Kamera-frågor

T

Tjalfe

Visste inte om jag skulle lägga den här tråden här eller på datorer men provar här. Moderatorn får väl flytta om den ligger fel.

Köpte en digital kamera för ett tag sen. Ett bra tag sen faktiskt, har inte använt den så mycket för jag tycker inte bilderna/filmerna blir nått bra. Men det kanske beror på att jag inte är så tekniskt lagd. Blev rekommenderad den här kameran i affären, den skulle tydligen vara extra bra att filma med. Min kompis har en kamera av annat märke och med mindre pixlar ändå får hon MYCKET bättre bilder/filmer än mej. Har jag fel på nån inställning nånstans?
När man ska filma kan man ställa in "storlek":
720 (720 * 480

640 (640* 480)

320 (320 * 240)

Vilket ska man välja för att få bäst bild på filmerna?


En annan fråga. När jag t.e.x ska ta kort på hästar(vilket är vanligaste motiviet) så är det ju väldigt mycket rörelse, dom står ju sällan still. Vad är då bäst att använda? Och när ska man använda vad?:
Porträtt
Barn(:crazy:)
Landskap
Närbild
Text
Solnedgång
Gryning
Motljus
Fyrverkerier
Strand & snö

Och ännu en fråga. Kan lägga in videorna på datorn men när dom ska spelas upp så kommer det inget bild. Filmen "rullar på" men det är bara svart. Har provat både i Winamp och windows mediaplayer men det är bara ljud, ingen bild.:confused: Det fungerade precis efter jag hade köpt kameran men nu fungerar det inte längre?:crazy:

Jag är verkligen extremt dålig på sånna här grejer, hoppas någon kan hjälpa mej.:o
 
Sv: Kamera-frågor

Högre siffror innebär fler pixlar => bättre bild

Antagligen behöver du installera något program som följde med kameran för att kunna se filmerna ordentligt. Kolla om du har någon cd-skiva nånstans som kom med kameran. Annars kan det kanske finnas att ladda hem från tillverkarens hemsida.
 
Sv: Kamera-frågor

Filmfiler med högre upplösning tar större plats. Har man inte så mycket plats på minneskortet eller om man ska lägga upp filmen nånstans där utrymmet är begränsat så kan det vara värt att ta en lägre upplösning.
 
Sv: Kamera-frågor

Pixlar har extremt mycket med bildkvalité att göra, däremot har inte ANTALET pixlar med bildkvalité att göra. Inte nödvändigtvis i alla fall, däremot om pixlarna är fler och av BRA kvalité så ökar möjligheten att fånga detaljer och därmed ökar också delvis bildkvalitén.
 
Sv: Kamera-frågor

dåliga program du hade på kameran, har du inge sportprogram?
för ingen av dom där programmen är ju precis snabba.. :crazy:

när jag bara använde min kamera fujifilm A101 med 1.3 mp så använde jag ALDRIG nått program.. och jag fotade nästan alltid hästar i röselse.. så jag bara tröck av och fotade, och bilderna belv bra.. har du testat fota en häst i rörelse utan att välja program? bara i auto läget.. om du förstår..

förresten? kan du välja slutartid själv på den? kolla intruktionsboken om du undrar hur du hittar det..
 
Senast ändrad:
Sv: Kamera-frågor

Det är det jag menar. Alla brukar tro att kameran är jättebra för att den har sååå många pixlar.
 
Sv: Kamera-frågor

Det är det jag menar. Alla brukar tro att kameran är jättebra för att den har sååå många pixlar.

Då har jag lärt mej nått nytt.;) man kan inte veta allt. Och min kamera har inte sååå många pixlar, det finns många för samma pris som har mer.
 
Sv: Kamera-frågor

Det du skall kolla upp hur bra pixlarna är, titta på testbilder, testbilder på olika isonivåer osv. De kameror med färre antal megapixel på samma sensoryta brukar generellt ha lägre brus, vilket är användbart vid många tillfällen!

Oroa dig inte för antalet bara!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa en ny kamera (som jag vill utvecklas med, d.v.s. fota lite allt möjligt. Macrobilder, rörelser, porträtt... allt!). Valet...
Svar
10
· Visningar
1 760
Senast: Stormogul
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 299
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 701
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp