P

pucko2

Efter hur många månader kan man räkna med att gå pluss på sin nybyggda utebox om man tar en kallhyra?

Säg att den kostar 5000 kr att bygga.
Är det då rimmligt att ta 1000 kr i kallhyra för att efter 5 månader gå pluss på enbart bygget eller är det mer rimmligt att ta 500 kr för att efter 10 månader gå pluss?
 
Sv: kallhyra

tycker 1000 kronor i månaden låter mkt i kallhyra. jag betalar 650 för innestall
 
Sv: kallhyra

NU var det inte hur pass mycket andra betalar som var frågan utan hur pass länge man skall räkna med att få in kostnadern för själva bygget.
 
Sv: kallhyra

Ja det är det väl med tanke på vad folk kan begära i hyra.
 
Sv: kallhyra

Man ska aldrig räkna med att man går plus. För det gör man sällan. 500 kr är rimligt. Annars tror jag inte att du får några hyresgäster. Men sedan beror det på vad du har för hagar, paddock, ridhus osv.

Jag hoppas innerligt att du byggde stallet för din skull. För plus går man nästan aldrig!
 
Sv: kallhyra

Men det är ju inte bara bygget av boxen som kostar, försäkring, el, vatten, slitage, underhåll, bygglov, hage mm får man ju också räkna in i ev kostnader innan man kan räkna ev vinst. + om man nu gör vinst så tillkommer ev skatt och detta kan ju också bli en kostnad.
 
Sv: kallhyra

Pluss med pengar i fickan ggår man ju aldrig med och det vet jag.
Utan nu var det med kostnanden av själva bygget.
 
Sv: kallhyra

Självklart. Företagandet i sig själv finns redan på gården.

Detta var endast ett exempel på boxkostnad.
 
Sv: kallhyra

I vår bransch (ej häst) så skulle det vara väldigt bra om man fick kostnadsteckning inom ett år. Normalt räknar vi med 5 eller 10 år beroende på vad det är vi investerar i.

Om du tänkter bokföringsmässigt så får du skriva av en inventarie (vilket boxen är i ett hästföretag) på så lång tid som inventarien beräknars ha ett värde.

Om du tar 1 000 kr i kallhyra och beräknar att 500 kr är kostnadsteckning för el, hagar etc så är 500 kr teckning för boxkostnaden.
 
Sv: kallhyra

Drar jag inte bort moms och skatt först på 1000 lappen innan jag kan dra bort mina andra kostnader för hästen i boxen?
I detta exempel med 300 kr i kostander skulle det bli 233 kr kvar och i så fall ta 2 år att betala bygget på.
Eller blir det fel?
 
Sv: kallhyra

Du kan inte räkna riktigt på det vis som du gör.

Om du har lån på det som du byggt så har du ju en avskrivningstid på c:a 20 år. Och den kostnad som varje box har i lån och amorteringar per månadska du ta ut i kallhyran. Vad det blir vet du bara själv. Sedan tillkommer, el, vatten och slitage samt underhåll. Slitage och underhåll blir ju lite mellan tummen och pekfingret iom. att man aldrig exakt vet hur mycket det drar iväg per häst, alla är ju olika.

Att en hyresgäst ska betala en kallhyra motsvarade att man som stallägare ska gå plus efter ett halvår är inte rimligt oavsett. Bygger man t.ex. ett stall för runt miljonen så skulle det ju innebära en enorm kallhyra per boxenhet, det måste baseras på längre sikt och följa lånebilden.

Kicki :laugh:
 
Sv: kallhyra

Efter hur många månader kan man räkna med att gå pluss på sin nybyggda utebox om man tar en kallhyra?

Säg att den kostar 5000 kr att bygga.
Är det då rimmligt att ta 1000 kr i kallhyra för att efter 5 månader gå pluss på enbart bygget eller är det mer rimmligt att ta 500 kr för att efter 10 månader gå pluss?

Det beror ju alldeles på hur marknaden för stallplatser ser ut där du bor. Här hos mig kan jag inte ens hitta någon som vill stalla in utan att behöva betala kallhyra. Jag vill vara två i stallet så vi hjälps åt.

Det är ju inte rimligt att ta ut en specifik stallhyra för att bekosta bygget. För att få en hyresvärd behöver du ta marknadsmässig hyra och dessutom skall du ju skatta med.

Hälsning Maja
 
Sv: kallhyra

Nu är det ju inte bara en boxplats i regel, man måste ju även räkna in slitage på hagar, material till dessa och annat som krävs för att hålla i gång anläggningen. Boxhyran ska ju dessvärre täcka ganska mycket i regel, så att påstå att man går plus efter en tid är ju egentligen rent nonsens.
 
Sv: kallhyra

Efter hur många månader kan man räkna med att gå pluss på sin nybyggda utebox om man tar en kallhyra?

Säg att den kostar 5000 kr att bygga.
Är det då rimmligt att ta 1000 kr i kallhyra för att efter 5 månader gå pluss på enbart bygget eller är det mer rimmligt att ta 500 kr för att efter 10 månader gå pluss?

Sätt skon på andra foten!
Hur mkt skulle du själv vara beredd att betala?
1000 spänn i kallhyra för en utebox tycker jag låter svindyrt!:eek:

Jag tycker att Kicki "Invinciblestables" har sammanfattat detta på ett jättebra sätt.
 
Sv: kallhyra

Jo fast nu är ju dina beskrivning väldigt vriden, att jämföra ett stall i miljonklassen med en utebox för 5000 spänn är ju knappast realistiskt. Flera saker spelar in, boxen hyrs väl ut jämte något? Tex hage, uppvärmd sadelkammare kanske, ett fikarum kanske finns eller andra faciliteter. Så att stirra sig blind på hyran och påstå att boxen är betalad efter 5 månader är väl ändå att ta i, eller?
 
Sv: kallhyra

Jo fast nu är ju dina beskrivning väldigt vriden, att jämföra ett stall i miljonklassen med en utebox för 5000 spänn är ju knappast realistiskt. Flera saker spelar in, boxen hyrs väl ut jämte något? Tex hage, uppvärmd sadelkammare kanske, ett fikarum kanske finns eller andra faciliteter. Så att stirra sig blind på hyran och påstå att boxen är betalad efter 5 månader är väl ändå att ta i, eller?


Även en utebox hyrs ju ut jämte något, om än inte fikarum och liknande.

Det jag var ute efter var att påskina en orealistisk avskrivningstid, att förvänta sig att få tillbaks pengarna inom den korta tiden. Lika lite som att man förvätar sig att "ha fått tillbaks" pengarna efter 5 mån. för en box på femtusen spänn, kan man vänta att ha lyckats på 10 år med ett stall i miljonklassen.

Kicki :laugh:
 
Sv: kallhyra

Detta var som sktt enbart ett exempel....... som du redan kan läsa....
 
Sv: kallhyra

Här betalas det mer för uteboxar. Lika mycket som boxar inne faktist. Förusatt att det finns samma övriga utrymen som för häsar i ett varmstall.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Den 31 december löper nuvarande elhandelsavtal ut. Jag håller nu på att kolla runt lite på olika bolag och se om priset skiljer sig och...
2
Svar
30
· Visningar
1 487
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
601
Senast: animalasia
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 198
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp