Bukefalos 28 år!

B

Borboleta

Träffade idag på en kelipe när jag var ute... pratade lite med ägaren och det visade sig att (efter vad hon sa) så har jag fått helt fel uppfattning om rasen.


Så hur ÄR en kelpie, vad behöver dom för att må bra osv osv osv Måste dom valla?

Visa gärna bilder med :bow:
 
Sv: Kalpie

Träffade idag på en kelipe när jag var ute... pratade lite med ägaren och det visade sig att (efter vad hon sa) så har jag fått helt fel uppfattning om rasen.


Så hur ÄR en kelpie, vad behöver dom för att må bra osv osv osv Måste dom valla?

Visa gärna bilder med :bow:

En kelpie är väldigt aktiv, de mår bäst av att få jobba, oavsett om det gäller att valla, träna lydnad, freestyle eller agillity.

De är mjuka och följsamma hundar som verkligen vill vara till lags.
Dom har en bra av/på knapp, när det inte händer något är dom lugna, men det är full fart annars :)
Blir dom inte tillräckligt aktiverade så aktiverar dom sej själva, och dom är riktigt företagsamma... Dock är det inte alltid dom företar sej med saker som man själv föredrar :angel:

Dom är också väldigt känsliga, det går inte att gå hårt fram och träna en Kelpie genom "hårda" metoder, då får man en hund som helt tappar initiativförmågan och som blir fruktansvärt låga (det blir väl kanske de flesta raser, men Kelpie i högre grad skulle jag vilja säga..)!

En Kelpie behöver inte valla för att må bra och jag har aldrig stött på en Kelpie som vallar tex. cyklar, människor eller bilar, såsom ex. Bordercollie kan göra.
Fråga gärna om det är nåt annat du undrar över :)

Här är bilder på mina :

Midas
http://i170.photobucket.com/albums/u262/liten82/DSCF0374.jpg

Eya
http://i170.photobucket.com/albums/u262/liten82/Eira/Frolic5.jpg

Lewa
http://i170.photobucket.com/albums/u262/liten82/Uppsala/DSCF0180.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kalpie

Har sett bilderna på dina, helsöta. Vad för färger kan dom ha (viktigt i situationen va ;) )

Är lite BC jag var rädd för ang vallningen så det är skönt att höra

Har nu en schäferkille och gillar väl mycket i hans sätt men vill nästa gång ha en mindre hund men ändå med mycket förighet och energi (men ska ha en av/på knapp annars blir sambon knäpp här hemma) men ändå en hund som inte är FÖR mycket (jag tränar gärna vardagslydnad och går kurser och vi är ute mycket i skog osv men jag är ingen tävlingsmänniska, dock mycket vetgirig). Vill ha en pigg och glad hund som fungerar id om flesta sammanhangen (den jag har nu är en omplacering van att bo i skogen så det är ännu svårt för många saker för honom).
 
Sv: Kalpie

Har sett bilderna på dina, helsöta. Vad för färger kan dom ha (viktigt i situationen va ;) )

Är lite BC jag var rädd för ang vallningen så det är skönt att höra

Har nu en schäferkille och gillar väl mycket i hans sätt men vill nästa gång ha en mindre hund men ändå med mycket förighet och energi (men ska ha en av/på knapp annars blir sambon knäpp här hemma) men ändå en hund som inte är FÖR mycket (jag tränar gärna vardagslydnad och går kurser och vi är ute mycket i skog osv men jag är ingen tävlingsmänniska, dock mycket vetgirig). Vill ha en pigg och glad hund som fungerar id om flesta sammanhangen (den jag har nu är en omplacering van att bo i skogen så det är ännu svårt för många saker för honom).


Färgerna kan vara chokladbrun (som Midas), Black and tan (som Eya), Red and tan (som Lewa), Svart, Fawn och Rökblå. De två sistnämnda fägerna har jag dock aldrig sett "live", dom är inte så vanliga.
Man behöver givetvis inte tävla med en Kelpie, men som sagt, de behöver hela tiden nya utmaningar :)
Kelpien är verkligen en glad och tillgänglig hund!
 
Sv: Kalpie

Köpte en gång en Kelpie som påstods ha vallande föräldrar(det var ngt år innan working kelpie kom till sverige) det var den sämsta vallhund vi någonsin haft, blev inte långlivad.
pl
 
Sv: Kalpie

Köpte en gång en Kelpie som påstods ha vallande föräldrar(det var ngt år innan working kelpie kom till sverige) det var den sämsta vallhund vi någonsin haft, blev inte långlivad.
pl

Båda mina hundar kommer från vallande föräldrar och Midas fungerar jättebra på fåren. Eya heter inte "Eya" utan anledning och hon kommer förmodligen också bli en kanon-vallhund (om man tittar på hennes mamma i arbete...).
Men sen är det klart att det finns linjer där det inte ligger kvar så mkt vallinstinkter, men i stort så är Kelpien fortfarande en bra vallhund :)
Dock så kanske working Kelpie vore ett bättre val OM man sätter vallningen i första hand.
 
Sv: Kalpie

Jag håller med om precis allt du skrev om Kelpie. Nu har jag ingen själv utan jag råkade fastna med en ACD. Men jag har träffat massor av Kelpies när jag var som mest aktiv i Afav. Jag tycker att Kelpie är helt underbara hundar.

De har energi som små kärnkraftverk på ben. Och framförallt är de enormt glada och snälla hundar. Jag har nog träffat ett par hundra kelpies men fortfarande inte träffat en enda sur Kelpie.
 
Sv: Kalpie

Hur ser dom två sista färgerna ut *noll koll*

Tycker ändå det låter som en hund som kunnat passa hos oss, vill ha en vaken hund med energi och glädje. Det som "oroar" mig är just att dom är avlade på vall och jag har (just nu iallafall) inget intresse av det. Annars inser jag att den typen av hund jag trivs med behöver tänka :) tycker det är kul att hitta på saker också och som jag skev innan går jag gärna kurser änen om tävlandet för mig inte är särskilt intressant
 
Sv: Kalpie

Hur ser dom två sista färgerna ut *noll koll*

Tycker ändå det låter som en hund som kunnat passa hos oss, vill ha en vaken hund med energi och glädje. Det som "oroar" mig är just att dom är avlade på vall och jag har (just nu iallafall) inget intresse av det. Annars inser jag att den typen av hund jag trivs med behöver tänka :) tycker det är kul att hitta på saker också och som jag skev innan går jag gärna kurser änen om tävlandet för mig inte är särskilt intressant

Jo, dom ÄR avlade för att valla, men dom mår inte alls dåligt över att inte få göra det. Så länge dom blir aktiverade med annat, men som du skriver så vill du ju ha en hund som är aktiv och "tänkande" :P
Försök att träffa så många Kelpie som möjligt, för att bilda dej en egen uppfattning.
Jag är ju partiskt så jag säger- Klart du ska köpa en Kelpie :D

Gå in på Kelpieklubbens hemsida så kanske du kan hitta bilder på hundar som är Fawn lr rökblå.. Jag för min del tycker inte att Fawn är så fin, däremot ser Rökblå riktigt läckert ut!!
 
Sv: Kalpie

Jag har tittat lite på Kelpieklubbens hemsida men har itne kommit så långt som till bilder ännu. Läst lite rasstandard och så.

Har hittat en uppfödare som gärna låter mig komma och titta på hennes hundar.

Är inte riktigt läge för ännu en hund för oss just nu men jag har ändå länge funderat på vad för ras som skulle passa mig nästa gång. Känns som en hund som skulle kunna passa hos mig, men som tur är har har tid på mig att träffa flera hundar av rasen så jag har chansen att lära känna rasen lite mer innan det är dax.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 346
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 168
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 242
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp