Kallstall - hur gör ni?

Habina

Trådstartare
För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht.

Nu går vi mot vår, men jag tar ändå gärna emot tips hur man löser saker på vintern. Främst tänker jag hur man värmer bett (kan inte värma med mina händer tyvärr), hur man på ett smart sätt förvarar tex sårvårdsprodukter, hur man gör persedelvård och andra tips jag inte kommer på nu.

Det finns kallt vatten i stallet, så fodermässigt tänker jag att jag blötlägger soja som sväller fort och ger vintertid, så får det bli lusern sommartid när det kan stå och svälla ett dygn utan problem.
 
Bett kan man lägga i varmvatten medan man ryktar och sadlar (vattenkokare om det inte finns i kran). Man kan även lägga det i en innerficka på jackan medan man sadlar så värms det av kroppsvärmen alt stoppa det i armhålan en stund (inte direkt mot huden givetvis).

Temperatur är sällan ett problem egentligen, det är fukt som förstör så se till att fixa ett utrymme där det är torrt, använd avfuktare/torrbollar osv så motverkar du att saker möglar.
 
Bett kan man lägga i varmvatten medan man ryktar och sadlar (vattenkokare om det inte finns i kran). Man kan även lägga det i en innerficka på jackan medan man sadlar så värms det av kroppsvärmen alt stoppa det i armhålan en stund (inte direkt mot huden givetvis).

Temperatur är sällan ett problem egentligen, det är fukt som förstör så se till att fixa ett utrymme där det är torrt, använd avfuktare/torrbollar osv så motverkar du att saker möglar.

Vattenkokare ska införskaffas. Veterinären ska snart göra tandkoll och då behövs varmvatten.
 
Håller med om fukt. Jag har min sadel hemma pga det, alldels för dyr för att ”mögla” bort 😁
Vattenkokare är perfekt i övrigt. Sen kan det vara trixigt att maten in fryser. O vattnet såklart. Vattendunkar har jag, antingen så kan jag fylla de om jag tror vattnet fryser eller så hämtar jag vatten hemifrån.
 
Jag brukade stoppa betten i byxorna, så att bettringen hänger över linningen liksom. :D men då har jag snabbknäppe på tränset, skulle nog inte orka ta loss det annars.
 
Åh - jag veeeeet exakt allt om detta!
Vi hade hästarna i ett stall där ströet frös på natten när det var 16 minus.

Jag köpte en isolerad hink med ett litet lock i, som fungerade hela kalla vintern. Det var så värdefullt.

Sadeln åkte hem till vardagsrummet varenda dag, liksom stövlar och andra läderprodukter.

Sårvård etc hade jag faktiskt i ett skåp i sadelkammaren, som var något lite uppvärmd.

Det var ibland kallare i stallet än utomhus.

Det var utmanande när det var som kallast, men det var nog bästa stallmiljön för hästarna.
 
Åh - jag veeeeet exakt allt om detta!
Vi hade hästarna i ett stall där ströet frös på natten när det var 16 minus.

Jag köpte en isolerad hink med ett litet lock i, som fungerade hela kalla vintern. Det var så värdefullt.

Sadeln åkte hem till vardagsrummet varenda dag, liksom stövlar och andra läderprodukter.

Sårvård etc hade jag faktiskt i ett skåp i sadelkammaren, som var något lite uppvärmd.

Det var ibland kallare i stallet än utomhus.

Det var utmanande när det var som kallast, men det var nog bästa stallmiljön för hästarna.

Det som gör det extra utmanande är att jag har 10 min promenad till min bil från bostaden, så att kånka sadlar är jag inte jättesugen på. Men eftersom de möglade på förra stället trots värme (det stallet är mycket fuktigare än nuvarande) så hoppas jag att de torkar upp bättre nu.

Sårvården känns faktiskt svårast, ska höra med stallägaren nästa vinter ifall det går att ha en låda nånstans i hennes hus. Kan tyvärr inte ha i bilen heller, eftersom den också står utomhus.

Stallmiljön är fantastisk för hästarna, både hagen, ligghallarna och stallet. Så det är ju värt det, men lite knepig omställning. :)
 
Det som gör det extra utmanande är att jag har 10 min promenad till min bil från bostaden, så att kånka sadlar är jag inte jättesugen på. Men eftersom de möglade på förra stället trots värme (det stallet är mycket fuktigare än nuvarande) så hoppas jag att de torkar upp bättre nu.

Sårvården känns faktiskt svårast, ska höra med stallägaren nästa vinter ifall det går att ha en låda nånstans i hennes hus. Kan tyvärr inte ha i bilen heller, eftersom den också står utomhus.

Stallmiljön är fantastisk för hästarna, både hagen, ligghallarna och stallet. Så det är ju värt det, men lite knepig omställning. :)
Det kanske går att ha sårlådan i bilden i tex en ordentligt kylbox? De är ju isolerade.
Det brukar inte bli lika kallt inne i bilen som ute och har du dessutom en isolerad låda så borde det vara lugnt.
 
Det som gör det extra utmanande är att jag har 10 min promenad till min bil från bostaden, så att kånka sadlar är jag inte jättesugen på. Men eftersom de möglade på förra stället trots värme (det stallet är mycket fuktigare än nuvarande) så hoppas jag att de torkar upp bättre nu.

Sårvården känns faktiskt svårast, ska höra med stallägaren nästa vinter ifall det går att ha en låda nånstans i hennes hus. Kan tyvärr inte ha i bilen heller, eftersom den också står utomhus.

Stallmiljön är fantastisk för hästarna, både hagen, ligghallarna och stallet. Så det är ju värt det, men lite knepig omställning. :)
Plocka alltid bort schabrak från sadeln, då har den en lite större chans att torka. Sårvård och liknande behöver definitivt förvaras i plusgrader.

Jag har stått i kallstall många gånger, men alltid haft uppvärmd sadelkammare. Här uppe i norr är det minimum vad som krävs för att ha häst anser jag.
 
Det som gör det extra utmanande är att jag har 10 min promenad till min bil från bostaden, så att kånka sadlar är jag inte jättesugen på. Men eftersom de möglade på förra stället trots värme (det stallet är mycket fuktigare än nuvarande) så hoppas jag att de torkar upp bättre nu.

Sårvården känns faktiskt svårast, ska höra med stallägaren nästa vinter ifall det går att ha en låda nånstans i hennes hus. Kan tyvärr inte ha i bilen heller, eftersom den också står utomhus.

Stallmiljön är fantastisk för hästarna, både hagen, ligghallarna och stallet. Så det är ju värt det, men lite knepig omställning. :)
Fast alsolsprit etc fryser iofs inte i första taget. Lägg materialet i en kylväska med lock?
 
Varmvatten till veterinären: 20 liter biltemadunk hemifrån (eller från stallägaren om du frågar snällt).

Bettet: liten flaska varmvatten i liten kylbag, lägg ner hela tränser där en stund. Det finns elektriska bettvärmare men elpriserna är ju osköna numera.

Blöta foder: de flest foder sväller faktiskt väldigt snabbt, speciellt om du häller varmt vatten på. Är det många minus så kan du ha en kylbox du har hinken i, så kan det stå där.

För utrustningen så överlever läder frysgrader, men inte om det är blött. Så blir tränset av någon anledning blött hade jag tagit hem det för tork. Sadeln borde inte bli särskilt blöt, regnar det är det ju inte minusgrader.

Och till dig själv: ull i lager, ta med torra strumpor att byta till om du blir kall.

Sårvård som kan frysa: ryggsäck du tar med hem. Även pälsglansen kan åka i den, om du inte byter till cowboy magics silikontub.
 
Varmvatten till veterinären: 20 liter biltemadunk hemifrån (eller från stallägaren om du frågar snällt).

Bettet: liten flaska varmvatten i liten kylbag, lägg ner hela tränser där en stund. Det finns elektriska bettvärmare men elpriserna är ju osköna numera.

Blöta foder: de flest foder sväller faktiskt väldigt snabbt, speciellt om du häller varmt vatten på. Är det många minus så kan du ha en kylbox du har hinken i, så kan det stå där.

För utrustningen så överlever läder frysgrader, men inte om det är blött. Så blir tränset av någon anledning blött hade jag tagit hem det för tork. Sadeln borde inte bli särskilt blöt, regnar det är det ju inte minusgrader.

Och till dig själv: ull i lager, ta med torra strumpor att byta till om du blir kall.

Sårvård som kan frysa: ryggsäck du tar med hem. Även pälsglansen kan åka i den, om du inte byter till cowboy magics silikontub.

Många jättebra råd! Tar speciellt med mig extra strumpor, hopplöst svårt att hitta skor som håller tätt mot väta och är varma samtidigt.
 

Förstod inte riktigt hur den funkade, men själva idén att ha nåt som ska värma händerna till bettet låter toppen. I värsta fall får jag rida bettlöst under vintern (kommer ändå bara vara ute tre dagar/vecka och planera in att vara där när det är som varmast).
 
Förstod inte riktigt hur den funkade, men själva idén att ha nåt som ska värma händerna till bettet låter toppen. I värsta fall får jag rida bettlöst under vintern (kommer ändå bara vara ute tre dagar/vecka och planera in att vara där när det är som varmast).
Men om du har vattenkokare i stallet är det ju inget problem?
Jag värmer alltid bettet i varmvatten, visserligen under kranen men funkar ju lika bra att doppa bettet i tex en burk med varmt vatten.
 
Jag brukade stoppa betten i byxorna, så att bettringen hänger över linningen liksom. :D men då har jag snabbknäppe på tränset, skulle nog inte orka ta loss det annars.
@Habina Knäppa dragkedjan på jackan en stund innan och trycka in tepnset/del av tränset och stänga så mycket det går tycker jag funkar. Men jag har förvisso uppvärmt utrymme till typ 8 plusgrader på andra sidan gården, men betten hinner bli kalla medan jag borstar osv.
 
Förstod inte riktigt hur den funkade, men själva idén att ha nåt som ska värma händerna till bettet låter toppen. I värsta fall får jag rida bettlöst under vintern (kommer ändå bara vara ute tre dagar/vecka och planera in att vara där när det är som varmast).

Man stoppar nog i händerna från sidorna a la handmuff. Så lägga bettet där i istället, låter ju smart. Bra att ha även för händer när man är stelfrusen 😇
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har kallstall och fodrar med betfor (eller ni som ändå har bra tips), hur löser ni det? Eventuellt kommer det finnas möjlighet...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp