Kålrot, recept

nullo-modo

Trådstartare
Kom på att jag bara ätit kålrot som rotmos så vill ha olika recept på kålrot och vad som kan vara gott till det receptet.
 
Jag gillar kålrot i alla former. Jättegott att syra (riven eller i stavar) 15% salt är lagom till den. Häromsistens gjorde jag en soppa på blomkål, kålrot och gul lök kokt i kycklingbuljong och puread, som blev väldigt god. Även lika delar kålrot och champinjoner samt lite lök blev en väldigt god slät soppa, smaksatt med mejram. Jag planerar testa denna janssonartade kålrotslåda vid jul.
 
Kålrot är ju ganska mild i smaken, går att riva/fintärna ner i det mesta! Soppa med gröna linser, kålrot, morot, lök, vitlök och spiskummin är kanon. Vill också slå ett slag för ugnsbakad rotselleri med smör, citron och svartpeppar… när vi ändå snackar underskattade rotfrukter 😍
 
Som pytt!
Små tärningar, koka 5 min med en buljongtärning, häll av och stek i smör. Supergott istället för tex potatis!
 

Liknande trådar

Mat När jag var barn åt jag en maträtt flera gånger hos en kompis som jag minns att jag tyckte var suveränt gott. Det var några slags...
Svar
14
· Visningar
1 369
Senast: Eli
·
Mat Vilka är era godaste och bästa sopprecept? Gärna en soppa på rotfrukter, blomkål kan funka också. Testat blomkålssoppa en gång och det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 859
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Är det någon som vet om en annan läkare än ens egen kan skriva ut recept? Sambon var hos VC igår och fick konstaterat astma på gränsen...
Svar
11
· Visningar
659
Senast: Gnist
·
Mat Har hamstrat på mig en massa lammfärs och funderar på vad jag ska laga. Biffar är gott, men jag lagar gärna annat också. Hjälp mig...
Svar
15
· Visningar
537
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp