Kamerakval - D90 vs D300

A

Augusti

Jag är i kameraval och -kval!

Jag är en glad hobby/amatörfotograf som fotar en hel del och mest för privat bruk. Bilderna används i första hand för presentation på webben, men vissa blir även utskriva, då oftast i mindre format.

I första hand fotar jag kattbilder inomhus. Gärna i befintligt ljus. (För den som önskar kika finns det bilder till beskådan i de två gallerierna på hemsidan som är länkad i min presentation). Jag fotar också en del barn/porträtt samt till viss del bröllop/dop etc. (exempelbilder finns här) Även en del produkt/detaljbilder, interiörbilder etc för kommersiella webbsidor fotas då och då.

I nuläget fotar jag med en till åren kommen D70, oftast med ett 50/1.4 och ibland även med en SB800. Vad jag i första hand söker i en ny kamera är betydligt bättre brusegenskaper på högre iso, trevligare färgåtergivning/mättnad samt ev. även snabbare autofokus. Jag kör alltid med manuellt val av fokuspunkt i min nuvarande kamera eftersom den trackande continuous-fokusen funkar riktigt kasst. Dock har jag ungefär hur många foton som helst på en katt där skärpan ligger på bringan iom att skärpedjupet är litet och katten kommer på att den nog vill gå och spana in mig och kameran lite närmare och autofokusen inte hänger med. En vettig trackande cont.-fokus hade varit guld värd - om den funkar! Jag är riktigt petig på att fokus ska ligga exakt rätt och använder som sagt gärna befintligt ljus med stora bländartal och kort skärpedjup vilket jag tror är mer än vad D300:s visserligen kompetenta autofokus klarar av. Men jag vet inte?

Jag fotar oftast inomhus så vädertätning är trevligt men inget absolut krav.

Det lutar helt klart åt att D90 duger alldeles utmärkt för mina behov och att det kanske är roligare att t.ex. slänga in ett Nikon 70-300 zoom för mellanskillnaden i pris mellan D90 och D300. Ni som är insatta, resonerar jag rätt eller missar jag något fantastiskt om jag inte köper en D300? All input är mer än välkommen!