Bukefalos 28 år!

Kamin - tips?

MM

Trådstartare
Vi har bestämt att installera en kamin i huset till nästa vinter så nu vill jag ha lite inspiration.
Måste väl finnas några här som har och vill visa upp?
Och gärna komma med tips om vad vi ska tänka på när vi väljer ut våran. Vi kommer ha hantverkare som installerar och sköter precis allt men jag vill bli insatt i ämnet innan dess :)
 
Vi har bestämt att installera en kamin i huset till nästa vinter så nu vill jag ha lite inspiration.
Måste väl finnas några här som har och vill visa upp?
Och gärna komma med tips om vad vi ska tänka på när vi väljer ut våran. Vi kommer ha hantverkare som installerar och sköter precis allt men jag vill bli insatt i ämnet innan dess :)
Vilken typ av kamin tänker du på? Så vi vet vilka tips du vill ha... ;)
En liten braskamin för myseldning?
1200px-Braskamin.JPG


En variant med kokplatta för att överleva strömavbrott?
f5abc7cc-50e6-40af-bd90-f6017eb44764.jpg



Eller kanske en lättskött pelletskamin som sköter en stor del av husets uppvärmning?
bild1_200x200.jpg


Eller en kamin du kan koppla till ett vattenburet värmesystem?
caron_aqua_m_radiator.jpg
 
Vi har bestämt att installera en kamin i huset till nästa vinter så nu vill jag ha lite inspiration.
Måste väl finnas några här som har och vill visa upp?
Och gärna komma med tips om vad vi ska tänka på när vi väljer ut våran. Vi kommer ha hantverkare som installerar och sköter precis allt men jag vill bli insatt i ämnet innan dess :)

Vi har kamin det är jätte bra att kunna elda fast strömmen går. Och det är mysigt o man kan grilla korv i kaminen. Dock är kaminen enbart i merall och kall at väldigt fort.
Men nästa gång vi ska instalera kamin blir det en som håller kvar värmen lite längre, får gärna har kok platta.
Sen finns det om man har vattenburet system möjlighet att koppla kaminen till det och öven battari backup till cirkulations pump om strömmen går funkar uppvärmingen i alla fall. Det fanns alternativa laddsätt till bateri backupen. Det är också intresant.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Vilken typ av kamin tänker du på? Så vi vet vilka tips du vill ha... ;)
En liten braskamin för myseldning?
1200px-Braskamin.JPG


En variant med kokplatta för att överleva strömavbrott?
f5abc7cc-50e6-40af-bd90-f6017eb44764.jpg



Eller kanske en lättskött pelletskamin som sköter en stor del av husets uppvärmning?
bild1_200x200.jpg


Eller en kamin du kan koppla till ett vattenburet värmesystem?
caron_aqua_m_radiator.jpg

Du har redan kommit med fler alternativ än jag visste fanns :p
Ska läsa på lite om alla dom olika och se vad som kan vara bästa alternativet för oss.
Men det är inte meningen att huset ska försörjas på den värmen i huvudsak utan mer mot myshållet/underhållsvärme under kallare tider och kanske kan minska på gasen istället. Vi "kräver" inte att den ska minska värmekostnaden för oss utan iaf gå jämt ut, och minskar den så är det ett plus.
 
Vi har kamin det är jätte bra att kunna elda fast strömmen går. Och det är mysigt o man kan grilla korv i kaminen. Dock är kaminen enbart i merall och kall at väldigt fort.
Men nästa gång vi ska instalera kamin blir det en som håller kvar värmen lite längre, får gärna har kok platta.
Sen finns det om man har vattenburet system möjlighet att koppla kaminen till det och öven battari backup till cirkulations pump om strömmen går funkar uppvärmingen i alla fall. Det fanns alternativa laddsätt till bateri backupen. Det är också intresant.

Vad är det för material som håller sig varmare längre än metall? :)
 
Jag har en, använder den mycket, mitt hus är litet och den värmer lätt upp huset (50 kvadrat) den är effektiv och håller värmen länge, dock har jag problem med att luckan sotar igen. Har tagit upp problemet med sotaren som inte hittar några direkta fel, men mitt tips är att kolla om kaminen har självrengörande lucka. Många verkar ha det nuförtiden :) Man missar rätt mycket av känslan när man knappt ser elden. Jag har också en med platta på, jag har inte använt den speciellt mycket men skulle jag byta kamin skulle jag ändå välja en med platta. Det känns verkligen som en bra grej om strömmen går.
 
Vi satte in kamin i förra veckan till min stora lycka!
Vet ni vart kaminen ska stå? Är rören provtryckta?
Även om vi visste vilken vägg kaminen skulle stå kom exakt position att påverkas av hur rören gick. Och därmed också vilken kamin dom blev bäst, utifrån avstånd till vägg.
Vi hade installatör där och gjorde hål, sen gjorde vi väggarna själva och sedan kom installatören tillbaka och monterade in kaminen.
 
Jag har en, använder den mycket, mitt hus är litet och den värmer lätt upp huset (50 kvadrat) den är effektiv och håller värmen länge, dock har jag problem med att luckan sotar igen. Har tagit upp problemet med sotaren som inte hittar några direkta fel, men mitt tips är att kolla om kaminen har självrengörande lucka. Många verkar ha det nuförtiden :) Man missar rätt mycket av känslan när man knappt ser elden. Jag har också en med platta på, jag har inte använt den speciellt mycket men skulle jag byta kamin skulle jag ändå välja en med platta. Det känns verkligen som en bra grej om strömmen går.
Sotar lucka igen så eldar du fel och det finns en spray för luckrengöring.
 
I mitt hus på drygt 120 m2 på två våningar står det en kamin med fläkt som har rör som går i taket så värmen kommer ut på 4 olika ställen i huset.
Fläkten slår till och från själv, temperaturstyrd.
Om jag själv skulle välja så hade jag nog valt något i täljsten eller kanske en i gjutjärn att ha i köket!
 
Får jag komma med en följdfråga angående kaminer?
Vi har också planer på att införskaffa någon slags kamin /braskamin.

Hur mycket har det kostat er att sätta in en kamin?
 
Vad är det för material som håller sig varmare längre än metall? :)

Det finns täljsten. Har en bekant med en kamin som är klädd med täljsten och den håller värmen i ett dygn ugefär, nästan som kakelugn. Deras täljsten kamin tar plats men vilken värme den ger.
Det finns olika varianter som avger värme efter eldning.
 
Vad är det för material som håller sig varmare längre än metall? :)
Förutom täljstenskamin så kan man köpa kaminer med värmelagrande magasin. I alla fall Contura erbjuder extra värmelagrande magasin som tillval till de flesta (alla?) kaminer i sortimentet. Det innebär att det finns utrymmen t.ex. på sidorna och ovanför brännkammaren som kan fyllas med värmelagrande sten. Vi kommer skaffa en sån kamin så småningom.
 
Får jag komma med en följdfråga angående kaminer?
Vi har också planer på att införskaffa någon slags kamin /braskamin.

Hur mycket har det kostat er att sätta in en kamin?
Beror väl alldeles på vad man tänker göra och hur huet är.

Jag satte in en i mitt föräldrahem. Fanns en befintlig skorsensmur så vi behövde bara knacka oss in till rökkanalen. Kaminen kostade ett gäng tusenlappar och vi murade in stosen själva. Med beröm godkänt av sotaren. Så för oss var det endast kaminkostnaden plus lite material - bruk och stosrör.

Ska du sätta in en kamin i ett hus där det itne funnits tidigare så behöver man göra hål i tak och skaffa skorstgensröd. Blir betydligt dyrare och där har jag noll koll.
 
Vi ska sätta in en om två veckor, ska bli så mysigt!
Vi var helt inne på täljstensklädd kamin men när vi pratat runt verkar vissa besvikna över att den inte håller värmen någon längre stund. Beror väl helt på hur mycket täljsten det är. Vi förstod det som att vikten säger en hel del om hur länge den lagrar värmen på iallafall kaminer som är klädda med täljsten.
 
Det finns även något som liknar kakelugn men som man fyller med sand, håller tydligen värmen väldigt bra och är lätt att sätta upp. Själv har jag satt in en gjutjärnskamin i matrummet och den värmer snabbt upp och håller värmen hyfsat bra tack vare gjutjärnet.

westbo_classic.jpg


:love:

I vardagsrummet har jag en kasset i öppen spisen och vedspis i köket så nu hoppas jag vintern äntligen kommer nån gång! :bump::bump::bump:
 
Vi installerade en modern murspis för typ ett år sen. Bästa investeringen vi gjort tror jag :up: ! Vi ville ha den mest för mysfaktor, men den värmer upp hela huset superbra under flera timmar/hela nätter (har satt en fläkt igenom golvet så värmen kommer upp till övervåningen) och har gjort viss påverkan på elräkningen + att vi inte behövde sätta på elementen lika tidigt på höst/vintersäsongen som tidigare år :D!

Vi köpte den helt med installation, håltagning, skorstensbygge osv, tror vi landade på 63.000 för allt. Tog ca 2 dagar (mer 1,5 och jag var djupt imponerad sv det snabba arbetet) med allt arbete av superproffsiga hantverkare, de t.o.m dammsög golvet innan de åkte :up:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 561
Senast: CaisaCax
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 400
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Rosett
·
Fritid Nu när vintern slagit till även i Skåne passar det väl bra att drömma sig bort. Jag och min bror och våra barn (då 5 och 8 år) vill åka...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp