Kallstall eller uteboxar

karamelldrottningen

Trådstartare
Skulle behöva utöka antalet boxar för stor häst med 3-4 st. Har ingen möjlighet just nu att bygga ett helt nytt stall och landar därför i antingen uteboxar eller bygga i befintlig byggnad som är en lada, dvs oisolerad med högt i tak.

Hur skulle ni ha tänkt i detta läge?
 
Skulle behöva utöka antalet boxar för stor häst med 3-4 st. Har ingen möjlighet just nu att bygga ett helt nytt stall och landar därför i antingen uteboxar eller bygga i befintlig byggnad som är en lada, dvs oisolerad med högt i tak.

Hur skulle ni ha tänkt i detta läge?

Pris och lämplighet hade jag tagit i beaktande. Vilket blir bäst, totalt sett? Hur stor kostnad, vilka nackdelar med respektive fördel.
 
Jag tänker närhet till gödselhantering, enkelhet att kolla till hästarna, flyt i fodring, närhet till vattenuttag/utläpp etc.
Ah du tänker så! Det blir då ungefär likvärdigt som idag. Byggnaden är precis bredvid stora stallet.
Skulle det bli uteboxar blir det en förlängning av uteboxarna som redan finns på plats.
 
Lutar ändå kanske mer mot kallstallösningen. Tänker att det då blir en till stallgång. De hästar som idag står i uteboxarna använder ofta stora stallets stallgångar vid skötsel.
Med en ny stallet/kallstall skulle de hästarna då kunna skötas där istället mer 🤔
 
Lutar ändå kanske mer mot kallstallösningen. Tänker att det då blir en till stallgång. De hästar som idag står i uteboxarna använder ofta stora stallets stallgångar vid skötsel.
Med en ny stallet/kallstall skulle de hästarna då kunna skötas där istället mer 🤔
En anledning till att vi inte byggde uteboxar var för att få bra skötselplatser. Så det tycker jag låter som en bra anledning till att bygga i ladan.
 
Skulle behöva utöka antalet boxar för stor häst med 3-4 st. Har ingen möjlighet just nu att bygga ett helt nytt stall och landar därför i antingen uteboxar eller bygga i befintlig byggnad som är en lada, dvs oisolerad med högt i tak.

Hur skulle ni ha tänkt i detta läge?
Om ni inte räknar med att behöva utrymmet i ladan till annat hade jag valt den. Billigare och lättare att bygga, bättre luft och miljö för hästarna och inga ytterligare byggnader som måste underhållas.
 
Stallägaren byggde i befintlig ladugård åt mina hästar när jag sökte stallplats där fast det var fullt.
Fördelar: aldrig lukt av ammoniak, vilket det blir i riktiga stallet när dörrarna stängs kalla dagar för att inte vattnet ska frysa. Smidigt med höt då logen är i anslutning så jag kan slänga ner höt direkt i boxarna. Skönt att ha en alldeles egen hörna och vara oberoende av de andra när jag ska ta in hästarna.

Nackdelar: ej gjuten platta och ena hästen gräver om utsläppen tar 1 minut längre än vad hon tycker är lämpligt. Lite dragit. Dov belysning.
 
Belysningen är inte jättebra i det som i så fall skulle bli kallstallet. Men det går ju att ordna sen.

plus ladan/kallstall:
Betongplatta dvs bra golv finns redan.
Nära stora stallet så borde inte bli så dyrt med att dra vatten mm. Kanske dra en lång slang mellan dessa?

Minus: mindre utrymme för foder (som är där idag) mycket av dessa kan däremot vara på annan plats.

Uteboxar plus: mer av en helhet av de befintliga boxarna.
Snyggare kanske?

Minus: Dyrare? (Beroende på men det är nog en utopi att jag skulle bygga en del själv - skulle ta för lång tid).

En fråga: Hur höga är generellt uteboxar anpassade för? 3,5m x 3,5m är planen men takhöjden då?
Alla uteboxar idag är på 3x3 m samtliga. Takhöjd 2,4 m
 
Belysningen är inte jättebra i det som i så fall skulle bli kallstallet. Men det går ju att ordna sen.

plus ladan/kallstall:
Betongplatta dvs bra golv finns redan.
Nära stora stallet så borde inte bli så dyrt med att dra vatten mm. Kanske dra en lång slang mellan dessa?

Minus: mindre utrymme för foder (som är där idag) mycket av dessa kan däremot vara på annan plats.

Uteboxar plus: mer av en helhet av de befintliga boxarna.
Snyggare kanske?

Minus: Dyrare? (Beroende på men det är nog en utopi att jag skulle bygga en del själv - skulle ta för lång tid).

En fråga: Hur höga är generellt uteboxar anpassade för? 3,5m x 3,5m är planen men takhöjden då?
Alla uteboxar idag är på 3x3 m samtliga. Takhöjd 2,4 m
Jag vet inget om standardhöjd men mina uteboxar (3*3,5) är godkända för häst på 1,68. Det mättes där taket var lägst och det blivit en minimal upphöjning av ströt. Jag har byggt upp mina med en sarg så höjden initialt utan sarg och strö bör vara till 170cm men strö måste ju alltid till.
 
Jag vet att när vi tittade på uteboxar så var vi tvungna att välja till extra höjd eftersom vi har en bjässe (175). Då var de dem "stora" vanliga företagen vi tittade på.
Ska man ha stora boxar är det kanske smart att förberedda sig på stora hästar.

Sen tillkommer ev. ventilation? Vi får sätta in eftersom vi troligen kommer ha fler boxar i framtiden (nu börjar vi med fyra hästar).
Har du möjlighet så gör extra skötselplats för uteboxarna också.
 
Är det för eget bruk eller uthyrning?

Jag har haft häst i utebox förut, med en "garage-del" som skötplats om man inte ville stå i boxen eller ute, samt haft häst uppstallad i kallstall.

Som kund säger jag alla dagar kallstall när det kommer till mockning, skötsel och allmänt. Det är skönt "att komma in" i stallet om det är ruskväder ute, även om det inte är isolerat är det för mig 100 ggr bättre än utebox
 
Är det för eget bruk eller uthyrning?

Jag har haft häst i utebox förut, med en "garage-del" som skötplats om man inte ville stå i boxen eller ute, samt haft häst uppstallad i kallstall.

Som kund säger jag alla dagar kallstall när det kommer till mockning, skötsel och allmänt. Det är skönt "att komma in" i stallet om det är ruskväder ute, även om det inte är isolerat är det för mig 100 ggr bättre än utebox
kl
Vi har haft det så och det är väldigt skönt på vintern. Enda nackdelen var att det var för få skötselplatser överlag och man fick ofta vänta på sin tur.
 
De hästar som idag står i uteboxarna använder ofta stora stallets stallgångar vid skötsel.
Med en ny stallet/kallstall skulle de hästarna då kunna skötas där istället mer 🤔

Jag skulle valt kallstall i det här läget. Blir så lätt bök med att folk inte får plats, man får vänta på sin tur i all oändlighet när det regnar etc.

Bra skötplatser är rätt viktigt för mig personligen. Jag vill kunna stå torrt med bra lyse. Det är ändå något man använder varje dag.
 
Kallstall definitivt. Byt belysning till led och ta upp öppningar i väggarna för att få in dagsljus om det inte finns (krävs enligt regelverket också). Är det glespanel i ladan eller lockläkt? Jag tänker på att även om stallet inte är isolerat så behövs det ventileras ordentligt för att fukten från hästarna ska kunna ventileras bort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 731
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 215
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 307
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 845
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp