Kamerakval - D90 vs D300

A

Augusti

Jag är i kameraval och -kval!

Jag är en glad hobby/amatörfotograf som fotar en hel del och mest för privat bruk. Bilderna används i första hand för presentation på webben, men vissa blir även utskriva, då oftast i mindre format.

I första hand fotar jag kattbilder inomhus. Gärna i befintligt ljus. (För den som önskar kika finns det bilder till beskådan i de två gallerierna på hemsidan som är länkad i min presentation). Jag fotar också en del barn/porträtt samt till viss del bröllop/dop etc. (exempelbilder finns här) Även en del produkt/detaljbilder, interiörbilder etc för kommersiella webbsidor fotas då och då.

I nuläget fotar jag med en till åren kommen D70, oftast med ett 50/1.4 och ibland även med en SB800. Vad jag i första hand söker i en ny kamera är betydligt bättre brusegenskaper på högre iso, trevligare färgåtergivning/mättnad samt ev. även snabbare autofokus. Jag kör alltid med manuellt val av fokuspunkt i min nuvarande kamera eftersom den trackande continuous-fokusen funkar riktigt kasst. Dock har jag ungefär hur många foton som helst på en katt där skärpan ligger på bringan iom att skärpedjupet är litet och katten kommer på att den nog vill gå och spana in mig och kameran lite närmare och autofokusen inte hänger med. En vettig trackande cont.-fokus hade varit guld värd - om den funkar! Jag är riktigt petig på att fokus ska ligga exakt rätt och använder som sagt gärna befintligt ljus med stora bländartal och kort skärpedjup vilket jag tror är mer än vad D300:s visserligen kompetenta autofokus klarar av. Men jag vet inte?

Jag fotar oftast inomhus så vädertätning är trevligt men inget absolut krav.

Det lutar helt klart åt att D90 duger alldeles utmärkt för mina behov och att det kanske är roligare att t.ex. slänga in ett Nikon 70-300 zoom för mellanskillnaden i pris mellan D90 och D300. Ni som är insatta, resonerar jag rätt eller missar jag något fantastiskt om jag inte köper en D300? All input är mer än välkommen!
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Jag valde nyss D90 och då enbart för att då kan min otekniska sambo även fota. Annars hade jag lätt valt D300 ist då jag kör slutar- eller bländarförval för det mesta. Det duger nog bra åt mig, jag fotar messt för privat bruk, webb och fotoböcker.

Tänk såhär.... även om du "bara" köper D90 så kan du ju faktiskt köpa "värre" sen... går alltid att uppgradera sig!
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

D90 och D300 har exakt samma sensor. Det som skiljer är huset. Kommer du inte att plåta i regnskurar med svallande våger som sköljer över kameran ute till havs och i sandstormar kommer du att klara dig med en D90. Spara pengar och satsa på fler ljusstarka gluggar istället.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Annars hade jag lätt valt D300 ist då jag kör slutar- eller bländarförval för det mesta.
Tack för ditt svar! Men jag blev lite nyfiken - varför hade du valt en D300 före en D90 om det inte var för din sambo? Jag antar att det inte bara beror på att det finns lite fler programval på ratten som man ändå inte behöver ratta in? ;)

Jag måste erkänna att jag har lite svårt för att förstå vad som skiljer de olika modellerna åt. D300 har lånat mkt från D3 (förutom sensorn då) och D90 har i sin tur lånat mkt från D300. Men inte kan det väl vara så att en D90 levererar i stort sett samma bildkvalitet som en D3? Jag läser och jämför specifikationerna och visst ser jag att några siffror skiljer här och där, men jag är för dåligt insatt för att förstå vad skillnaderna är i praktiken.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

D90 och D300 har exakt samma sensor. Det som skiljer är huset. Kommer du inte att plåta i regnskurar med svallande våger som sköljer över kameran ute till havs och i sandstormar kommer du att klara dig med en D90. Spara pengar och satsa på fler ljusstarka gluggar istället.
Tack, det är så som jag har uppfattat det också, men jag blir lite förvirrad och undrar om jag har missat något häftigt i D300 iom att de skiljer så mkt i pris trots allt. Men det verkar ju inte så.

Nej, extrem vädertätning behöver jag inte alls och jag stör mig varken på filmfunktion, programval som jag aldrig använder eller att inte alla inställningar finns som snabbval utan ligger i menyer etc. Så bråttom har jag oftast inte! ;)

Då kan jag vara nöjd med mitt val och beställa en D90 med gott samvete och flura vidare på vad för kul jag kan köpa för resten av pengarna!
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

För jag gillar kameror med mindre val :rofl: jag är har aldrig haft kamera med massa programval och är verkligen inte intresserad av livewiev eller filmfunktionen.... :rofl: mer basic är eg min melodi.... men om jag får igång sambon att fota så kommer jag köpa ett till kamerahus så får vi dela på optiken.... en D90 är en himla bra start tror jag, jag har aldrig kört Nikon förr så det är mkt jag kommer få lära mig :angel:
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

:rofl:Erkänn att du bara vill se hard core ut med en kamera utan en massa blom- och porträtt-program! ;)

Ett tips är annars att strunta i att läsa bruksanvisningen för de funktionerna samt ev. även tejpa över symbolerna på ratten med en silvertejp! Då är det som att de aldrig någonsin har funnits där. ;)

Jag tror också att D90 är en mkt bra kamera och den borde vara extremt prisvärd om den ger bilder i klass med en D300. Vi har nog gjort ett bra val helt enkelt!

Jag har lagt en beställning på endast kamerahuset, men det verkar ju vara låååång leveranstid... Jag tar evigheter på mig att bestämma mig men när jag väl har tagit ett beslut så ska allt hända på studs annars blir jag ju jätteotålig!
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

jag fick leta å leta för den var restnoterad typ överallt men jag tror den kommer imorrn till mig, från pixmania annars skulle dom få in den till veckan på komplett.se men bara några stycken, kanske fullbokat då?
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Ett litet tips för framtiden. Pixmania har varit med på plus och SVT nyheterna för att de har lurat en massa människor, de är också med på ARN's svarta lista över företag de tycker att man inte skall handla från. De följer inte svensk lagstifningom konsumenträtt trots att de enligt lag måste.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Har handlat där många ggr och aldrig haft problem men tack för infon ska tänka på saken till nästa gång :angel: (iofs har jag aldrig fått problem med produkterna heller... och inte behövt reklamera eller serva... när förra kameran behövde byta slutare så vände jag mig direkt till verkstaden så jag hoppas man slipper vända sig till PixMania alls)
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Nu har jag pratat med typ Dustin, Cyberphoto, Scandinavianphoto, Inet, komplett.se..... kamerahuset är på ingång till veckan men på de flesta ställena är dom uppbokade, Dustin var dock störst chans att få kamerahus med denna leverans.... eftertraktad kamera inte ens alla som förhandsbokat den innan den släpptes har fått sin ännu.

Avbokade PixMania efter Irenes fina inlägg om hur dom är :rofl: nu väntar jag bara återbetalning då jag förbetalade (inte så smart!)
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

kamerahuset är på ingång till veckan men på de flesta ställena är dom uppbokade, Dustin var dock störst chans att få kamerahus med denna leverans.... eftertraktad kamera inte ens alla som förhandsbokat den innan den släpptes har fått sin ännu.

Avbokade PixMania efter Irenes fina inlägg om hur dom är :rofl: nu väntar jag bara återbetalning då jag förbetalade (inte så smart!)
Åh, jag har beställt från Dustin ju (har av någon outgrundlig anledning fraktfritt och 10 dagars fakturering från dem. De gillar mig och sambon! ;))! Fast jag slängde på ett minneskort som också var restnoterat så jag hoppas att de inte väntar med att skicka kameran tills det har kommit...

Hoppas att det löser sig med dina pengar från pixmania.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Har fått bekräftat att det är återbetalat och kan synas inom 4 dagar om det är direktbetalningskort (?) eller upp till 30 dagar om det inte är det :rofl: vad nu det är för sorts kort :confused:
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Om du har väldig tur så får du pengarna snart. Historier om folk som väntat i över ett år eller inte alls fått tillbaka sina pengar finns också tyvärr. Men vi håller tummarna för att du har tur och det går bra för dig!
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

ja jag tror det ska gå bra.... annars kan jag lägga lite energi på att bråka... då har jag nått att göra om dagarna :devil:
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Jag lånar tråden :) Är en glad amatör som vill fota bättre häst -och djur/naturbilder än min lilla digitalkamera kan.. Den ger upp redan i skymningen om man säger så och är för långsam, annars bra för att vara digitalkamera.

Kikar på kameror runt 5000 kr.
Är Nikon D60 nåt att ha?
Annat tips?

Är teknisk och lär mig fort så hoppas inte det ska vara något problem att fota med en riktig kamera.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Och hur funkar D60 inomhus/ridhus? Är inte ute efter perfekta bilder där, utan har låga krav och tycker mer att man ska se någorlunda tydligt vad bilden föreställer :cool:
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Det som spelar roll är vilka objektiv du har.
Köper du en Nikon D70 för 2000:- kan du tex köpa ett 50mm-objektiv till att fota i ridhus med.
50/1,8 kostar 1000:- och med det objektivet på behövs det inte mkt ljus för att få okay bilder på tex hästar och annat som rör sig.
Det objektivet "kan" du inte ha på en D60, D40 eller D40x - då får du ingen autofokus. Att fotografera sådant som rör sig med manuell fokus är ingen höjdare.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Undrar hur sportfotografer klarade sig innan mitten av 80 talet när AF kom in i bilden...

Klart det går! Lite övning så.
 
Sv: Kamerakval - D90 vs D300

Visst går det, men att betala mindre pengar för att få en lika bra kamera som dessutom gör att du får AF med alla objektiv anser iaf jag vara väl investerade pengar då livet blir mycket lättare med AF.
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut...
2
Svar
26
· Visningar
3 297
Senast: Irenes
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 700
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp