Kamininsats?

Nepenthe

Trådstartare
Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter centralt.

Det är enligt mig hög mysfaktor med just öppen spis men nu vill jag hitta ett effektivt sätt att värma upp stugan på. Just nu sitter el-element och de ska skrotas.
Luftvärmepump ska jag ha men tänker även på kamininsats?
HUR mycket värmer en sådan och jag antar att veden håller längre?
En till bra grej är att en kan elda på natten utan att vara rädd att de sprätter ut glöd.

Ja vad har ni för erfarenheter? Hur dyrt behöver det bli?

Sotare ska tas ut även i vår, kanske de som installerar den?
 
Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter centralt.

Det är enligt mig hög mysfaktor med just öppen spis men nu vill jag hitta ett effektivt sätt att värma upp stugan på. Just nu sitter el-element och de ska skrotas.
Luftvärmepump ska jag ha men tänker även på kamininsats?
HUR mycket värmer en sådan och jag antar att veden håller längre?
En till bra grej är att en kan elda på natten utan att vara rädd att de sprätter ut glöd.

Ja vad har ni för erfarenheter? Hur dyrt behöver det bli?

Sotare ska tas ut även i vår, kanske de som installerar den?
Finns det en riktig skorstensstock som kan hålla värmen är en vedspis/kamin i mitt tycke ovärderlig som värmekälla. Stor skillnad mot en öppen spis som ju mest är för trevnad.

Skorstensstocken blir ju som ett enda stort element när man eldat någon dag. Vårt sommarhus på 100 kvadrat i Norrland går att värma enbart med en liten vedspis om man vill, när det är 15 minus ute. Den räcker för att få 18-20 grader i fem rum. Då behöver man inte elda dygnet runt, men kanske 6 timmar per dag.

Sotare installerar inte kaminer, det finns särskilda firmor som gör det. I regel de som säljer kaminer, Elda t ex.
 
Jag har en kamininsats. Mitt enplans fritidshus med ”permanentstandard” är 58 kvm. Som huvudvärmekälla har jag el. I min insats kan jag inte elda hur mycket som helst hur länge som helst, så jag eldar i den när jag behöver varmare hus för besökare eller om det känns ovanligt ruggigt.
Mitt råd är att kontakta kaminåterförsäljare och sotare och kolla vad som är lämpligt för ditt hus.
 
Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter centralt.

Det är enligt mig hög mysfaktor med just öppen spis men nu vill jag hitta ett effektivt sätt att värma upp stugan på. Just nu sitter el-element och de ska skrotas.
Luftvärmepump ska jag ha men tänker även på kamininsats?
HUR mycket värmer en sådan och jag antar att veden håller längre?
En till bra grej är att en kan elda på natten utan att vara rädd att de sprätter ut glöd.

Ja vad har ni för erfarenheter? Hur dyrt behöver det bli?

Sotare ska tas ut även i vår, kanske de som installerar den?
Vad bra att du skrev den här tråden. Jag befinner mig i precis samma situation och tror också att en insats hade gjort stor skillnad. Mina föräldrar har det i sin stuga tillsammans med luftvärmepump och det fungerar väldigt bra. Problemet som uppstått för mig är att den öppna spisen har lite tokiga mått för en insats vilket gör att jag troligen kommer behöva måttbeställa en vilket så klart kommer göra det dyrare.
 
Finns det en riktig skorstensstock som kan hålla värmen är en vedspis/kamin i mitt tycke ovärderlig som värmekälla. Stor skillnad mot en öppen spis som ju mest är för trevnad.

Skorstensstocken blir ju som ett enda stort element när man eldat någon dag. Vårt sommarhus på 100 kvadrat i Norrland går att värma enbart med en liten vedspis om man vill, när det är 15 minus ute. Den räcker för att få 18-20 grader i fem rum. Då behöver man inte elda dygnet runt, men kanske 6 timmar per dag.

Sotare installerar inte kaminer, det finns särskilda firmor som gör det. I regel de som säljer kaminer, Elda t ex.

Frågan är ju då om jag inte ska ha en där nere i källaren då? Då behåller jag myset uppe men kan ändå värma upp kåken på ett bra sätt.
Än så länge är den här lilla stugan avstängd på vintern så det är främst för att förlänga säsongen :) brukar öppna till påsk.
Sen finns det ju en dröm om att kunna vara där vinter med..
 
Vad bra att du skrev den här tråden. Jag befinner mig i precis samma situation och tror också att en insats hade gjort stor skillnad. Mina föräldrar har det i sin stuga tillsammans med luftvärmepump och det fungerar väldigt bra. Problemet som uppstått för mig är att den öppna spisen har lite tokiga mått för en insats vilket gör att jag troligen kommer behöva måttbeställa en vilket så klart kommer göra det dyrare.

Ja min är ganska stor och i vinkel... så isåfall skulle jag ju vilja ha en insats som är 90 grader med där en kan se elden och de verkar såklart dyrare 🙈
 
Vi har insats i vår öppna spis och sotaren sa att de ger en värmeutväxling uppemot 80% bättre än enbart öppen spis. Men, man kan inte elda i den konstant för det. Vår är ganska liten och vi eldar max 4 timmar i sträck i den. Men då blir det rejält varmt. Tycker mysfaktorn är minst lika bra som i öppen spis, om inte mer! Man kan sitta nära på en fårfäll och inte vara rädd för att få sprätt på sig :love:

Hör också med återförsäljaren hur du får ut värmen i huset bäst. Kaminfläkt är toppen men är det trångt i öppna spisen med en kassett kan man behöva klura på hur man får plats med det, eller hur man kan göra annars för att få ut den varma luften bättre i rummet.

Glöm inte heller att anmäla till miljö/byggkontoret i din kommun innan du gör ändringar (sätta in kassett är en ändring) i den eldstad som finns. Det är anmälningspliktigt både att installera en ny eldstad och att göra ändringar i en befintlig.
 
Frågan är ju då om jag inte ska ha en där nere i källaren då? Då behåller jag myset uppe men kan ändå värma upp kåken på ett bra sätt.
Än så länge är den här lilla stugan avstängd på vintern så det är främst för att förlänga säsongen :) brukar öppna till påsk.
Sen finns det ju en dröm om att kunna vara där vinter med..
Det beror ju på hur mycket du är i källaren? Vill du vara där nere morgnar och kvällar och passa elden? Hur går stocken i huset?

Vårt hus är byggt som permanenthus, för att värmas med vedspis, så stocken har flera rökgångar och är mitt i huset så att alla rum har en del av den. Då är det lönt att värma upp stocken, för den lagrar och sprider värme såpass bra.

En fördel med att elda långt ner är förstås att värmen stiger uppåt.
 
Vi har en inmurad Keddy. Om jag hade fått välja hade jag mycket hellre haft en riktig gjutjärnskamin. Mina föräldrar har en sådan och den är mycket mer effektiv.
 
Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter centralt.

Det är enligt mig hög mysfaktor med just öppen spis men nu vill jag hitta ett effektivt sätt att värma upp stugan på. Just nu sitter el-element och de ska skrotas.
Luftvärmepump ska jag ha men tänker även på kamininsats?
HUR mycket värmer en sådan och jag antar att veden håller längre?
En till bra grej är att en kan elda på natten utan att vara rädd att de sprätter ut glöd.

Ja vad har ni för erfarenheter? Hur dyrt behöver det bli?

Sotare ska tas ut även i vår, kanske de som installerar den?
Vi ska få en insats (Contura i5) installerad i vår öppna spis om två veckor. Insats och en "brygga" till sotaren på taket från vår andra skorsten samt installation av allt detta går på ca 45 000 kr. Sen tillkommer kostnaden för bygglov/godkännande från kommunen och för sotarens slutbesiktning. Vi har även en ny luftvärmepump och säljaren av insatsen sa att pumpen funkar jättebra ihop med eldningen, den känner av när man eldar och vi kommer att spara en del el på detta.

Vi har köpt insatsen från Eldabutiken och det är även dom som installerar alltihop.
 
Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter centralt.

Det är enligt mig hög mysfaktor med just öppen spis men nu vill jag hitta ett effektivt sätt att värma upp stugan på. Just nu sitter el-element och de ska skrotas.
Luftvärmepump ska jag ha men tänker även på kamininsats?
HUR mycket värmer en sådan och jag antar att veden håller längre?
En till bra grej är att en kan elda på natten utan att vara rädd att de sprätter ut glöd.

Ja vad har ni för erfarenheter? Hur dyrt behöver det bli?

Sotare ska tas ut även i vår, kanske de som installerar den?
Jag är allt annat än kamin-expert, men pelletskamin kanske kunde vara ett alternativ 😊? I vårt hus (125 kvm och två våningar) har vi två luftvärmepumpar och en pelletskamin. Nu när det är kallt (för oss i söder är -5 grader kallt 😅) så låter vi kaminen arbeta en hel del, eftersom den är bättre på att sprida värmen till övervåningen än luftvärmepumpen. Den ger också en viss mysfaktor och kräver inte så mycket jobb, man kan inställa den med timer om man vill. Jag tycker mig dessutom ha läst att de kan kopplas på existerande skorsten (vår har dock sin egen rökkanal, eftersom huset inte har skorsten).

IMG_5766.jpeg
 
Ett radikalt förslag - mest bara för att väcka tanken :)
Riv den öppna spisen och gör plats för en riktig gjutjärnskamin?

På gården hade vi en gjutjärnskamin på ben. Den svalde en hel del ved och värmde halva huset. Det finns gott om olika varianter för olika behov.
 
Vi ska få en insats (Contura i5) installerad i vår öppna spis om två veckor. Insats och en "brygga" till sotaren på taket från vår andra skorsten samt installation av allt detta går på ca 45 000 kr. Sen tillkommer kostnaden för bygglov/godkännande från kommunen och för sotarens slutbesiktning. Vi har även en ny luftvärmepump och säljaren av insatsen sa att pumpen funkar jättebra ihop med eldningen, den känner av när man eldar och vi kommer att spara en del el på detta.

Vi har köpt insatsen från Eldabutiken och det är även dom som installerar alltihop.

Okej de va lite dyrare än jag trodde 🙈
 
Jag är allt annat än kamin-expert, men pelletskamin kanske kunde vara ett alternativ 😊? I vårt hus (125 kvm och två våningar) har vi två luftvärmepumpar och en pelletskamin. Nu när det är kallt (för oss i söder är -5 grader kallt 😅) så låter vi kaminen arbeta en hel del, eftersom den är bättre på att sprida värmen till övervåningen än luftvärmepumpen. Den ger också en viss mysfaktor och kräver inte så mycket jobb, man kan inställa den med timer om man vill. Jag tycker mig dessutom ha läst att de kan kopplas på existerande skorsten (vår har dock sin egen rökkanal, eftersom huset inte har skorsten).

Visa bifogad fil 132963

Ah inte tänkt på 🙂
Elda kommer jag göra i öppna spisen med eller utan kamininsats.
Luftvärmepump kommer ersätta el-elementen är tanken.
 
Kanske sotar o sen installerar luftvärmepump o avvaktar. Visste inte att de va tvungen att registreras om man ville ha en sån här insats
 
Ett radikalt förslag - mest bara för att väcka tanken :)
Riv den öppna spisen och gör plats för en riktig gjutjärnskamin?

På gården hade vi en gjutjärnskamin på ben. Den svalde en hel del ved och värmde halva huset. Det finns gott om olika varianter för olika behov.

Ja nu är det ju en lokal ”kändis” som byggt den öppna spisen med min morfar så de vill jag hellst inte 🙃
 
Ett radikalt förslag - mest bara för att väcka tanken :)
Riv den öppna spisen och gör plats för en riktig gjutjärnskamin?

På gården hade vi en gjutjärnskamin på ben. Den svalde en hel del ved och värmde halva huset. Det finns gott om olika varianter för olika behov.
Många gånger är den öppna spisen även bärande konstruktion för skorstenen så det är inte "bara" att riva den. Jag efterforskade lite för min stuga då jag gärna sett att värmen spreds även "bakåt" och hade velat ha en modern kamin istället för öppenspis med kassett men då man isåfall behövt bygga om även skorstenen kändes det som ett för stort projekt.
 
Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter centralt.

Det är enligt mig hög mysfaktor med just öppen spis men nu vill jag hitta ett effektivt sätt att värma upp stugan på. Just nu sitter el-element och de ska skrotas.
Luftvärmepump ska jag ha men tänker även på kamininsats?
HUR mycket värmer en sådan och jag antar att veden håller längre?
En till bra grej är att en kan elda på natten utan att vara rädd att de sprätter ut glöd.

Ja vad har ni för erfarenheter? Hur dyrt behöver det bli?

Sotare ska tas ut även i vår, kanske de som installerar den?
Jag har en stuga på 69 kvadrat den hade bara direktverkande elelement när jag köpte den men satt direkt in en luft/luftvärmepump och den värmer till ett mycket lägre pris.
Hur bra det funkar beror på planlösningen och hur isolerat huset är då den varma luften måste kunna sprida sig på ett bra sätt. Min stuga är en gammal/orginaldel och en tillbyggnad. Och det är svårt att få in den varma luften i den nyare delen så där är det alltid någon/några grader svalare.
Jag har öppen spis med kassett (sverigekassetten) och den värmer upp den äldre delen så där blir väldigt varmt och mysigt.
 
Jag har en stuga på 69 kvadrat den hade bara direktverkande elelement när jag köpte den men satt direkt in en luft/luftvärmepump och den värmer till ett mycket lägre pris.
Hur bra det funkar beror på planlösningen och hur isolerat huset är då den varma luften måste kunna sprida sig på ett bra sätt. Min stuga är en gammal/orginaldel och en tillbyggnad. Och det är svårt att få in den varma luften i den nyare delen så där är det alltid någon/några grader svalare.
Jag har öppen spis med kassett (sverigekassetten) och den värmer upp den äldre delen så där blir väldigt varmt och mysigt.
Ja, det är verkligen luftvärmpumpens gissel. Jag har den satt på 20 grader just nu, och det är ca -10 grader ute. I flödet är det 19-20 grader, men i köket var det 16-någonting nu på morgonen. Köket är inte speciellt långt bort, men det är i fel vinkel. Gammalt hus som verkligen inte har öppen planlösning. Dessutom drar det från hall och badrum, och jag ser fram emot att få det där vadmalstyget som jag har beställt. Förhoppningsvis lindrar det draget från ytterdörr och hall!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 112
Senast: __sofia__
·
Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 362
Senast: tara
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·
Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp