den andra hästens välmående. Då den hästen har täcke så har jag fått se över om det varit en regnig dag om täcket är dyngsura och behövt bytas.
Det ska du ju definitivt ha betalt för
 
Tycker det låter dyrt om du inte bor nära en större stad.

Jag bor i ett mindre samhälle och har betalat mellan 500-750kr i kallhyra för box. Då ingår (varm)vatten, el, hagmaterial, uppställning för transport samt ridbana. Delar på passen mellan hyresgästerna, haft lite olika upplägg.

Idag betalar jag 1900kr för box inklusive grovfoder, strö och vissa pass. Samt även ridhus och ridbana då de inte nyttjas av verksamheten.
 
Hyra för huset är kallhyra 10.000:- plus alla avgifter för fiberavgift, sopor, slam, sotning, ved, etc.
Bara för hyra och hushållsel i februari betalade jag 18.000:-
Stallet ligger 7 km utanför en liten by. Mellersta Sverige. Finns inget speciellt i närheten som gör detta stall speciellt.
Allt foder fixar jag själv till min häst och spån.
Den andra hästens ägare står för halva kostnaden av grovfodret som jag hämtar hem.
H*n står för att hämta sitt egna spån och kraftfoder.
Jag sköter även städningen av stallet.
Jag bor ju även på gården, stallägaren bor på en annan ort. Så h*n vill gärna att jag håller koll på övriga stallbyggnader och dennes ägor.
Jag känner väl att eftersom jag hyr huset på gården så kunde man önskat en lägre kostnad för boxen.

Nej det gör h*n inte. Det enda som den hjälper till med, är att ta ut hästarna på morgonen och mocka sin box. Ibland har jag även fått mocka den andra boxen då det inte blivit gjort i god tid innan hästarna ska in.
Det är även jag som har skottat och sandat hela vintern utanför stallet och fram till hagen som ligger en bit bort.
Det blir ju ett större ansvar för mig, då jag även får ha koll på den andra hästens välmående. Då den hästen har täcke så har jag fått se över om det varit en regnig dag om täcket är dyngsura och behövt bytas.
Hela upplägget låter extremt ofördelaktigt, du sköter allt jobb och och har saftiga hyror. Hyrorna i sig kanske är rimliga (beroende på hyresnivån i grannskapet) men du får inte mycket för det förutom en massa jobb.
 
Hyra för huset är kallhyra 10.000:- plus alla avgifter för fiberavgift, sopor, slam, sotning, ved, etc.
Bara för hyra och hushållsel i februari betalade jag 18.000:-
Stallet ligger 7 km utanför en liten by. Mellersta Sverige. Finns inget speciellt i närheten som gör detta stall speciellt.
Allt foder fixar jag själv till min häst och spån.
Den andra hästens ägare står för halva kostnaden av grovfodret som jag hämtar hem.
H*n står för att hämta sitt egna spån och kraftfoder.
Jag sköter även städningen av stallet.
Jag bor ju även på gården, stallägaren bor på en annan ort. Så h*n vill gärna att jag håller koll på övriga stallbyggnader och dennes ägor.
Jag känner väl att eftersom jag hyr huset på gården så kunde man önskat en lägre kostnad för boxen.
Oj, dyrt minst sagt.
Svårt att förhandla när du nu en gång gått med på detta, men en flytt kanske skulle spara dig lite tid. Jättemycket billigare blir det nog inte, om du inte kan cykla till stallet.

Sen är ju frågan hur den andra hästägaren gör, har ju varit på tapeten förut att den som hyr hus på gården åker på att fixa saker som vatten och staket även när hen inte har egen häst.
 
Hyra för huset är kallhyra 10.000:- plus alla avgifter för fiberavgift, sopor, slam, sotning, ved, etc.
Bara för hyra och hushållsel i februari betalade jag 18.000:-
Stallet ligger 7 km utanför en liten by. Mellersta Sverige. Finns inget speciellt i närheten som gör detta stall speciellt.
Allt foder fixar jag själv till min häst och spån.
Den andra hästens ägare står för halva kostnaden av grovfodret som jag hämtar hem.
H*n står för att hämta sitt egna spån och kraftfoder.
Jag sköter även städningen av stallet.
Jag bor ju även på gården, stallägaren bor på en annan ort. Så h*n vill gärna att jag håller koll på övriga stallbyggnader och dennes ägor.
Jag känner väl att eftersom jag hyr huset på gården så kunde man önskat en lägre kostnad för boxen.
Men herregud. Det där är ju svindyrt!

Jag har inte ens i närheten av dom kostnaderna även om jag lägger ihop min hyra och stallhyran! :eek::eek::eek:
Då har vi fiber och sopsortering etc med.
 
Låter svindyrt! Kanske rimligt om du fick hela stallet för den summan och sedan kunde hyra ut den andra boxen med skälig hyra för arbetet du gör.

Nu går det ju inte att jämföra, men i vårt stall (i norra Uppland) får man betala en kallhyra på 1100 kr/månad om hästen är iväg på träning eller bete eller så, (jfr med 3100 kr/månad när hästen är där). Då utnyttjar man ju inget strö eller foder och hästen behöver ju inte tas ut och in och så, men man har kvar boxen (och man måste fortfarande göra sina stallpass, dvs kvällsfodra 3-4 gånger/månad och stalltjänst en hel lördag eller söndag/månad). Vi har ridhus, två utebanor och ridstigar (men är en ridskola så tiderna i ridhuset är begränsade).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 811
Senast: Sorgsen
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp