Kamera - que???

R

Raderad medlem 6459

Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är helt daterad - har noll koll på vad för sorts kamera jag ska ha ens (och VAD är en 'kompaktkamera'?) eller vad den kan tänkas kosta. Kikade på kompaktkamerorna som ser ut som min gamla digitalkamera, som var bra en gång i tiden men nu suger, och tyckte mest bara att allt var så billigt liksom.

SÅ - jag ber er om hjälp kära Buke!

Jag vill ha en enkel men BRA kamera som tar fina bilder med bra färger (min kamera gör alla bilder mörka och märkliga i färgerna exempelvis) men den behöver inte vara avancerad i sig. Jag är ingen stor fotograf men vill fota när jag reser så den behöver vara SMIDIG (EJ en sån där enorm systemkamera som alla springer runt med) och få plats i en handväska eller liknande. Då jag får nån form av kamerarelaterad Parkinson varje gång jag ska fota vore jag ytterst tacksam för en kamera som inte är superkänslig för om man inte är superstadig på handen men det kanske inte går att få ens?
Har den tusen och en inställningar och grejer är det kanske jättebra men jag känner mig själv och förmodligen kommer jag mest att använda standardinställningar. Fotar mest landskap men bör även fota människor och "porträttbilder" om jag ska ha en chans att använda bilderna i jobbet senare.

Pris har jag ingen aning om men vill nog inte betala mer än 5000 kr för den. Tips? :)

edit. Ser nu att det finns små "kompakta systemkameror". Är såna bra? Den här ser ju proffsig ut om ni frågar mig men den är ju så billig! Är den verkligen bra? Vad ska jag titta efter egentligen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamera - que???

Jag har en Canon Ixus och är nöjd med den, finns olika modeller av den.
Ixus är bra sägs det. :laugh:
 
Sv: Kamera - que???

Kompaktkamera är en liten kamera, i princip motsatsen till systemkamera. Det där "kompakt systemkamera" som dykt upp det senaste förstår jag därmed inte riktigt, men men... De har väl kanske lyckats göra väldigt små systemkameror, dock tycker jag namnet bara är förvirrande. Det är i alla fall en kompakt digitalkamera du ska ha. Brännvidden är väl något du bör titta på, fotar man landskapsbilder är vidvinkel nästan ett måste! Samt att den har vettig zoom, så att du även kan få bra porträttbilder och liknande.

Canon Ixus 230 HS är en bra budgetkamera, ligger väl under 2000 kr. 28-224 mm brännvidd (50 motsvarar naturlig storlek, lägre siffra blir vidvinkel, högre blir inzoomat). Den har även bildstabilisator, vilket ju är bra om man är darrig på handen. ;) Finns garanterat andra motsvarande i samma prisklass, jag kan inte säga om just den är bättre eller sämre än någon annan, men ett exempel i alla fall för att ge dig nåt att titta efter.
 
Sv: Kamera - que???

Det är i alla fall en kompakt digitalkamera du ska ha.
Varför?

Budgetkamera får mig att dra åt mig öronen lite. Jag vill givetvis inte skaffa värsta superkameran (eller betala för den :p) men vill inte köpa nåt rackel för ett par tusen bara, om ett par tusen till ger mig en mycket bättre och hållbarare kamera.

Vad är vettig zoom? Hur vet jag om den har vidvinkel? Bildstabilistator låter ju som något för mig måste jag säga, så det ska jag kika efter :D

Tusen tack för din hjälp! :bow:

Linda 8142: tack för tipset! Ska kika på den :)
 
Sv: Kamera - que???

Canon PowerShot G12 har jag bara hört en hel del postivit över. Bilderna är helt ok och det är som en systemkamera i kompaktformat. Internetpris ligger på strax under 4000. Nu är ju denna lite tjockare än en vanlig liten kompaktkamera men fördelen med denna är ju att det är lätt att ta egobilder och se hur man ska stå då själva skärmen är vridbar (om man nu vill det liksom).

"Kraftfull digitalkamera med 10 megapixlar, vidvinkel, 5x optisk zoom, 2,8" LCD och full manuell kontroll".

Den är ju inte jätteklumpig:
http://www.gadgetreview.com/wp-content/uploads/2012/08/Canon-PowerShot-G12-10MP-Digital-Camera.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Kamera - que???

Åh, jättetack för tipset! Ska kika imorgon när hjärnan är vaken också!
 
Sv: Kamera - que???

Varför?

Budgetkamera får mig att dra åt mig öronen lite. Jag vill givetvis inte skaffa värsta superkameran (eller betala för den :p) men vill inte köpa nåt rackel för ett par tusen bara, om ett par tusen till ger mig en mycket bättre och hållbarare kamera.

Vad är vettig zoom? Hur vet jag om den har vidvinkel? Bildstabilistator låter ju som något för mig måste jag säga, så det ska jag kika efter :D

Tusen tack för din hjälp! :bow:

För att du vill ha en liten, smidig kamera att ta med = kompaktkamera (en system blir både större och dyrare, samt att du behöver fler objektiv att byta med, om du inte har råd att lägga massor av pengar på ett som täcker "allt") samt för att du inte vill framkalla bilder = digitalkamera. ;)

När jag säger budgetkamera så menar jag bara som inte är svindyr, helt ärligt har jag dålig koll på hållbarheten. Det behöver inte vara hållbarheten som avgör priset heller, utan kan simpelt vara funktioner, bildkvalitet osv, oftast på sån nivå att man inte märker av det om man inte är mer eller mindre proffs i princip. Det måste ju dock inte vara så.

Vettig zoom tycker jag personligen är i alla fall 200mm brännvidd, borde väl motsvara 8-10x optisk zoom tror jag. Canon Powershot G12, som du fick tips på, har bara 5 och kommer till 140mm, något jag personligen tycker är för lite, man kommer inte kunna fota något på avstånd. Men å andra sidan beror det ju på hur kräsen man är och på hur långt avstånd man vill kunna fota. :)

Bra vidvinkel brukar ligga på mellan 18-28 mm ungefär. Så hittar du en kamera med t.ex 28-200mm i brännvidd så har du en helt okej allroundkamera, med både vidvinkel och zoom. Men det bästa är ju att ta dig till en butik och testa på kamerorna lite, så ser du både zoomomfånget och kan få ett litet hum om bildkvaliteten.
 
Sv: Kamera - que???

Mm men jag tänkte att du menade kompakt kamera istället för kompakt systemkamera och då undrade jag varför den ena är bättre än den andra. De små systemkamerorna ser jättefina ut, en sån vill jag ha :D Om den är bra då såklart

Angående brännvidd så kan jag inte hitta nåt som stämmer med det du har sagt. Hur ska det skrivas ut?

Är den här OK? http://www.elgiganten.se/product/fo...RBK/nikon-systemkamera-j1-j1vr-10-30-mm-svart
På den står det ju: Brännvidd (mm) 10 - 30. Det är ju pyttelite jämfört med det du skrev :confused:

Jag är helt sämst på det här!
 
Sv: Kamera - que???

Jag tycker absolut att du ska kolla på små systemkameror eller kompakta systemkameror. Det kommer säkert att bli mycket roligare att plåta med en sån än med en vanlig kompakt.

Canon G10 och G12 har hyllats över hela bloggosfären.
Jag gillade verkligen den där Nikonkameran du länkade till här ovan, om jag inte redan hade haft två (:o) systemkameror hade den varit ett hett villebråd för mig.

Tänk på att du bör ha (eller skaffa) någon form av intresse för inställningar och hur en kamera faktiskt fungerar om du köper en kamera som inte bara ha "auto" ;)

Och det går att köpa nya objektiv. Det som följer med fungerar bra på nära håll, porträtt och vardagsbilder. Ska du kvällsbilder på rådjuret i skogsbrynet på andra sidan gärdet kommer du att behöva helt andra grejer.
 
Sv: Kamera - que???

Tack för ditt svar! :)

Vad gillade du med Nikonkameran om jag får fråga? (jag har fastnat för den för att den är så söt :o). Varför behöver jag skaffa mig ett litet intresse i inställningar? Går det inte att ta bra bilder annars? Är det bortkastat med en 'bra' kamera om jag ändå inte kan så att säga hantera den? Jag tänkte bara att ju bättre kamera desto bättre kvalitet på färgerna och dylikt, även om jag bara använder autoinställningar. Men jag kanske tänker fel?
Har nikonkameran bra zoom? Typ sån optisk zoom eller vad det heter? De flesta kompakta systemkamerorna verkar ha sämre optisk zoom än de vanliga kompakta kamerorna :confused:

Tack för att du hjälper mig att reda ut det här! :bow:

Vad jag vill fota: på marknader, i/utanför kykor och moskéer, natur (vackra skogar, berg när jag vandrar etc), människor etc. Jag kommer inte att fota närbilder på blommor, människor som springer och spelar fotboll, hästar som hoppar etc.
 
Sv: Kamera - que???

Jag gillar den för att jag föredrar Nikon helt enkelt. Och för att den är söt :D
Om du har någorlunda koll på grundläggande inställningar; vad som är ISO, F (bländare) och vitbalans - så får du ut mer, helt enkelt. Det blir roligare om man vet mer :)

Nikon 1 (J1 heter beteckningen) har fått en uppföljare i form av Nikon 1 J2. Det finns även en V1 (som är dubbelt så dyr).
Cyberphoto.se har testat någon av modellerna, och har bra info om allt möjligt:

Nikon uppdaterar deras Nikon 1 J1. Den nya versionen heter inte helt oväntat J2 och bland några av förändringarna hittar vi en skärm med högre upplösning, kamerahus i metall samt ett bildeffektbibliotek i deras nya ''Creative Mode''. Kameran kommer i färgerna vit, svart, silver, röd, rosa och orange.

Samtidigt som de lanserar den nya kameran lanserar de även det nya objektivet 11-27.5mm f/3.5-5.6 vilket motsvarar 30-70mm och kommer att finnas i svart & vitt. Även ett undervattenshus (WP-N1) kommer inom kort och passar både J1 och J2 tillsammans med objektivet 10-30mm.

Skillnaden (förutom storlek och prisnivå) mellan J1 och V1 är att V1:an har större buffert, kraftigare batteri, mekanisk slutare, högre skärmupplösning, mikrofon ingång, kortare blixtsynktid, tillbehörs/blixtsko samt elektronisk sökare. Om det lilla formatet på kameran är av högsta prioritet bör du välja denna före V1:an.

Optik
Alla Nikon 1 objektiv skall multipliceras med 2,7 för att motsvara bildvinkeln/brännvidden på en 35mm kamera, d.v.s. 10-30 zoomen som bl.a. ingår i kit med V1 & J1, motsvarar en standard 27-80mm normalzoom.
I skrivande stund finns det 4 olika objektiv:
En fast vidvinkel 10/2,8 av pankaksmodell, en normalzoom 10-30/3,5-5,6, en telezoom 30-110/3,8-5,6 samt en superzoom 10-100/4,5-5,6.

Men det lär förmodligen komma fler objektiv till Nikon 1 systemet i framtiden. Med bajonett-adaptern FT1 kan du dessutom använda alla Nikons objektiv, men autofokus fungerar bara med AF-S och AF-I. Objektivets ljusstyrka bibehålls med adaptern. Glöm heller inte räkna med 2,7x brännviddsförlängningen. En vanligt förekommande konsument telezoom som 70-300mm motsvarar ca 190-810mm, perfekt för dig som vill "komma nära" dina motiv.

Om du vill kan jag skicka min supersnabba fotoskola för skräckslagna till dig?
Den är väldigt basic och lätt att förstå, jag brukar använda den när jag hjälper nybörjare att känna sig bekväma med kameran.

/Yrkesverksamt fotoblåbär
 
Sv: Kamera - que???

Jättetack!! Allt som du klippt in i den här tråden är ren grekiska för mig men fotoskolan ska jag kika på :) !

Första resan med kameran kommer att gå om tre veckor så tills dess hoppas jag ha hittat en bra och hunnit lära känna den lite grann. Nästa år ska jag göra en lite större resa, till ett ascoolt land, och tills dess vill jag ha blivit mycket bättre - det är förmodligen enda gången jag åker dit och då vill jag känns mig så bekväm med kameran att jag kan och vågar ta kort.

edit. OK, har kikat på fotoskolan nu. Alltså, allt sånt där låter så obegripligt för mig. Dessutom kan jag inte se mig själv ha intresset och orken att fundera över alla inställningar när jag snabbt vill ta ett kort på något fint. Det liksom finns inte. Ska prata med dem på fotoaffären här och höra vad de rekommenderar, känns typ som att det är hopplöst att hitta en kamera om man inte vill vara värsta avancerad och fixa och trixa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kamera - que???

Mm men jag tänkte att du menade kompakt kamera istället för kompakt systemkamera och då undrade jag varför den ena är bättre än den andra. De små systemkamerorna ser jättefina ut, en sån vill jag ha :D Om den är bra då såklart

Angående brännvidd så kan jag inte hitta nåt som stämmer med det du har sagt. Hur ska det skrivas ut?

Är den här OK? http://www.elgiganten.se/product/fo...RBK/nikon-systemkamera-j1-j1vr-10-30-mm-svart
På den står det ju: Brännvidd (mm) 10 - 30. Det är ju pyttelite jämfört med det du skrev :confused:

Jag är helt sämst på det här!

Ja, det är pyttelite, för när det gäller systemkameror så har man oftast flera olika objektiv att byta med, istället för att ha ett som täcker allt. Därav min tanke att du inte skulle ha en systemkamera. Men å andra sidan, objektiven till de kompakta systemkamerorna kanske är så små att det går bra ändå. :) Dock bör du ju räkna in i budgeten att köpa till ett extra objektiv om kameran kommer med ett vidvinkelobjektiv t.ex.
 
Sv: Kamera - que???

Ah, men det står ju såhär:

Alla Nikon 1 objektiv skall multipliceras med 2,7 för att motsvara bildvinkeln/brännvidden på en 35mm kamera, d.v.s. 10-30 zoomen som bl.a. ingår i kit med V1 & J1, motsvarar en standard 27-80mm normalzoom.
Så då är det ju lite mer? Fast ändå inte jättebra kanske... Eller blandar jag ihop saker nu?

Haha, känner att jag ger upp Operation: Köpa kamera till mig själv, innan jag ens börjat...
 
Sv: Kamera - que???

Du behöver nog ha en kamera i handen och prova dig fram, så att du verkligen kan se vad de olika inställningarna gör. Nikon har M, A, S, P och auto. MASP betyder Manual, Aperture, Shutter-speed, Program. Där M är helt manuell där man ställer in allt själv, och på P ställer du in ISO och vitbalans (det är liksom första nivån, när man har vågat släppa auto). Och det finns ju ett autoläge - men genom att bara köra på auto missar du så himla mycket av den roliga som du faktiskt kan göra med kameran.

Det handlar lite (mycket) om att ha och ta kontroll över bilderna.
Antagligen kommer du att bli mer nördig och intresserad när du väl har kameran :angel:

Förstod du det där mer optiken (alltså objektiven)?
Att kitobjektivet, som är 10-30 motsvarar 27-80, vilket är normalzoom, så det är inte alls så pyttelite som de flesta tror.
 
Sv: Kamera - que???

Då är det som sagt normalzoom, och då har du en fullt funktionell kamera att börja med, då kan du ju bara köpa till ett objektiv senare om du känner behov av att ha mer zoom exempelvis. :)
 
Sv: Kamera - que???

Ja, jag tror att jag förstår. Vad jag inte riktigt förstår är dock hur stor skillnaden är på den där nikonkameran och exempelvis den här kameran. Om jag använder det objektiv jag får med systemkameran, är den då bättre eller sämre än den här vanliga digitalkameran?

Jag har svårt att motivera för mig själv att köpa en kamera med ett otympligt utstickande objektiv om den ändå inte är bättre än en utan ett sånt. Förstår du hur jag menar?

Hedinn: hmm ja, skillnaden är ju att en normalzoom får jag väl på typ en 3000-4000 krs digitalkamera också? Men slipper själva objektivet. Eller tänker jag fel?`

// niphredil från systers användare :D
 
Sv: Kamera - que???

Skillnaden är att Canon Ixus är en digital kompaktkamera, medan Nikon 1 är en systemkamera i kompakt format. Tydligt och bra va? :D ;)
Det är så himla mycket mer skillnad än bara hur långt den kan zooma. Och en kompaktkamera kommer aldrig att kunna hålla samma bildkvalitet som en kamera med ett riktigt objektiv när du zoomar, hur långt den än zoomar. Canonen har inte "systemet", du kan alltså inte använda manuella inställningar i samma utsträckning (om ens alls) som på Nikon 1, du kan inte heller byta objektiv.

Om du inte är intresserad av att bli intresserad av foto, om du inte behöver få utlopp för din kreativitet och om du nöjer dig med vanliga, platta bilder (som under rätt förutsättningar kan bli riktigt bra) - då ska du köpa en kompaktkamera.
 
Sv: Kamera - que???

Jag har en Canon PowerShot G12 och jag är helt förälskad i den! :love: Liten och smidig men ändå med stora möjligheter - när man vill. Auto funkar ju utmärkt bra när man inte ids pilla på inställningarna. Den är ljuskänslig och går ta fantastiska bilder med även i rätt dåligt ljus. Tycker jag om, eftersom blixten lätt dödar bilderna. Den vikbara skärmen använder jag också väldigt ofta.

Tycker som nån annan sa att du ska gå runt på fotoaffärer och prova att hålla i kamerorna. Det är viktigt att det känns bra i handen, att man gillar känslan. Och ju fler man kikar på desto bättre koll får man på vad man vill ha.
 
Sv: Kamera - que???

För övrigt, min förra kamera köpte jag med kravet "det ska gå ta en bra bild på en häst i ett rätt mörkt ridhus, zooma in den på typ 30 m avstånd". Då förstod säljaren ungefär vad jag var ute efter... ;)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Lii
·
Fritid Nu har jag bestämt mig för att när jag sålt av en hel del saker som jag inte använder så ska jag investera i en bra kamera! Jag har just...
Svar
11
· Visningar
1 112
Senast: Flixon
·
Äldre Årets mest idiotiska fråga, särskilt som den kommer från någon som ska ha läst juridik i 3 år på gymnasiet med bra betyg, men...
2
Svar
35
· Visningar
3 140
Senast: VLMF
·
IT & mobiler Hejhej! (Hoppas man får fråga).. Hur som helst. Jag är 13 år och ska köpa en systemkamera för att fota hästar i hagen och på tävling...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp