Bukefalos 28 år!

Kameraångest deluxe.

Mammadutt

Trådstartare
Ja jag sitter ju här med min Nikon D90 å nej jag vill fortfarande upp i fullformat. Jag ångrar mig. Vad har jag gjort? :rofl: Lagt ner 26.000 på nått jag inte vill ha... :devil:

Jaha.... så jag beslutar mig för att kränga iväg skiten.... (hoppas på att inte förlora för mkt)

Och då återstår frågan.....

Nikon D700
vs.
Canon 5D (II)
vs.
Sony A900

Jag har beslutat mig för att bara köpa det jag verkligen vill ha även om det är sjukt mkt dyrare, att snåla när det kommer till mitt intresse gör mig bara frustrerad.... tex att inte ha stabilisator i objektiven.... Jag är van stabilisator i kamerahuset och jag ser tydlig försämring när jag bytt system... hur klarar ni er utan stabilisator ni som kör det? :cry:

Om jag kör på Nikon D700
tänkte jag satsa på nya 50/1.4 som skall komma i december.... till att börja med alltså...

Sen är målet VR för hela slanten...
70-200/2.8
105/2.8 (macro)
(nikkor alltså på båda)

Om jag kör Canon funkar ju 70-200/4 (lättare, billigare)
Sen finns ju 24-105/4

tycker det verkar intressant....


Varför är jag så impulsiv å snurrig :angel:
 
Sv: Kameraångest deluxe.

hur klarar ni er utan stabilisator ni som kör det?
Ja... på samma sätt som folk fotograferat i några hundra år, bortsett från det sista tiotalet år eller så. :D Så ljusstarka gluggar som möjligt, finkornig snabb film (eller lågbrusig sensor), stadiga händer, stöd, stativ. Det är klart att stabilisator är ett jättebra hjälpmedel i många lägen, och det finns väl inget självändamål i att aktivt välja bort den möjligheten. Men samtidigt har ju väldigt många väldigt bra och väldigt uppmärksammade bilder genom åren tagits utan vare sig skakstabilisering, matrismätning eller följande AF. :)
 
Sv: Kameraångest deluxe.

Det var väl inte länge sen du köpte den? Har du ingen öppetköp-tid kvar? Då kan du ju lämna tillbaka den o få pengarna tillbaka. Jag fick göra så med förra kameran, för den motsvarade INTE mina förväntningar. Då fick jag lämna tillbaka.
 
Sv: Kameraångest deluxe.

gäller inte brutna förpackningar så jag får kränga den själv... pust å stöööön.... nåja.... det blir nog bra :rofl:

Nä Nikon D90 var för plastig för mig.... tycker faktisk min gamla KM 7D presterade mkt bättre trots sämre gluggar :eek: iofs kan ju va skit bakom spakarna också hahahahaha....... nä jag behöver regälare kamera och inga jävla program.... jag kör ju alltid halvmanuellt i alla fall....

Nu är jag inne på Canon 5D som släpps om ett tag..... funderar på den + 50 mm/1.2 men jag vill veta mer om gluggen först..... Eller så tillbaka till Sony, fast Sony har så trist objektivutbud..... fan..... kan inte tomten komma med ett kit så jag slipper välja. :angel:
 
Sv: Kameraångest deluxe.

:eek: Du kunde ju ha sagt till tidigare att du är en sådan där impulsiv person så hade jag kunnat vänta några veckor med att beställa min D90 och köpt din istället! :p ;)

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din frågeställning dock, men är lite förvånad över att du är så missnöjd med grejorna du köpte. Rent resultatsmässigt borde de prestera riktigt bra tycker jag - även om man säkert kan ha åsikter om plastighet, vädertätning och åtkomst till olika inställningar etc.

Jag är helnöjd med min D90 och tycker att den är ett jättelyft jämfört med min D70 när förutsättningarna blir lite svårare. Är förutsättningarna goda så ser jag ärligt talat inte så jättestor skillnad på resultatet. Speciellt inte efter att jag hade fixat färger och kontrast. Då presterade D70:n mkt bra också. Och at the end of the day så är det som vanligt skit bakom spakarna som oftast gör att det inte alltid blir den där fullträffen när jag fotar! :angel:

Du kanske ska fundera mer exakt på vad det är du saknar och ev. även försöka komma iväg till en kamera-affär där du kan känna lite på de olika modellerna innan du köper nästa kamera?
 
Sv: Kameraångest deluxe.

Jag tycker den är liten, plastig och det som irriterar mig mest är att det inte är fullformat alla brännvidder irriterar mig som fan. Jag ska gå upp i fullformat för det känns som jag kan utvecklas mest då.
Om jag byter till Canon 5D så kan jag låna och testa mkt utrustning av min kusin som är fotograf :angel:
Har ju redan hållt i den hon har inte den som ska släppas alltså men förra versionen. Den är robust och skapar ha-begär.

Jag får skylla mig själv att jag tjorvar så haha.... går ju back x antal tusen men får blunda för det hahaha....
 
Sv: Kameraångest deluxe.

tillägger: D90 tar bra bilder absolut, men jag irriterar mig på att det är programautomatik-program, den är plastig och liten/klen..... jag gillar mindre val och vädertättade robusta hus :) Känns som jag utvecklas mer om jag inte "backar" i mitt utrustningsval.
 
Sv: Kameraångest deluxe.

Känns som jag utvecklas mer om jag inte "backar" i mitt utrustningsval.
Ingen kan väl neka till att det är roligt att ha så bra prylar som möjligt. :) Samtidigt tror jag att utvecklingen som fotograf har väldigt litet med utrustningen att göra. Många röster förespråkar att ge fasen i att tänka så mycket på prylarna och fokusera mer på bilden. En läsvärd artikel finns HÄR.
 
Sv: Kameraångest deluxe.

hur klarar ni er utan stabilisator ni som kör det? :cry:

Jag ser ingen anledning till varför jag ska ha det :p
Har haft ett objektiv med VR (Nikons 55-200) men hade alltid VR avstängt för att det "pep" och det irriterade mig mer än det hjälpte när jag fotade.


Förövrigt får du gärna ge din D90 till mig :angel:
Min D80 kommer nog inte leva så väldigt länge till - men jag har inte råd att köpa något nytt...
 
Sv: Kameraångest deluxe.

jag är köad som nr 106 på 5D så först nästa år får jag hem den.... har tid att fundera ut optik.... nu....
Ang Nikon D90, jag säljer 3 objektiv sen får huset + ett objektiv bli julklapp till min bror.... han kommer bli våt i kalsongerna. hahahahahaahahah
 
Sv: Kameraångest deluxe.

Min kusin kör med 5D alltså inte nya utan "gamla" modellen, gillar den.... jag har forskat mkt nu och tycker nog Canon har roligast glugg-utbud..... så nu jävlar går jag in i Canongänget.

Ni som kör Canon får gärna berätta om de gluggar ni gillar. Jag är sugen på testa 50mm på fullformat och se det i sitt rätta element.... sen är jag sugen på allt annat såklart haha....
85mm/1.8
135/2.0
24-70/2.8
70-200/4 (is)

sen undrar jag om jag kommer ha användning för mer vidvinkel, svårt att veta innan man har skiten hemma.
Såna fall antar jag 16-35/2.8 är smartast val....

Pust... jag får snart magsåg i mitt kameraletande....
 
Sv: Kameraångest deluxe.

Ni som kör Canon får gärna berätta om de gluggar ni gillar.

Nu har jag bara en ynka 400d, och 2 orginal canon glas (kitgluggen:grin: och 50mm 1,8)
Den gluggen jag är mest nöjd med och sitter på 90% av tiden är Tamrons 90mm macro 2,8.
(min sigma telezoom (70-300)är inte ens värd att nämna här :crazy:)

..sen sitter jag och sneglar på Canon EF 70-200/2,8 L USM... :d
________

Då jag aldrig någonsin säkert kommer få råd med en 5d, så har mina tankar vandrat över till 50d, då fullformat nog blir lite overkill för mig. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Kameraångest deluxe.

Du gillar Tamron 90? Jag tycker den far in och ut hela tiden... störde mig lite på det, men det blir ju helt klart vackra bilder (bara fotat typ 20 klick dock)... Jag kommer nog satsa på Canons 100mm (om jag minns rätt) den ska inte åka fram och tillbaka sådär vilket jag läste många andra störde sig på.... fast jag behöver ju inget Macro förrän till våren sånna fall.

Jag har beslutat för att börja med 5D, batterigrepp, blixt, 24-70/2.8 och 70-200/4... det sistnämda ska jag leta begagnat :banana: Sen kommer jag känna efter vilka brännvidder som kan vara intressanta i fast optikväg....
Har i alla fall lagt min order nu, får se om man har tur och hamna bland de som får innan årsskiftet! Håller på och kränger av all Nikon-utrustning utom det jag ger brorsan i julklapp, fan så skönt nu slipper jag leta julklapp till honom :angel:
Mamma fick ju mitt gamla KM-system.... som brorsan snabbt var och "snodde" så nu får han lite eget att börja bygga på.... :)

Sen blir det nog köpstopp för mig fram till våren....
 
Sv: Kameraångest deluxe.

Du gillar Tamron 90? Jag tycker den far in och ut hela tiden... störde mig lite på det, men det blir ju helt klart vackra bilder (bara fotat typ 20 klick dock)...

Jo, den är väl inte superbra på att fokusera, men stör mig inte alls då jag fotar till 80% med manuell fokus :)

(Finns dina bilder att kika på någonstans? Lite nyfiken :))

Jag kommer nog satsa på Canons 100mm (om jag minns rätt) den ska inte åka fram och tillbaka sådär vilket jag läste många andra störde sig på....

:bow: Det var mitt val i första hand, men pengarna räckte inte till både gluggen, batterigrepp och filter, så det blev tamrons, och jag är väldigt nöjd! :)

Jag har beslutat för att börja med 5D, batterigrepp, blixt, 24-70/2.8 och 70-200/4... det sistnämda ska jag leta begagnat :banana: Sen kommer jag känna efter vilka brännvidder som kan vara intressanta i fast optikväg....

Jag tycker det där låter som en utomordentlig bra plan!! :bow:

(Välkommen in till den ljusa "Canonist sidan" ;) )
 
Sv: Kameraångest deluxe.

hehe :bow: tack.... jag får hoppas det blir rätt denna gång. Men det tror jag. Känns det fel nu är det ju en lobotomi jag behöver :angel:

Jag har tyvärr inga foton på nätet, jag är för feg för att ta emot kritik haha men kommer nog få mod sen då jag kommit igång på riktigt! :)
 

Liknande trådar

A
IT & mobiler Jag funderar på att så småningom köpa ett macroobjektiv till min Nikon D90 och valet står främst mellan Sigma 70/2.8 och Tamron 90/2.8...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: Prosit
·
IT & mobiler Jag funderar starkt att byta till Nikon från Konica Minolta, min 7D är bra, visst, men jag är lite less att ha ett märke som avviker...
2
Svar
37
· Visningar
2 218
Senast: Mammadutt
·
IT & mobiler Okej, jag är ju ny när det kommer till Nikon och har börjat snoka på telezoom... men jag blir bara mer och mer förvirrad... :o Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 811
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp