Kallhyra sommar

marhil1

Trådstartare
Hej,

Vad tycker ni är en rimlig kallhyra under sommarmånaderna? Alltså när hästen inte finns på anläggningen utan spenderar sommaren på annan plats.
 
Rimligt, då blir ju frågan vad en rimlig kallhyra överlag är (stall på landsbygden, relativt långt från närmaste större stad).
 
Det är helt upp till stallägaren att sätta vilken hyra den vill, sen om hyresgästerna accepterar eller inte är en annan sak. En del stall har sommarbeten och andra inga alls att erbjuda.
 
Beror på en massa saker. Måste man flytta? Hur länge? vad händer om ens häst blir skadad och behöver stå på box (kan man återvända)? Vad händer om "sommarbetet" är otjänligt? Eller om man inte vill ha hästen på sommarbete?
 
Kallhyra är kallhyra kan jag tycka, så den borde vara samma på sommaren för att man ska få behålls sin plats typ (vilket jag antar att det handlar om här?)

I stallet jag stod i (har nyligen sålt min häst) så hade vi förr om åren en lägre hyra på sommaren, dock hade vi sommarbete vid stallet så alla stod kvar, fast var ute dygnet runt. Då funkade det såhär:
Vinter: 1000 kr, ingår boxplats, spån och hö
Sommar: 600 kr, tillgång till boxen och sommarbete.
För några år sedan ändrades det dock till 1300 kr året om, eftersom det trots allt är mycket jobb på sommaren också när alla är kvar på bete och dom tar eget hö osv. Jag tyckte det var helt rimligt!


....och ja, jag vet att det var väldigt billigt trots höjningen ;)
 
När jag hade min häst på helinackordering så betalde jag bara för själva boxen på sommaren när hästen var iväg på bete, kunde max göra det i 3 månader/per år. Om hästen var kvar på anläggningen och använde boxen var det samma pris som vanligt.
 
Alla stall har olika upplägg. De flesta stallen jag stått i har samma stallhyra året om, inga möjligheter till kallhyra oavsett om hästen är på plats eller inte.
 
Tack för svar! Förstår att uppläggen är väldigt olika. Då jag själv bara stått med helinackordring, utan möjlighet till enbart kallhyra, så ville jag ha förslag på rimlig summa till det egna stallet.
 
Tack för svar! Förstår att uppläggen är väldigt olika. Då jag själv bara stått med helinackordring, utan möjlighet till enbart kallhyra, så ville jag ha förslag på rimlig summa till det egna stallet.

Grunden är ju vad boxen kostar dig när den är tom. Du får helt enkelt räkna på el, eventuell värme (stall, sadelkammare, foderkammare), lån på gården, löpande reparationer utlagt på hela året, tid du spenderar med jobb, lagningar byten av redskap etc, också utlagt på hela året.
Det är säkert något jag glömt här som någon annan kan flika in med.

Det är jättesvårt att säga utan att veta något om summor du lägger ut per år (lån, el, värme framförallt), såklart. Gör en budget och kolla genom vad du behöver för att gå noll. Det är kallhyran, skulle jag säga.
 
Tack för svar! Förstår att uppläggen är väldigt olika. Då jag själv bara stått med helinackordring, utan möjlighet till enbart kallhyra, så ville jag ha förslag på rimlig summa till det egna stallet.

Räkna baklänges. Vad ingår när hästen är uppstallad? Vad kostar det? Dra av den summan från totala kostnaden. Kvar är kallhyran.

Står hästen däremot kvar men går på bete anser jag att det är samma summa oavsett. Kallhyra tycker jag bör vara begränsat till x antal sommarmånader då hästen är iväg på annat bete än hos anläggningen. D v s det finns inga kostnader ö h t för hästen, bara abonnemangspriset för boxen s a s.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 838
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Sommaren 2018 satte verkligen spår hos mig som hästmänniska. Jag hade konstant oro över vattentillgång, bete och hur skörden...
30 31 32
Svar
622
· Visningar
51 291
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel
Hej! Söker med ljus och lykta efter ett ridläger till sommaren som passar 11-åriga dottern - vi verkar vara sent ute då allt vi tittar...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: Lina985
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp