Kalligrafi/Lettering

Asko

Trådstartare
En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer som sysslar med detta eller vill börja :up: Denna tråd är för alla som är mer eller mindre intresserade!

Jag har mångårig vana av teckning men har länge drömt om att börja med detta, och så kom jag till skott då jag köpte två böcker inför semestern! De innehåller lite övning och sedan texter som man får fylla i och därmed öva på dem, och man kan även sätta upp dem om man tycker att någon blev särskilt bra. Provade häromkvällen och fick experimentera lite med de olika pennorna jag hade innan jag kom fram till att brush pens (ecoline) fungerade bäst för mig.

Från den andra tråden:
Versala stilen är min favorit, den är väldigt enkel men blir fin och man kan göra streck eller prickar eller vad som helst i den tjocka delen för att pynta lite. :) Förlåt, bujo är förkortning på bullet journal! Jag avskyr när folk håller på att förkorta saker och så gör jag det själv, men jag säger alltid bujo när jag pratar om den så det bara slank ut. Bifogar en typisk rubrik i min bullet journal, väldigt enkel men ser pyntig ut! Samma typ som i grattiskortet men utan skuggning. Älskar enkla och pyntiga saker, haha!



Ja ecolines pennor är väldigt kul att använda eftersom det blir en nyansskillnad beroende på hur hårt man trycker så man får fina effekter! De är de mest "juicy" pennorna jag testat. Den bruna som jag hade heter 407 deep ochre och den orangea heter 236 light orange. Dock tycker jag att pennorna skiftar lite i kvalitet, jag har en hel bunt men de är egentligen bara de här färgerna jag gillar pga att de andra uddarna snabbt förlorat sin "stuns" och liksom blir luddiga så det blir inte fint när man skriver. (Visste du att man kan byta ände på uddarna?! Bara att dra ut och byta håll och sätta in igen.) Men dessa färger är de jag köpte sist så det kan ju vara så att produkterna förbättrats sedan jag började köpa dem. När köpte ecoline-pennorna och hur upplever du uddarna?

Ja visst blir det en fin effekt med glanset! Jag har en gelpenna men sett att en del använder posca-pennor. Måste prova de pennorna också... :o Jag börjar känna lite trådkaparvibbar, det kanske behövs en kalligrafi/lettering-tråd?! Jag skulle hänga där i alla fall! :D
Nu blir jag jättesugen på att prova den versala stilen! Det låter så kul :bump: Är det något särskilt trick? Jag gillade tipset jag fick i böckerna om kursiva att man ska trycka hårt nedåt (tjocka linjer) och lätt uppåt (tunna linjer) sen kan man ju experimentera men bra bas!

Bullet journals är fina! Men man måste ha något att skriva om först ... Det är mitt problem :cautious::rofl:

Men whaaat, byta ände? Är de lika spetsiga på båda? Jag har inte använt mina så mycket just pga jag är lite rädd att de ska inte behålla sin spetsighet så mycket. Mina är köpta ... well kanske ett år sedan, men har som sagt inte använt dem så mycket för att bevara dem. Jag köpte dem i en sån där liten samling för att prova på dem i min teckning. Det gick helt ok men de passar nog bättre till lettering.

Aldrig hört om posca-pennor. Är de bättre? Mina vita gelpennor funkar till små ytor men större är svårare så jag skulle behöva något bättre.

Ny tråd startad! :D
 
En bild på ett försök ur en av de nya böckerna:
20180715_000712-01.jpeg

Lite skakigt men det är övning som gäller!
 
Jag har pysslat en del med kalligrafi tidigare men det kom av sig, eller rättare sagt så hamnade det på listan av roliga saker som inte tiden räckte till :crazy:
Men nu när jag är hästlös och blir inspirerad av denna tråd så kanske block och pennor plockas fram igen :up::D
 
Jag höll också på en del med kalligrafi, främst olika skrivstilar och tycker fortfarande det är roligt även om det inte blir så ofta numera.
 
@Asko

Precis, tricket är att trycka på nedåtvägen och lätta när man går uppåt eller åt sidan! Jag skrev ihop mitt standardalfabet så jag bifogar det, men jag har en del problem! Jag tycker inte att jag får till stora M, W och Y. Det blir liksom obalans i linjerna. Som på Y så hade jag velat ha något runt streck men det ser inte bra ut när jag gör det. Om någon får till någon av bokstäverna i liknande stil bra så posta! :D

IMG_20180716_233436628.jpg


Å det finns ju hur mycket som helst att fylla en bullet journal med! Mina återkommande sidor är årsöversikt, månadsöversikt och veckor, samt månadssammanfattning och humör + hudtracker och en sida per månad att följa vanor som t.ex att träna, skriva 10 min kalligrafi, dricka blutsaft. Sedan har jag sidor utöver det som t.ex vad som ska fixas på huset som man kan bocka i, saker jag snöat in i (typ pioner :p) som jag skriver fakta om, vad jag ska tänka på till nästa sommar gällande odling, recept osv. Folk har städscheman, sätter betyg på serier/filmer, har listor med böcker de ska läsa/har läst, sidor för träning av hund, idéer för kreativa projekt, skriver citat etc. Finns HUR mycket som helst man kan fylla en bullet journal med om man vill. :D (ELLER så kan man bara göra listor med vad som är dagens uppgifter och stryka eller flytta till nästa dag allt eftersom, det var väl grundiden med bullet journal.)

Ja ecolines ändar ser likadana ut på båda sidor! Supersmart, så det är bara att vända håll om en udd bli dålig. Då köpte jag nog mina första samtidigt som dina, du får uppdatera hur uddarna beter sig när du använt dem lite mer! Tråkigt att köpa pennor som blir dåliga relativt snabbt, de kostar ju ändå en del. Men som sagt de två sista jag köpte har hållit sig bra så jag kanske bara hade otur och fick måndagsexemplar först.

Posca verkar vara populära men jag har inte provat själv! När lönen kommer så blir det nog en beställning och det kan hända att det slinker med en poscapenna eller två då. :p I så fall kommer en recension sedan!
 
Jag är jättesugen på att testa! Håller på med en pärm som innehåller detaljer och kluddar av stick- och syprojekt och skulle gärna ha lite artsy text. Har ni någon favoritkälla, typ youtube, eller tips på prylar man bara måste ha från början?
 
En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer som sysslar med detta eller vill börja :up: Denna tråd är för alla som är mer eller mindre intresserade!

Jag har mångårig vana av teckning men har länge drömt om att börja med detta, och så kom jag till skott då jag köpte två böcker inför semestern! De innehåller lite övning och sedan texter som man får fylla i och därmed öva på dem, och man kan även sätta upp dem om man tycker att någon blev särskilt bra. Provade häromkvällen och fick experimentera lite med de olika pennorna jag hade innan jag kom fram till att brush pens (ecoline) fungerade bäst för mig.

Från den andra tråden:

Nu blir jag jättesugen på att prova den versala stilen! Det låter så kul :bump: Är det något särskilt trick? Jag gillade tipset jag fick i böckerna om kursiva att man ska trycka hårt nedåt (tjocka linjer) och lätt uppåt (tunna linjer) sen kan man ju experimentera men bra bas!

Bullet journals är fina! Men man måste ha något att skriva om först ... Det är mitt problem :cautious::rofl:

Men whaaat, byta ände? Är de lika spetsiga på båda? Jag har inte använt mina så mycket just pga jag är lite rädd att de ska inte behålla sin spetsighet så mycket. Mina är köpta ... well kanske ett år sedan, men har som sagt inte använt dem så mycket för att bevara dem. Jag köpte dem i en sån där liten samling för att prova på dem i min teckning. Det gick helt ok men de passar nog bättre till lettering.

Aldrig hört om posca-pennor. Är de bättre? Mina vita gelpennor funkar till små ytor men större är svårare så jag skulle behöva något bättre.

Ny tråd startad! :D
Gillar kalligrafi och textning men ägnar mig inte så ofta åt det pga intresserad av för många saker. Använder det till gratulationskort och ibland i kalendern, har inte fastnat för bullet journal och såna där mer ambitiösa kalendrar för egen del, även om jag tycker det blir väldigt fint när andra gör det. Gillar brushpens att teckna med. Tombow pennor är ganska trevliga för textning , har i några olika färger. Ibland svårt att få de tunna strecken så tunna som jag vill. Sakura Micron brush har jag inte riktigt kommit överens med, tycker spetsen blir dålig så fort. Favoriten heter nåt med Cambio, kan kolla senare.

Något jag gillar är att skriva rubriker med ljusgrått och lite vildvuxna bokstäver, och sen ovanpå det med svart fiberpenna i mindre och otydligare versaler.

Har en vit posca mest för att rätta misstag i tuschteckningar. Tycker det kan vara svårt att få ett jämnt flöde från den, men den är tunn, det kanske går lättare med de grövre varianterna. Den behöver skakas ordentligt för att ge jämnt täckande färg.

Mer traditionell kalligrafi är också roligt. Jag kan skriva ganska snyggt i kanslistilen, inte fullt så nöjd med uncialer och frakturstil.
Lustigt är att min riktiga handstil är ganska slarvig och svårläst! Med reservoarpenna skriver jag långsammare och därmed lite snyggare.
(Ja, jag blir ganska fattig av att besöka pennbutiker)
 
Hade jag haft lite mer motivering hade jag försökt mig på det själv.

Det närmsta jag kommer kalligrafi var när vi var i Kina och jag testade att skriva kinesiska tecken med en pensel - svårt som tusan. :p
 
@Asko

Precis, tricket är att trycka på nedåtvägen och lätta när man går uppåt eller åt sidan! Jag skrev ihop mitt standardalfabet så jag bifogar det, men jag har en del problem! Jag tycker inte att jag får till stora M, W och Y. Det blir liksom obalans i linjerna. Som på Y så hade jag velat ha något runt streck men det ser inte bra ut när jag gör det. Om någon får till någon av bokstäverna i liknande stil bra så posta! :D

Visa bifogad fil 17257

Å det finns ju hur mycket som helst att fylla en bullet journal med! Mina återkommande sidor är årsöversikt, månadsöversikt och veckor, samt månadssammanfattning och humör + hudtracker och en sida per månad att följa vanor som t.ex att träna, skriva 10 min kalligrafi, dricka blutsaft. Sedan har jag sidor utöver det som t.ex vad som ska fixas på huset som man kan bocka i, saker jag snöat in i (typ pioner :p) som jag skriver fakta om, vad jag ska tänka på till nästa sommar gällande odling, recept osv. Folk har städscheman, sätter betyg på serier/filmer, har listor med böcker de ska läsa/har läst, sidor för träning av hund, idéer för kreativa projekt, skriver citat etc. Finns HUR mycket som helst man kan fylla en bullet journal med om man vill. :D (ELLER så kan man bara göra listor med vad som är dagens uppgifter och stryka eller flytta till nästa dag allt eftersom, det var väl grundiden med bullet journal.)

Ja ecolines ändar ser likadana ut på båda sidor! Supersmart, så det är bara att vända håll om en udd bli dålig. Då köpte jag nog mina första samtidigt som dina, du får uppdatera hur uddarna beter sig när du använt dem lite mer! Tråkigt att köpa pennor som blir dåliga relativt snabbt, de kostar ju ändå en del. Men som sagt de två sista jag köpte har hållit sig bra så jag kanske bara hade otur och fick måndagsexemplar först.

Posca verkar vara populära men jag har inte provat själv! När lönen kommer så blir det nog en beställning och det kan hända att det slinker med en poscapenna eller två då. :p I så fall kommer en recension sedan!
Jag tycker det ser harmoniskt och fint ut!

Ibland kan man låta saker och ting vila ett tag, glömma bort det, och sen när man tar fram arbetet igen så faller allt på plats. Du skulle annars kunna prova att variera bredden lite mer, men som sagt jag tycker det ser bra ut nu :)
 
Tack @Anders ! Jag har länge haft problem med de bokstäverna men en dag kanske allt faller på plats. :p



Jag bifogar gårdagens skapelse. Sommar är ett bra ord tycker jag, man får skriva många m. :D Och så måste man träna på o:n vilket är bland mina svåraste...

Ett tips om man har tombow- pennor (fungerar säkert på andra pennor också men jag har bara testat på tombow) är att måla med en färg på en plastpåse och fånga upp färgen med en ljusare färg. Då blir det effekten som på bilden! Pennan rengör sig själv allt eftersom man skriver så man förstör den inte. :)

IMG_20180719_100513.jpg
 
Nuuu har jag äntligen beställt en oblique pen, nibs (vet inte vad de heter på svenska) och bläck för här ska skrivas copperplate! Jag har dregglat över suzcunninghams konto på Instagram i månader. Vill verkligen, verkligen kunna skriva så fint en dag! :)
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Idag kom mitt paket! SÅN skillnad med oblique pen och Nikko g "nib" mot kitet jag köpte på Panduro som jag inte alls kom överens med... Älskar detta. :love: Så otroligt tunna linjer det kan bli. Skakigt och svårt, men kul! Jag hoppas boken om copperplate jag beställt kommer imorgon. Nu har jag bara ritat av från kontot jag nämnde i förra kommentaren. Och så skönt att hålla i en oblique pen! Jag kan hålla "normalt" i pennan så att det känns bra. Med en vanlig rak penna håller jag tummen över pekfingret, får inte till det annars med fingrarna, blir alldeles stelt. Det är nog för att skaftet är tjockare som det hjälper. Så nöjd! :D
 

Bifogade filer

  • IMG_20180802_211813.jpg
    IMG_20180802_211813.jpg
    225,8 KB · Visningar: 29
Min älskade pappa tog upp kaligrafi som pensionär och skrev väldigt vackert, tyvärr fanns inte hans pennor kvar visade det sig efter hans allt för tidiga död men jag har varit sugen att testa i många år. Även exets pappa var en mycket duktig stilist och konstnär och har gjort många väldigt vackra och roliga alster som jag önskar jag hade haft mer av. :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 676
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har gått två gånger hos arbetsterapeuten och där tar vi en sak i taget. Sen går det två veckor mellan träffarna och jag är klar med...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 864
Senast: svea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 103
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp